PDA

Bekijk de volledige versie : 'Knorretje' niet op Turkse openbare omroep


Ellen_Pihay
17th June 2006, 18:59
'Knorretje' niet op Turkse openbare omroep

ANKARA - De Turkse openbare omroep TRT, die gecontroleerd wordt door de conservatief-islamitische regering, mag niet langer tekenfilms van 'Winnie de Pooh' uitzenden. Reden daarvoor is dat een van de figuurtjes in de tekenfilms een varkentje is. Dat schrijft de Turkse pers zaterdag.

Ook verschillende andere tekenfilms waarin varkens voorkomen, zijn geweigerd door de directie van TRT.

De televisiezender had eerst overwogen om de scènes waarin het varkentje voorkwam, uit de tekenfilms te knippen. Dat bleek echter geen goed idee, want het kleine roze diertje duikt zeer vaak op, aangezien het een van de trouwste vrienden is van Winnie de Pooh.

Moslims beschouwen varkens als onreine dieren. De islam verbiedt dan ook de consumptie van varkensvlees.

Winnie de Pooh wordt wel uitgezonden op andere Turkse televisiezenders en in talrijke winkels zijn ook de videofilms te koop.

Jelle thijs
17th June 2006, 23:05
2e reden in 1 week tijd om Turkije nog niet toe te laten tot de EU? (zie onderwerp 'the bastard of istambul')

Kevin De Roover
18th June 2006, 14:21
jongens jongens toch, knorretje komt enkel maar op de tv hoor, knorretje komt toch niet op het bord liggen. Dat ze zoiets al verbieden vind ik verregaand en totaal onnodig, en truwens wat is het nut als de andere televisiezenders het wel uitzenden en er toch video's verkocht worden. Onbegrijpelijk

Jelle thijs
18th June 2006, 15:34
[QUOTE=Kevin De Roover] en trouwens wat is het nut als de andere televisiezenders het wel uitzenden en er toch video's verkocht worden. Onbegrijpelijk[/QUOTE]

Misschien het feit dat je trouw blijft aan je idealen?

Wouter
18th June 2006, 16:24
Het is raar dat het op de openbare omroep gecensureerd wordt. Ik dacht dat Turkije qua scheiding openbare instellingen/religie redelijk vooruitstrevend was, na Ataturk. Moest het op een van de vele satellietkanalen geweest zijn dan was dit niets nieuw onder de zon imho.

Ellen_Pihay
18th June 2006, 17:16
'Knorretje' toch op Turkse openbare omroep

ANKARA - De Turkse openbare omroep TRT ontkent dat het de tekenfilms van 'Winnie de Pooh' niet meer mag uitzenden omdat een van de figuurtjes in de tekenfilms een varkentje is.

De Turkse omroep TRT verklaarde zaterdagavond dat er een akkoord met Disney is over de exclusieve verspreidingsrechten in Turkije van tekenfilms en films van de Amerikaanse maatschappij voor de volgende vier jaar. ,,De films en series zijn echter nog niet aangekocht en daarom kan er nog niets worden uitgezonden.''

Het zaterdag in Turkse kranten verschenen bericht is volgens TRT ,,onjuist en wil de openbare omroep in diskrediet brengen''.

De Turkse pers schreef zaterdag dat TRT eerst had overwogen om de scènes waarin het varkentje voorkwam, uit de tekenfilms te knippen. Dat bleek echter geen goed idee, want het kleine roze diertje duikt zeer vaak op, aangezien het een van de trouwste vrienden is van Winnie de Pooh. Nog volgens de pers zouden ook verschillende andere tekenfilms waarin varkens voorkomen, zijn geweigerd door de directie van TRT.

Moslims beschouwen varkens als onreine dieren. De islam verbiedt dan ook de consumptie van varkensvlees.

wim leenaerts
18th June 2006, 17:20
[QUOTE=Ellen_Pihay]De Turkse omroep TRT verklaarde zaterdagavond dat er een akkoord met Disney is over de exclusieve verspreidingsrechten in Turkije van tekenfilms en films van de Amerikaanse maatschappij voor de volgende vier jaar. ,,De films en series zijn echter nog niet aangekocht en daarom kan er nog niets worden uitgezonden.''[/QUOTE]
Klinkt wel aannemelijk natuurlijk...
Bewijst maar weer eens dat je niet altijd moet geloven wat de media ons voorschoteld :rolleyes:
Uiteraard kan dit wel een 'red-het-eigen-hachje'-actie zijn, maar anderzijds kan het evengoed echt zo zijn...
Oppassen dus met uitspraken als '2e reden in 1 week tijd om Turkije nog niet toe te laten tot de EU?' ;)

Jelle thijs
18th June 2006, 17:47
Ik hoop dat dit de onderliggende reden is. En ik weet ook zeer goed dat het waar rook is is vuur cliché zeker niet altijd geldt. Dus met andere woorden geef ik hen opnieuw het voordeel van de twijfel! Onschuldig tot de schuld bewezen is!
Ik stel mijn eerdere radicale stelling dus met gaarne aan!


Ben benieuwd of hier geldt: 'wordt vervolgd'