Treinen liepen gisteren 45 uur vertraging op door spoorlopers
De twee incidenten met spoorlopers gisteren, tussen Schaarbeek en Brussel-Noord en in de Noord-Zuidverbinding, hebben een impact gehad op 225 nationale en internationale reizigerstreinen. Ze veroorzaakten in totaal 2.692 minuten, ofwel bijna 45 uur aan vertragingen.
Daarnaast werden ook vier binnenlandse treinen gedeeltelijk afgeschaft op hun traject en één trein werd volledig afgeschaft. Dat meldt Frédéric Petit van spoornetbeheerder Infrabel. Infrabel roep iedereen daarom nogmaals op om de veiligheidsregels langs de sporen te respecteren. "Dit is belangrijk voor de veiligheid, maar ook voor de stiptheid want het voorval van gisteren toont de nefaste gevolgen en hinder voor de treinreizigers op het drukste spoorknooppunt van ons land: de Noord-Zuidverbinding tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid. Langs hier passeren dagelijks ongeveer een derde van alle reizigerstreinen", zegt Petit. Bron: De morgen, http://www.demorgen.be/binnenland/t...opers-b7676b55/ Eigen mening: Ik vind het niet kunnen dat dit kan gebeuren. Ik snap niet wat mensen hiermee willen bereiken. Dit zorgt alleen maar voor vele problemen. Mensen willen op tijd op hun werk of school geraken en door deze vertragingen is dit niet mogelijk. Ik vind ook dat er misschien iets kan gedaan worden door Infrabel zelf. Zo kunnen ze misschien betere afsluiting voorzien rond de sporen, of extra mensen voorzien die controleren of alles op een veilige manier verloopt. |
Ik ben het volledig eens met Quinten. Waarom zou iemand zijn leven willen riskeren voor die halve minuut die ze met het spoorlopen winnen? Bij een ongeluk veroorzaken inderdaad niet enkel problemen voor zichzelf, maar ook voor anderen.
De mensen zouden de gevaren van spoorlopen moeten kennen. Er worden verschillende campagnes gevoerd om mensen te sensibiliseren rond de gevaren van spoorlopen. Maar ik denk ook dat niet alle groepen mensen even veel gesensibiliseerd worden. Zulke acties worden vaak gevoerd naar jongeren en kinderen toe, terwijl ook volwassenen zich schuldig maken aan spoorlopen. Ook vind ik extra sensibiliseren door meer acties niet genoeg. Zoals Quinten al zei, kunnen maatregelen als afsluitingen rond de sporen of extra mensen die controles uitvoeren op plekken waar geen extra afsluiting kan komen helpen om het aantal spoorlopers (en doden bij spoorongelukken) doen dalen. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:42. |