PDA

Bekijk de volledige versie : Jordaanse vrouwen vinden het normaal dat man hen slaat


hans
31st May 2006, 22:07
Jordaanse vrouwen vinden het normaal dat man hen slaat
Meer dan de helft van de jonge, ongetrouwde vrouwen in Jordanië vinden dat een man zijn echtgenote mag slaan als ze hem beledigt. Dat blijkt uit een studie. De 2005 Communication Partnership for Family Health Baseline (CPFHB)-enquête toonde aan dat jonge vrouwen huiselijk geweld meer aanvaardbaar vinden in vergelijking met mannen.

Zo zou 40 procent van de mannen mannen vinden dat het slaan van hun vrouw gerechtvaardigd is onder bepaalde omstandigheden tegenover 53 procent van de vrouwen. De aanvaardingsgraad onder gehuwde mannen en vrouwen schommelt rond de 45 procent.

Arm en weinig opgeleid
De studie onderzocht 1.847 huishoudens doorheen het land en was bedoeld om informatie te verzamelen over de huidige gezondheidssituatie in Jordanië. De perceptie van gezondheidsonderwerpen moest dan ook nog vergeleken worden tussen de verschillende socio-economische groepen en de mannen en vrouwen onderling.

De studie toont aan dat de armste en minst opgeleide vrouwen denken dat geweld gerechtvaardigd is als een vrouw haar man beledigt. Andere gedragspatronen die volgens de gehuwde en ongehuwde vrouwen geweld toelaten, waren het bedriegen van de echtgenoot en het verwaarlozen van de kinderen.

Zo'n 53 procent van de getrouwde mannen vinden dat bedriegen het slaan van je vrouw toelaat, terwijl 77 procent van de vrouwen hiermee akkoord gaat. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen juli en september 2005 door onder meer het ministerie van Gezondheid.

Kenny
1st June 2006, 02:43
[QUOTE=hans]Jordaanse vrouwen vinden het normaal dat man hen slaat[/QUOTE]

En zeg nu nooit meer dat je geen kind bent van de cultuur en de maatschappij waarin je opgroeit.

Barst
1st June 2006, 02:52
[FONT=Trebuchet MS]En dat is dan meteen de grens van alle multiculturaliteit! 'Fin, voor mij toch...[/FONT] :(

wim leenaerts
1st June 2006, 09:32
Dit is ergens wel normaal denk ik, als je je hele leven al te horen krijgt dat je minderwaardig bent en dat alle problemen in de wereld jouw schuld zijn...
Dus de vrouwen hun instelling kan ik nog begrijpen, maar die mannen kan ik toch echt niet volgen...