PDA

Bekijk de volledige versie : Hemelse uitwerpselen boven Cambodja


Pieterjan
26th January 2005, 19:34
Hemelse uitwerpselen boven Cambodja

18:28:35

PHNOM PENH - De 4,5 kilo wegende meteoriet die in Cambodja neerkwam heeft tot paniek onder de bijgelovige bewoners geleid, zo heeft een districtsfunctionaris bekendgemaakt. Er dienden wetenschappers opgetrommeld om de mensen te kalmeren en een rationele verklaring te geven.

In het afgelegen district Thmor Pouk, 400 km van de hoofdstad Phnom Penh nabij de Thaise grens, kwam er een meteoriet neer, vijftig meter van een plaats waar kinderen voetbalden. Sommige mensen zagen er een teken in van de tsoenamigeesten dat het hun beurt voor onheil was.

Anderzijds zorgde ook de vertaling van het woord ,,meteoriet'' in de Cambodjaanse Khmertaal voor uitwassen. De vertaling luidt immers ,,excrementen van de sterren''. Vele plaatselijke bewoners denken dat meteorieten niets anders zijn dan dat de hemelen letterlijk hun gevoeg doen op hen die hebben mishaagd. Zij zijn ook een voorbode van tegenslag en rampen.

Gouverneur Pen Sary zei zich gedwongen te voelen om alle geïnteresseerde wetenschappers ter hulp te roepen om de vrees en paniek uit de wereld te helpen. ,,Als (wel)opgevoede en verantwoordelijke ambtenaren mogen wij ook niet onze plicht vergeten om de mensen wetenschappelijk op te voeden. Alstublieft vorsers, kom ons bezoeken en geef uitleg'', zo luidde de bede van de gouverneur.

26/01/2005 - dpa/belga - br

Dit artikel las ik vandaag in De Standaard Online. Wil het net lukken dat ik vandaag mijn examen godsdienst achter de rug heb en me bij dit artikel dus wel enkele bedenkingen kan maken. Vinden jullie dat men de mensen waarover het gaat in hun mythologisch wereldbeeld moeten laten of is het wel degelijk de taak van de regering om hen wetenschap bij te brengen? Bestaat er nog zo iets als cultuur behouden of vinden jullie dat alles vanuit een wetenschappelijk standpunt moet bekeken worden?

wim leenaerts
26th January 2005, 19:51
[QUOTE=Pieterjan] Vinden jullie dat men de mensen waarover het gaat in hun mythologisch wereldbeeld moeten laten of is het wel degelijk de taak van de regering om hen wetenschap bij te brengen? Bestaat er nog zo iets als cultuur behouden of vinden jullie dat alles vanuit een wetenschappelijk standpunt moet bekeken worden?[/QUOTE]
Zeer mooie stelling moet ik zeggen. En één waar er niet echt een duidend antwoord op te vinden is peins ik. Maar mss wel de moeite van een discussie waard... kga mijn bijdrage evenwel nu nog niet leveren. moet gaan trainen, maar mss morgen :)

katleen
26th January 2005, 21:47
Ik denk idd dat het de taak van de leiders van land of staat is om de bevolking wijsheid en wetenschap bij te brengen. Niet alles moet, of kan, vanuit een wetenschappelijk standpunt bekeken worden. Maar hier hebben we wetenschappelijke bewijzen over die de mensen zouden moeten weten. Nu denken ze dat ze iets misdaan hebben.. Dan toch liever den echte uitleg geven!