actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Sociaal-economisch (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=50)
-   -   Minder inschrijvingen voor lerarenopleiding (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=18464)

BertDierickx1BASO 12th December 2007 10:42

Minder inschrijvingen voor lerarenopleiding
 
BRUSSEL - De inschrijvingscijfers van de vernieuwde lerarenopleiding duiken aan alle universiteiten naar beneden. Een van de redenen is dat door een kunstgreep heel wat studenten op het laatste nippertje nog voor het oude, makkelijkere systeem opteren.

Aan de KU Leuven schreven zich vorig academiejaar 1.354 nieuwe studenten in. Dit jaar waren dat er amper 185. In Gent ging het van 1.111 naar 206. De Universiteit Antwerpen (UA) noteert een daling van 269 naar 116 en de Vrije Universiteit Brussel gaat van 506 naar een vijftigtal, zo schrijft De Morgen woensdag.

De vernieuwde lerarenopleiding, die dubbel zo omvangrijk is als de oude, vooral door de zeer uitgebreide stage, lijkt niet meteen een schot in de roos. Studenten die het nieuwe systeem konden ontwijken hebben dat massaal gedaan en er zijn weinig enthousiastelingen die er dit jaar toch aan beginnen.

(DS, 12/12/2007)

jessica.luyckx 12th December 2007 12:52

En hier in vorselaar zijn er dit jaar dan meer leerlingen....

BertDierickx1BASO 12th December 2007 18:33

Vorselaar is een Hoge School. Het artikel gaat over de universiteiten.

elienvanlimbergen 12th December 2007 18:33

Gaat het hier dan over de lerarenopleiding die kan aansluiten bij een universitaire studie? Want ik heb zo het idee dat het hier niet over de bachelor zoals de onze gaat, aangezien er zoveel over universiteiten gesproken wordt en onze opleiding op hogeschoolniveau zit.

Michiel VD 12th December 2007 20:47

Puur egocentrisch gezien vind ik dit geen slecht nieuws. Maar algemeen brengt een lerarentekort op lange termijn wel grote problemen met zich mee.
En kunnen ze best het beroep wat interesanter makenvoor de volgende generatie, zoals hogere lonen misschien? :champa:
Het is maar een mogelijkheid :p

Tom.Geens 12th December 2007 21:04

Ik vraag mij af of het nu over de associatie van een universiteit gaat of slechts over de universiteit en niet over de bijhorende hogescholen. Als het gaat over de associaties lijken me dit zeer bizarre cijfers, weinig in het algemeen en een nogal drastische terugval. Daarom denk ik dat het gaat over het tweede geval. Met andere woorden over de universitaire richting master in de onderwijswetenschappen of een variant. Dan is de terugval nog steeds drastisch, maar het merendeel van de lesgevers in de hogere cyclus komt echter wel niet uit dit soort richting. Zij zullen eerder komen uit bv een wetenschappelijke richting waarna zij een agregaat gevolgd hebben (vroeger systeem) of waarin zij tijdens de masteropleiding een component onderwijzen hebben gekozen (huidig systeem). Aangezien dit jaar de eerste masters zijn gestart op de universiteiten als ik het goed voor heb, zal dus aan die verandering van het systeem de terugval te wijten zijn. Zoals dus in het artikel werd vermeld, maar niet zo duidelijk.

Ik wil wel even duidelijk maken dat ik er zelf niet helemaal zeker van ben dat mijn uitleg klopt. Als iemand kan aanvullen of verbeteren, graag.

Barst 12th December 2007 23:13

Citaat:
Orgineel gepost door BertDierickx1BASO
BRUSSEL - De inschrijvingscijfers van de vernieuwde lerarenopleiding duiken aan alle universiteiten naar beneden.

Ik kreeg vandaag in de les een vraag hierover, maar het werd wel verkeerdelijk voorgesteld als een 'daling van het aantal studenten in alle lerarenopleidingen'! :confused:
Het gaat hier dus wel degelijk over de voormalige aggregaatsopleidingen AAN DE UNIEF! :doh:
Bert en Elien hebben dus dik gelijk!!
:champa:

Tinne Schrauwen 13th December 2007 13:31

Schrikwekkend
 
Ook al gaan deze cijfers over de aggregaatsopleidingen op de universiteiten, toch vind ik deze cijfers schrikwekkend.

steven.ingang 16th December 2007 03:05

hmm
 
Toch wel enorme dalingen aan onze universiteiten. Het zal aan de periode liggen denk ik. Het ene jaar heb je heel veel inschrijvingen het andere jaar bijna niets. Ups and downs.

maarten.gilops 21st December 2007 20:04

trend
 
Dit is denk ik, maar een “mode” verschijnsel. Volgende jaar zal het aantal wel weer stijgen denk ik. Hoe zou je zelf zijn, als het makkelijk kan. Waarom zou je dan voor die moeilijke oplossing kiezen? Binnen een paar jaar zal waarschijnlijk het tegenovergestelde weer waar zijn. Opleidingen werken nu eenmaal in slinger bewegingen.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:02.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.