Franse studie stelt gemengde scholen in vraag
Franse studie stelt gemengde scholen in vraag
BRUSSEL - ,,Gemengde scholen geven geen garantie op gelijkheid van geslacht of gelijkheid van kansen'', concludeert het Franse Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) uit onderzoek. Dat schrijven de kranten van de groep Vers l'Avenir. Uit de studie van Michel Fize blijkt dat leerkrachten onbewust jongens bevoordelen en hen vaker aan het woord laten, ook al zitten er meer meisjes dan jongens in de klas. Reden daarvoor zou zijn dat jongens meer aandacht vragen. Bijgevolg zorgen gemengde scholen er niet voor dat het seksisme uit de wereld verdwijnt. Bovendien blijft de studiekeuze die de leerlingen maken ook vrij stereotiep: jongens gaan voor wetenschappen, meisjes voor onderwijs of beroepen in de zorgsector. Benoît Galand van het CNRS wijst erop dat er niks mis is met gemengde scholen, maar ,,het hangt ervan wat ermee gedaan wordt. Er moet nagedacht worden over hoe jongens en meisjes kunnen samenleven in een maatschappij waarin geen gelijkheid bestaat'', aldus Galand. Blog DS, 09-01-2007 (llc) |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:34. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.