PDA

Bekijk de volledige versie : Hitler fan van paus?


Barst
18th January 2005, 08:53
Hitler wou Pius XII ontvoeren


BRUSSEL (belga) - Enkele weken voor de nazitroepen in juni 1944 Rome verlieten, beval Adolf Hitler de SS persoonlijk om paus Pius XII te ontvoeren en hem in een slot in Duitsland op te sluiten. Dat blijkt uit een tot nog toe onuitgegeven verklaring die afgelopen weekend verscheen in de krant Avvenire, die in handen is van de Italiaanse katholieke kerk.


Het plot maakte deel uit van een breder plan om het christendom af te schaffen en te vervangen door een religie waarin Hitler zelf als messias zou worden voorgesteld.

De SS-generaal Karl Wolff trok, tegen Hitlers bevelen in, naar het Vaticaan om paus Pius XII te waarschuwen. Diezelfde generaal onthulde de zaak in 1972 in een brief aan het Vaticaan, dat erover dacht om Pius XII heilig te verklaren, aldus Avvenire .

De brief werd tot nog toe geheimgehouden, net als alle documenten in verband met de heiligverklaring van de controversiële paus. De voorbije maanden laaide de kritiek op de houding van Pius XII ten aanzien van de joden echter weer op. Volgens Italiaanse commentatoren lijkt het er nu op dat de fragmenten uit de brief van Wolff werden bekendgemaakt om de oud-paus weer wat krediet te laten winnen.

Wolff ging op 10 mei 1944, in burgerkleding, op audiëntie. Daar verzekerde hij de paus ervan dat hij de bevelen van de Führer niet zou uitvoeren, maar hij benadrukte dat de paus toch gevaar liep. Pius zou als teken van goede wil gevraagd hebben dat de SS-generaal het leven van twee veroordeelde gevangenen zou sparen, wat gebeurde.


18/01/2005

©Copyright De Standaard

Davy V.H.
18th January 2005, 12:37
Tja...

Het christendom afschaffen??? Dat had ik wel eens willen zien hoe hij dat ging aanpakken??? Nou ja, niet letterlijk natuurlijk, maar daar zou hij nooit in geslaagd zijn denk ik. Maar ja, je weet nooit natuurlijk.

By the way... Iemand 'Der Untergang' al gaan zien? Ik wil wel maar heb geen tijd :(

Kenny
18th January 2005, 16:26
[QUOTE=Davy V.H.]Het christendom afschaffen??? Dat had ik wel eens willen zien hoe hij dat ging aanpakken???[/QUOTE]

Misschien heeft dat een klein tikkeltje te maken met het feit dat de man niet zo bijster goed was in z'n kop?