PDA

Bekijk de volledige versie : Ruim driekwart van de jongeren flirt online


Barst
2nd June 2006, 00:46
Nieuwe seksuele revolutie op het internet


Ruim driekwart van de jongeren flirt wel eens online, blijkt uit onderzoek. Ouders moeten internet bij de seksuele opvoeding betrekken, vinden deskundigen. „Vaders kunnen hun zonen leren de grenzen van anderen strikt te respecteren.”


Jongeren gebruiken internet massaal om te experimenteren met seksueel gedrag. Jongens vinden het ’heel gewoon’ of ’leuk’ om seksueel getinte vragen te krijgen. Voor meisjes ligt dit iets anders.

Dit blijkt uit een gisteren gepresenteerd onderzoek dat de stichting Mijn Kind Online liet uitvoeren door de Rutgers Nisso Groep, in opdracht van KPN. Bijna 11.000 jongeren tussen de 12 en 21 jaar die veel internetten en ook bijna allemaal actief zijn op profielsites, werden ondervraagd.

Op profielsites als Sugababes.nl, Superdudes.nl plaatsen jongeren foto’s van zichzelf en vertellen van alles over zichzelf om contact met anderen te maken. Ze kunnen op elkaars profielen reageren. Zo maken ze vrienden en krijgen soms zelfs verkering.

Uit het online onderzoek blijkt dat deze jongeren elkaar geregeld seksueel getinte vragen stellen. Zo heeft 72 procent van de jongens en 83 procent van de meisjes die profielsites bezoeken, het afgelopen jaar een vraag gekregen over zijn of haar uiterlijk of seksleven.

Veertig procent van de jongens en 57 procent van de meisjes heeft het afgelopen halfjaar wel eens het verzoek gehad om iets uit te trekken voor de camera of iets seksueels te doen. Verreweg de meesten gaan daar niet op in. Ruim 80 procent van de meisjes ervaart een verzoek om te strippen als onaangenaam. ’Ik ben geen hoer’, denken zij dan.

Jongens zijn hier makkelijker in. Alhoewel zij ook meestal niet thuis geven, vindt slechts 20 procent zulke vragen onplezierig. De meeste jongens vinden alles rondom seks op internet heel opwindend. Als zij bijvoorbeeld geslachtsdelen zien op de webcam, blijft 90 procent van hen kijken. Twee derde van de meisjes die beelden zien van masturberende personen, wil dit eigenlijk niet.

Degenen die wel iets seksueels laten zien, doen dit in het algemeen omdat ze het zelf leuk of spannend vinden. Voor jongens geldt dit sterker dan voor meisjes. Meisjes vinden het soms moeilijk om een verzoek te weigeren.

„Eigenlijk zijn jongeren net als vroeger nog steeds altijd met seks bezig. Nieuw is dat ze dit nu ook via internet doen”, zeggen de onderzoekers. „De seksuele revolutie verplaatst zich gedeeltelijk naar de computer.”

Iets meer dan de helft van de jongens (57 procent) en iets minder dan de helft van de meisjes (42 procent) heeft het afgelopen jaar een afspraakje in het echt gehad met iemand die ze op internet hadden ontmoet.


’Haar ogen waren net zo mooi als op internet’

Kasper (17, Zoetermeer) zag Tess (18, Drachten) voor het eerst op Sugababes.nl. „Ik zag haar foto, op de voorpagina van de site. Ze stond hoog op de ranglijst van populaire meiden. Wat een mooi meisje, dacht ik. Ik heb op haar profiel andere foto’s bekeken en stuurde een berichtje naar haar Sugababes-inbox. Ze leek me lief, en ze reageerde. We mailden berichtjes heen en weer, tot ze me toeliet op haar contactlijst van MSN Messenger. Elke dag kletsten we op MSN en stuurden we sms-berichten. Ze leek me te hoog gegrepen. Hoe kon zo’n leuk meisje nou iets met me willen? Maar na twee weken zei ze dat ze me een leuke jongen vond. Toen ben ik echt verliefd geworden. Als je een maand intensief MSN’t, weet je wel of iemand oké is. Onze eerste gesprekken waren serieus, over onze familie. Onze eerste ontmoeting was spannend. Natuurlijk. Haar ogen waren net zo mooi blauw als op de foto’s van internet.”

Uit: Verliefd op internet, Justine Pardoen en Remco Pijpers.


Neem vragen van kinderen altijd serieus

De stichting Mijn Kind Online geeft veel tips voor ouders, zoals:

-Ga niet zitten voor ’een goed gesprek over seks’, maar grijp kleine gelegenheden aan, zoals een programma op tv, een artikel in de krant, of voorval op school.

-Neem vragen van kinderen altijd serieus en geef altijd antwoord, ook als u dat moeilijk vindt.

-Voorkom gezichtsverlies van een kind. Als hij of zij aangeeft ergens niet op door te willen gaan, laat dat dan zo.

-Kies situaties waarbij je je puber niet recht in de ogen hoeft te kijken: naast elkaar in de auto of staand aan de afwas zijn goede momenten.

-Blijf proberen om contact te houden, ook al lijkt je tiener onbereikbaarder dan ooit. Stel grenzen en blijf duidelijk maken wat u en uw partner van dingen vinden. Dat geeft pubers juist steun, hoe gek dat ook klinkt.

-Als praten echt niet meer lukt, is schrijven een optie. Ga e-mailen, of beter nog, leer chatten. Grote kans dat je dan stukje bij beetje weer contact krijgt, ook over ’grote’ onderwerpen.


Trouw, 02-06-2006