PDA

Bekijk de volledige versie : Aarde sneller na tsunami


Barst
14th January 2005, 14:52
Aarde draait sneller na tsunami


DE onderzeese aardbeving die de tsunami van 26 december veroorzaakte, heeft onze planeet ook iets sneller doen draaien (DS 31 december). Wetenschappers van het Jet Propulsion Laboratory van de Nasa in Pasadena (Californië) hebben nu met een computermodel uitgerekend hoeveel sneller. De dag duurt als gevolg van de aardbeving 2,6 microseconden (miljoensten van een seconde) korter dan voorheen, blijkt uit de berekeningen. Een belangrijk verschil is dat niet: grote zeestromingen en zelfs de wind veroorzaken geregeld grotere variaties in de draaisnelheid van de planeet en de lengte van de dag.

De stand van onze planeet in de ruimte is ook iets schuiner geworden: zowat 2,5 centimeter. Ook dit is veel minder dan de natuurlijke variaties door andere oorzaken: onze planeet schommelt doorgaans meerdere meters in de loop van een jaar.

Dat de aardbeving de rotatie van de Aarde versnelt, komt doordat ze onze planeet iets compacter heeft gemaakt. De tektonische plaat van de Indische Oceaan is onder de Indonesische geschoven. Het effect is hetzelfde als bij een ijsschaatser die een pirouette draait en daarbij zijn armen intrekt: daardoor gaat hij sneller draaien.


14/01/2005 (sts)

©Copyright De Standaard

judithgielens
14th January 2005, 14:58
Binnenkort moeten we nog echt gaan geloven dat de aarde aan het vergaan is
broeikaseffect, aardbevingen die onze aarde al kleiner maken(en we zijn al zo klein!!)
what's next? vulkaan etna is ook al aant het broeden!
kzal maar is gaan inpakken en plaatsje in de raket naar Saturnus ofzo boeken zeker?

Kenny
14th January 2005, 15:56
[QUOTE=judithgielens]Binnenkort moeten we nog echt gaan geloven dat de aarde aan het vergaan is
broeikaseffect, aardbevingen die onze aarde al kleiner maken(en we zijn al zo klein!!)[/QUOTE]

Onveiligheidsgevoel? :D

judithgielens
15th January 2005, 13:48
[QUOTE=Kenny]Onveiligheidsgevoel? :D[/QUOTE]

alleen als gij in mijn buurt bent :p
veel zin om naar de andere kant van de wereld te verhuizen nu, maar die blijft maar opschuiven dus na x-aantal jaar zitk wss toch weer met u opgescheept :mad: :p

Evi Van Hoof
20th January 2005, 21:39
Tegenover zulke natuurfenomenen staat de mens machteloos.
Dan pas zie je wat de mens veroorzaakt heeft en bij gevolg kan de mens dit niet meer verhelpen.

Kenny
21st January 2005, 00:04
Wow, ik dacht dat Judith's eerste post sarcastisch bedoeld was. In dat artikel staat toch overduidelijk het volgende: "grote zeestromingen en zelfs de wind veroorzaken geregeld grotere variaties in de draaisnelheid van de planeet en de lengte van de dag".

M.a.w. niks om je zorgen om te maken... die fluctuaties zijn een natuurlijk fenomeen dus de wereld gaat hier niet van vergaan hoor.

[quote=Evi Van Hoof]Dan pas zie je wat de mens veroorzaakt heeft en bij gevolg kan de mens dit niet meer verhelpen.[/quote]

Verklaar je nader? Hoe heeft de mens dit (en ik neem aan dat je verwijst naar de tsunami) veroorzaakt?

judithgielens
21st January 2005, 10:57
[QUOTE=Kenny]Wow, ik dacht dat Judith's eerste post sarcastisch bedoeld was. In dat artikel staat toch overduidelijk het volgende: "grote zeestromingen en zelfs de wind veroorzaken geregeld grotere variaties in de draaisnelheid van de planeet en de lengte van de dag".

[/QUOTE]

mja, wij hebben heel dit gebeuren met aardr besproken en op langere termijn (veeeeeeeeeeeeeeel langere termijn) zullen er wel opzienbare verschillen voorkomen (zoals ik vb zei van Australie dat aan Azie geplakt wordt.)

dus de wereld gaat hier niet van vergaan hoor
Dan moeten die zangers voor 12-12 is dringend hunne tekst aanpassen

Geef een teken,
Laat ze weten

Dat ze niet alleen zijn daar
Waar de wereld is vergaan
Geef een teken

(ps: neem dit niet te letterlijk: ik weet ook wel dat zij dat niet letterlijk bedoelen maar dat ze beeldspraak ofzo gebruiken ;))

wim leenaerts
21st January 2005, 11:07
[QUOTE=judithgielens]mja, wij hebben heel dit gebeuren met aardr besproken en op langere termijn (veeeeeeeeeeeeeeel langere termijn) zullen er wel opzienbare verschillen voorkomen (zoals ik vb zei van Australie dat aan Azie geplakt wordt.)
[/QUOTE]
Dit fenomeen is al miljoenen jaren aan de gang en zal idd nog wel even voortduren. Als ik mij niet vergis schuiven wij (Europa) trouwens elk jaar een metertje dichter naar Amerika toe SO beware USA we are on the way ! :p

Evi Van Hoof
3rd February 2005, 12:02
[QUOTE=wim leenaerts]Dit fenomeen is al miljoenen jaren aan de gang en zal idd nog wel even voortduren. Als ik mij niet vergis schuiven wij (Europa) trouwens elk jaar een metertje dichter naar Amerika toe SO beware USA we are on the way ! :p[/QUOTE]

Jaja,maar dat zal niet meer voor "onzen tijd" zijn!

wim leenaerts
3rd February 2005, 18:37
[QUOTE=Evi Van Hoof]Jaja,maar dat zal niet meer voor "onzen tijd" zijn![/QUOTE]
tuurlijk ni, een metertje per jaar en de US ligt 1000den km (kan mij vergissen, aardr is niet mijn vak :cool: ) van ons vandaan dus dat zal idd niet voor onzen tijd zijn. Geen enkele van die zo gevreesde natuurverschijnselen wss maar wel voor ons nageslacht dus toch wel de moeite om er eens over na te denken en er nu al iets aan te doen.

Kenny
3rd February 2005, 19:16
[QUOTE=wim leenaerts]Geen enkele van die zo gevreesde natuurverschijnselen wss maar wel voor ons nageslacht[/QUOTE]

Zelfs dat niet. Tegen dan is de mens immers al lang uitgestorven.

Wouter
4th February 2005, 09:22
En niet alleen de mens, we zijn goed op weg om vele soorten in onze val mee te sleuren. Dankzij nucleaire rommel hebben we nu écht zekerheid naar de toekomst toe, de aardkloot is verkloot door de diersoort mens :(