PDA

Bekijk de volledige versie : Alcoholslot op auto's


Pieterjan
20th June 2006, 13:52
Landuyt wil 'alcolock' voor dronken chauffeurs

BRUSSEL - Federaal minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (sp.a) gaat zijn collega van Justitie, Laurette Onkelinx, verzoeken om het "alcoholslot" als alternatieve straf in te voeren voor hardleerse dronken chauffeurs. In de VS wordt de "alcolock" al gebruikt als alternatieve straf.
Het alcoholslot is een ademtestapparaat dat de auto blokkeert als de bestuurder meer dan 0,5 promille in zijn bloed heeft. De resultaten van een experiment, dat een jaar liep, bij veertig recidivisten en alcoholverslaafden zijn bijzonder gunstig. Telkens als ze wilden rijden, moesten ze eerst in de ademtester blazen. Hadden ze te veel gedronken, dan startte de auto niet.

Jelle Van loon
20th June 2006, 14:02
Slim!
Zo zullen we volgens mij van heel wat ongelukken gespaard blijven. Iemand verliezen doordat een dronken automobilist hem/haar van de weg heeft gemaaid, is echt wel heel pijnlijk en moeilijk om mee te leven, geloof mij. :( Ookal was het 'de eerste keer' dat je eens teveel gedronken had en toch achter het stuur bent gekropen, je bent ja vriend(in) kwijt en dat is wat telt...

Jelle thijs
20th June 2006, 14:51
Heel goed idee als je het mij vraagt, niet enkel voor recidivisten. Standaard op elke auto zou ik dit zelfs zetten! Veiligheid eerst!

wim leenaerts
20th June 2006, 17:16
[QUOTE=Jelle thijs]Heel goed idee als je het mij vraagt, niet enkel voor recidivisten. Standaard op elke auto zou ik dit zelfs zetten! Veiligheid eerst![/QUOTE]
Volledig mee akkoord!
Vooral doen!
Ik heb nog niemand verloren door een ongeluk met een zatlap achter het stuur, maar al wel een auto perd-total terwijl ik er zelf in zat!
Die vent die ons aanreed was ook poepeloere zat, stapte gewoon bij zijn vrienden in die achter hem reden en vluchtte gewoon weg :mad:
'Gelukkig' genoeg was hij zó zat dat hij zijn portefeuille met paspoort had laten liggen in zijn wrak :rolleyes:

fenna
5th July 2006, 10:18
Dat is inderdaad een leuk en slim idee.
Niet alleen voor de veiligheid van de dronken persoon die achter het stuur gaat zitten, maar ook voor de andere weggebruikers. Het zou heel wat 'domme' ongelukken vermijden!
Dit idee zou ook in België doorgevoerd moeten worden!
Op naar een Veilig België!

fenna
5th July 2006, 10:32
Nog even een korte reactie:
Ik verloor al 2 goede vrienden door het dronken rijden. Beiden waren ze bloednuchter en werder door een van links naar rechts slingerende auto gegrepen. Zoiets kan echt niet! Dat men er maar eens snel van zo een alcoholslot werk maakt!

Wouter
5th July 2006, 20:24
Moet niet op elke wagen voor mijn part, vooral als je gaat uitrekenen wat het kostenplaatje dan is. Veligheid heeft geen prijs zegt men dan, maar ik ga ook mijn broek er niet voor blijven aftrekken. Als iemand nog nooit dronken gereden heeft en dit nooit zal doen zie ik geen enkel valabel argument waarom hij dit in zijn wagen zou moeten hebben, of een geheelonthouder, gimme one reason. Waarom zou deze voorbeeldige bestuurder hiervoor moeten betalen, of de belastingsbetaler? Als straf omdat anderen zich al eens dronken op de weg begeven? Gimme a break
Alles moet tegenwoordig onder het mom van veiligheid dit en milieu dat. Net zoals op het openbaar vervoer, nu gaan ze overal agenten inzetten. Wat is de prijs die je wil betalen? Een politiestaat met op elke hoek van de straat een politieagent? No thanks.

Verplicht zoiets voor recidivisten of mensen die ooit betrapt zijn op rijden onder invloed. De rest heeft hier niks aan.