PDA

Bekijk de volledige versie : Verkoop van sigaretten gedaald met 13 procent


wim leenaerts
31st May 2006, 17:48
Verkoop van sigaretten gedaald met 13 procent

BRUSSEL - De verkoop van sigaretten en sigaren is sinds de invoering van het rookverbod op de werkvloer en openbare plaatsen gedaald. Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van Financiën.
De verkoop van sigaretten kende van januari tot maart een daling met 12,9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van sigaren tijdens dezelfde periode daalde 18,4 procent.

De verkoop van roltabak ging 20,9 procent hoger, zo blijkt uit de statistieken. Het rookverbod ging in op 1 januari 2006.

56 procent Belgen voorstander van rookverbod in cafés

Zesenvijftig procent van de Belgen is gewonnen voor een rookverbod in cafés. Dat blijkt uit een opiniepeiling die Eurostat, het statistisch bureau van de Europese Unie, dinsdag heeft gepubliceerd. Nog eens 25 procent van de Belgische respondenten verklaarde ,,eerder voorstander'' te zijn. Daartegenover staat 16 procent die het rookverbod resoluut afwijst. Achtentwintig procent van de respondenten tenslotte verklaarde ,,eerder tegenstander'' te zijn.

bron: www.destandaard.be

Als dit geen goed nieuws is :D

Ellen_Pihay
31st May 2006, 19:30
Ik zou het niet slecht vinden, moest er rookverbod in cafés komen.
Geen vervelende rook meer in uw gezicht als je gewoon zit te praten, het zou een café nog aangenamer maken :)
Ik denk ook dat dan nog meer mensen zouden stoppen met roken. Veel mensen roken op café uit gewoonte of door de sfeer. Als je altijd naar buiten zou moeten gaan om te roken terwijl het binnen net gezellig is, zijn die sigaretten, denk ik, vlug weggestoken.
Het zou niet slecht zijn, zo'n rookverbod...

Britt Schellens
31st May 2006, 21:14
Twee jaar geleden heb ik een reis gemaakt naar Ierland, waar er een rookverbod op openbare plaatsen is. Daar zag je dus effectief voor de deuren van alle pubs enkele rokers staan; in de koude, in de regen :)

Zelf (als niet-roker) vond ik het erg aangenaam dat je dus zoals Ellen al heeft vermeld niet in die vieze rook moest zitten en je ook niet naar 'smoor' stonk na een avondje uit!

Kenny
1st June 2006, 02:41
Ik heb dergelijke cijfers precies al eens eerder gehoord. Het was iets in de trend van: '550 miljoen sigaretten minder verkocht dit jaar. Verkoop van sigaretten in Luxemburg gestegen met 600 miljoen.'

Barst
1st June 2006, 02:50
[FONT=Trebuchet MS]...om van het bijzonder lucratieve illegale circuit nog maar te zwijgen![/FONT]

wim leenaerts
1st June 2006, 09:29
[QUOTE=Kenny]Ik heb dergelijke cijfers precies al eens eerder gehoord. Het was iets in de trend van: '550 miljoen sigaretten minder verkocht dit jaar. Verkoop van sigaretten in Luxemburg gestegen met 600 miljoen.'[/QUOTE]
Of de cijfers nu kloppen of niet (en ik geloof dat ze wel redelijk goed kloppen), er is duidelijk een verandering op gang, wat ik alleen maar kan toejuichen.
Zoals hierboven al vermeld zal ik ook blij zijn als dat algemene rookverbod in de horeca er is, zit ik op café tenminste mijn longen niet meer te verkloten, om van mijn ogen (lenzen...) nog maar te zwijgen...
Sorry Barst ;)