PDA

Bekijk de volledige versie : NL: Partijen voor reclamevrije omroep


Barst
19th June 2006, 16:40
Partijen voor reclamevrije omroep


Den Haag, 19 juni. CDA-fractievoorzitter Verhagen en PvdA-leider Bos willen dat de publieke omroep in de toekomst reclamevrij zal zijn. De VVD en D66 spraken zich al eerder uit voor een reclamevrije publieke omroep.


Bos en Verhagen reageerden gisteren in het tv-programma Buitenhof op uitspraken van directeur van de Stichting Ether Reclame ( STER ), Arian Buurman. Zij zei dat de STER-inkomensten „altijd secundair zijn, maar wel substantieel”. Buurman wil de reclame op de publieke zenders behouden. De STER-inkomsten zijn volgens haar een zeer welkome aanvulling op de media-begroting. „De kijker vindt het een non-discussie, er is al veertig jaar reclame op de publieke omroep.”

Verhagen zei: „Je ziet dat de publieke omroep onder druk staat, juist omdat ze te veel afhankelijk zijn van publieke gelden en anderzijds van de STER-gelden. Ik denk dat je naar een volledige financiering zou moeten waarbij het mijn voorkeur heeft om dat reclamevrij te doen omdat je dan minder schommelingen hebt.”

Bos was het daarmee eens: „Ik denk dat de publieke omroep niet afhankelijk mag zijn van reclame-inkomsten.” Volgens Bos is de publieke omroep nu ingericht „teneinde zoveel mogelijk STER-inkomsten te genereren”. Bos: „En dat staat zo haaks op wat de publieke omroep zou moeten doen.”

Staatssecretaris Van der Laan (Media, D66) staat „ambivalent” tegenover het voorstel van Bos en Verhagen, zo zei ze vanmorgen voor Radio 1. Zij wil dat de partijen ook aangeven hoe de circa 200 miljoen euro aan verlies van inkomsten voor de publieke omroep gecompenseerd moet worden. Ze verwacht dat als de publieke omroep stopt met reclame, er nieuwe concurrenten zullen opstaan waardoor het marktaandeel van de publieke omroep zal dalen van 33 procent nu tot 25 procent.


NRC, 19 juni 2006