PDA

Bekijk de volledige versie : OPROEP hulp voor eindwerk!!!!


Davy V.H.
12th January 2005, 21:18
Hey hallo iedereen,

Dit jaar ga ik voor mijn eindwerk werken rond Engelstalige films en hoe we die kunnen gebruiken in de klas. Concreet betekent dit dat ik een 15-tal films ga gebruiken.

Het idee is om uit een 15-tal films telkens een goed fragment van 5-10 minuten te halen en dit dan te gebruiken als startpunt. Elk fragment van de film kan dan gebruikt worden om een bepaald onderwerp uit de leerplannen van Engels te helpen inleiden.
Ook zal ik bij elk fragment een aantal werkvormen geven om dit in de praktijk te doen. Denk daarbij aan klasopstellingen, groepsindelingen, bekijken zonder geluid, ...
Als laatste zullen er dan een hoop werkbladen bijzitten waar dan rond kan gewerkt worden in de klas of thuis. Het uiteindelijke doel is dan ook nog om alles samen te giten in een eenvoudige website of zo en dan op DVD te zetten.

Maar... daarvoor heb ik natuurlijk vanalles nodig!

De films... Duh! :)

Omdat ik liefst met de originele films werk en geen kopieën(je zal zelf wel begrijpen waarom) zit ik met een klein probleem want ik heb bijna geen originele films (dit geheel terzijde natuurlijk).

Daarom deze oproep om mensen te zoeken die met een deel van de films gedurende een aantal dagen wil lenen. Dan kan ik ze zelkf kopëëren of op mijn harde schijf zetten. Je bent de films dus hoogstens een paar dagen kwijt en ik doe er eigenlijk zo goed als niks mee (dus slijtage is miniem :p ). Liefst heb ik alle films op DVD (in zovere dit mogelijk is). In de eerste fase zal ik enkel werken met de films die ik eerst op DVD te pakken krijg, dan begin ik eventueel nog aan de videocassetes (die ik eerst moet digitaliseren dan). Diegene die ik niet vind zal ik moeten kopen, huren, ...

Maar goed dit zijn dus de films...

- 101 dalmatiërs
- Robin: Hood: Prince of thieves
- Harry Potter 1
- Harry Potter 2
- The Railway children
- Rob Roy
- Notting Hill
- The English patiënt
- The Englishman who went up a hill
- Elisabeth
- Sense and Sensibility
- Mrs Brown
- Full Monty
- Shakespeare in love
- Shadowlands
- Little voice
- Trainspotting


Een programma om films te bewerken op pc

Dit heb ik ook nog niet, omdat ik het nog nooit nodig heb gehad :) . Wie me hieraan kan helpen is ook zeer hard bedankt !!!!


Eventueel een adapter om videocassete's te kunnen digitaliseren

Ik ben de preciese naam even kwijt maar ik heb het al wel gezien. Je gebruikt dit om videocassete's via je video op je pc te zetten. Die je dan desnoods op DVD kan schrijven later. Dit zou ik misschien nodig kunnen hebben bij de video's die ik dan op videocassete enkel kan vinden...


Eventueel zal ik later nog wel dingen aanvullen of veranderen maar dit is het tot nu toe denk ik. Ik hoop na de examens al aan een deel te beginnen.

Wil je me helpen? Stuur dan naar davyke_vh@hotmail.com of s5036808@khk.be

Ik hoop dat ik mijn plannen kan realiseren maar tot hiertoe kan ik het nog niet alleen... Ik heb jullie hulp ook nodig, stort dan op rekening nummer 000-000012-12 (haha nee grapje :p )


Bedankt !!!!

P.S. Zou een samenwerking met een Vorselaarse videotheek mogelijk zijn??? Alle hulp zal natuurlijk duidelijk ergens vermeld worden in het eindwerk !!!! En wie weet kan het eindwerk ooit door anderen worden gebruikt (hoop ik toch)!!!

Kenny
12th January 2005, 23:40
Als je iets nodig hebt om video mee te bewerken, dan hangt het ervan af in welk formaat die bestanden zijn. Je gaat blijkbaar uit van DVD's dus zal je eerst en vooral al die VOB's moeten rippen en omzetten naar het MPEG formaat of DivX/XviD in een AVI-container. Voor MPEG's gebruik je misschien best TMPGEnc, voor AVI's VirtualDub of NanDub.

Met die programma's kan je de basis: omzetten, knippen, etc. Als je echt effectjes wil toevoegen, dan ga je iets anders nodig hebben. Pinnacle heeft verscheidene bekende tools, kijk eens op de website maar ik weet niet of die gratis of shareware zijn.

De DVD's die jij opsomt heb ik helaas niet. Misschien kan je alternatieven zoeken die hetzelfde topic kunnen aanbrengen?

Barst
13th January 2005, 00:05
Heb evenmin één van de genoemde DVD's :(
Lijkt me alleszins niet simpel om hier aan te beginnen als je de basic-tools nog niet (onder de knie) hebt... :confused:

Kenny
13th January 2005, 00:10
[QUOTE=Kenny]Als je iets nodig hebt om video mee te bewerken, dan hangt het ervan af in welk formaat die bestanden zijn. Je gaat blijkbaar uit van DVD's dus zal je eerst en vooral al die VOB's moeten rippen en omzetten naar het MPEG formaat of DivX/XviD in een AVI-container. Voor MPEG's gebruik je misschien best TMPGEnc, voor AVI's VirtualDub of NanDub.[/QUOTE]

Hmmm, hier heb ik mezelf misschien verkeerd uitgedrukt.

Eerst en vooral moet je die VOB's rippen van je DVD naar je HD. Met iets zoals 'DVD Ripper' of 'Vob Ripper' moet dat normaal lukken... vroeger met oude dvd-spelers duurde dat maar een paar minuten.

Om die VOB's (= de databestanden van een DVD) om te zetten naar bruikbare MPEG of AVI-bestanden, heb je een hele resem software nodig. Er bestaan misschien wel programma's die die omzetting rechtstreeks doen maar ik betwijfel of die te vertrouwen zijn. Nu ja, je gaat sowieso met obscure programma's moeten werken aangezien met DVD's normaal niet mag geknoeid worden.

Ik meen mij echter te herinneren dat er vroeger software bestond die zulke VOB's rechtstreeks kon knippen en opslaan. Dat zal misschien nog een betere manier zijn gezien je over een DVD-brander beschikt en zodus ook deze VOB's op DVD kan zetten waarna je ze kan afspelen in een DVD-speler.

Als je Googlet of 'DVD Cutter' of 'Vob Cutter', dan kan je misschien wel iets vinden. Misschien dat dit al helpt: http://www.jummpa.com/document/dcm6.htm

Als je toch voor omzetting naar MPEG of AVI kiest, dan kan je één van voorgenoemde programma's gebruiken. Dan zijn die bestanden vanzelfsprekend wel kleiner (110 minuten MPEG4-geëncodeerd beeld is normaal 700MB, MPEG2 (sneller) is normaal zo'n 30% groter) en dan kan je die op een CD'tje zetten maar dat heeft in jouw geval niet veel nut denk ik.

Kenny
13th January 2005, 00:34
[QUOTE=Barst]Lijkt me alleszins niet simpel om hier aan te beginnen als je de basic-tools nog niet (onder de knie) hebt... :confused:[/QUOTE]

Mja, normaal hij ongeveer zo te werk moeten gaan:

1/ VOB's rippen naar HD. Ik heb eens wat oude contacten geraadpleegd en die zeiden dat SmartRipper (http://www.afterdawn.com/software/video_software/dvd_rippers/smartripper.cfm) hier goed voor is. Wel oppassen want zo'n DVD staat _vol_ Vob's. Éen voor het beeld, en dan dikwijls nog eens opgesplitst per hoofdstuk ... andere voor het geluid, nog andere voor de ondertiteling, nog andere voor de voorfilmpjes etc. Dit (http://www.videohelp.com/forum/archive/t234710.html) kan misschien handig zijn.

2/ Eens de correcte VOB's (dus van de film of van het hoofdstuk waarin het stukje film dat hij wil knippen zich bevindt), moeten die VOB's geknipt worden zodat enkel het te gebruiken deel overblijft. Hiervoor gebruik je naar't schijnt best VobEdit (http://mpucoder.kewlhair.com/Derrow/) of Chopper XP (http://www.digital-miner.com/chopperxp.html)

3/ Als je de correcte stukjes geknipt hebt, dan moet je die nog op DVD zetten en liefst niet aan elkaar zodat je gewoon kan skippen tussen chapters. Dit lijkt mij een goeie guide om dat te doen: http://www.videohelp.com/forum/userguides/120021.php

Normaal zou je nu klaar moeten zijn, tenzij je nog effectjes gaat toevoegen. Als dat het geval is, dan moet je waarschijnlijk wel omzetten naar andere formaten.

Tenzij Davy natuurlijk van plan is om gewoon 15 verschillende DVD's te gebruiken en altijd te wisselen van DVD maar dat lijkt me nogal omslachtig en tijdverspillend.

Davy V.H.
13th January 2005, 08:55
[QUOTE=Kenny]Mja, normaal hij ongeveer zo te werk moeten gaan:

1/ VOB's rippen naar HD. Ik heb eens wat oude contacten geraadpleegd en die zeiden dat SmartRipper (http://www.afterdawn.com/software/video_software/dvd_rippers/smartripper.cfm) hier goed voor is. Wel oppassen want zo'n DVD staat _vol_ Vob's. Éen voor het beeld, en dan dikwijls nog eens opgesplitst per hoofdstuk ... andere voor het geluid, nog andere voor de ondertiteling, nog andere voor de voorfilmpjes etc. Dit (http://www.videohelp.com/forum/archive/t234710.html) kan misschien handig zijn.

2/ Eens de correcte VOB's (dus van de film of van het hoofdstuk waarin het stukje film dat hij wil knippen zich bevindt), moeten die VOB's geknipt worden zodat enkel het te gebruiken deel overblijft. Hiervoor gebruik je naar't schijnt best VobEdit (http://mpucoder.kewlhair.com/Derrow/) of Chopper XP (http://www.digital-miner.com/chopperxp.html)

3/ Als je de correcte stukjes geknipt hebt, dan moet je die nog op DVD zetten en liefst niet aan elkaar zodat je gewoon kan skippen tussen chapters. Dit lijkt mij een goeie guide om dat te doen: http://www.videohelp.com/forum/userguides/120021.php

Normaal zou je nu klaar moeten zijn, tenzij je nog effectjes gaat toevoegen. Als dat het geval is, dan moet je waarschijnlijk wel omzetten naar andere formaten.

Tenzij Davy natuurlijk van plan is om gewoon 15 verschillende DVD's te gebruiken en altijd te wisselen van DVD maar dat lijkt me nogal omslachtig en tijdverspillend.[/QUOTE]

Wow Kenny bedankt... achter sommige zaken was ik nog aan het zoeken. :eek:

Het uiteindelijke doel van al die korte fragmenten is om ze idd op DVD te schrijven om er nadien waarschijnlijk door middel van een website naar te linken. Dit alles zou natuurlijk beter in elkaar kunnen zitten als je wat programeert in VB, maar daar moet je VB voor kunnen en dat is een probleem :p

Ga zo door zou ik zeggen. Hier ben ik al enorm veel verder mee!!!! ;) :)

judithgielens
13th January 2005, 10:06
Ik heb de originele van Harry potter 2 op dvd(ligt op kot, dus laat me maar weten wanneer da ge opt school bent, en dan geef ik die wel mee)

The full monty hebben wij thuis op video(opgenomen van de tv) als je hier iets mee bent
shakespeare in love heb ik thuis ook op video(gekocht)

Davy V.H.
13th January 2005, 19:44
Bedankt maar ik heb al Harry 1 en 2 op DVD ghier liggen dankzij andere vrijgevige zielen. Ik ga morgen alles proberen op men HD te zetten... :D


Mvg,

Davy

A'lies Van Hoof
13th January 2005, 22:32
Schrapt Trainspotting al maar van uw lijstje: My big brother helpt er u heel graag mee voort! Het is the uncut version :D

Davy V.H.
13th January 2005, 22:43
[QUOTE=A'lies Van Hoof]Schrapt Trainspotting al maar van uw lijstje: My big brother helpt er u heel graag mee voort! Het is the uncut version :D[/QUOTE]

Yes thank you... :D

Ook al nen hoop mensen die veel van de films op VHS hebben... maar ik wahct nog ff af of ik ze niet op DVD kan vinden... En ook nog effe uitzoeken hoe ik best kan digitaliseren van VHS naar men pc. Pinacle of Hercules
heeft zo van die externe kastjes heb ik gehoord met analoge uitgangen en zo. Maar geen idee wat dat kost of dat met usb werkt en zo. Ook al gehoord dat je een fatsoenlijke geluidskaart moet hebben en zo. Ik hoor maar vanalles :confused:

Barst
13th January 2005, 23:57
Awel, nu ge d'er toch over begint: vanavond er voor het eerst in geslaagd om video incl geluid op mijn pc te toveren... (heeft 'maar' vier maanden geduurd om de zaak deftig geïnstalleerd te krijgen, geluidskaart te upgraden, al de nodige kabels te trekken ("zo onzichtbaar mogelijk" - mijn vrouw ;) ) en juist aan te sluiten en de install-software juist geïnstalleerd te krijgen... uitleg van ATI allesbehalve helder :mad: )...

Nu waarschijnlijk nog vier maanden nodig om:
-ingesloten captureprogramma met de juiste drivers aan de slag te krijgen;
-displaydrivers zo ver te krijgen dat ik ook omgekeerd mijn DVD's vanop computer op mijn A/V krijg...
-na eveneens vier maanden mijn DVD+RW ook eens iets te laten opnemen... Mijn NERO-software herkent blijkbaar mijn DVD niet (is nochtans een gekochte versie van een jaar of twee geleden :( )
-een klein beetje videobewerking onder de knie te krijgen... Als ik al zie hoeveel 'tools' Kenny daar voor suggereert, dan zinkt de moed mij in de schoenen...

Begin stilaan te vermoeden wat de naam 'All-in-Wonder' betekent, nl. een wonder als ge alles geïnstalleerd krijgt! :rolleyes:

Dus: als dat hier in orde ZOU komen, dan kunt ge't hier altijd komen proberen (anders eerst eens checken wat Kenny per uur vraagt :D )...

Kenny
14th January 2005, 14:40
[QUOTE=Barst]
-een klein beetje videobewerking onder de knie te krijgen... Als ik al zie hoeveel 'tools' Kenny daar voor suggereert, dan zinkt de moed mij in de schoenen...
[/QUOTE]

Mja, die tools zijn alleen maar geschikt om een video te knippen die al op een DVD staat, een film ofzo. Op zich is dat wel niet zo heel legaal... aangezien je niet met koopdvd's mag knoeien. Maar goed... als je gewone videobeelden wil bewerken (b.v. vakantiefilm die je zelf gemaakt hebt ofzo), dan volstaat een simpel videobewerkingsprogramma van Pinnacle (http://www.pinnaclesys.com/) of Ulead (http://www.ulead.com/vs/runme.htm).

Het zou mij echter niet verbazen als één van deze programma's bij uw AIW-pakket meegeleverd is.

En voor die andere problemen, zijn daar geen guides voor te vinden op het Internet? De regel is gewoonlijk: koop een goedkopere ATI en zoek elders een guide om het in gang te krijgen. :)

Davy V.H.
14th January 2005, 18:59
Ok Barst als het in orde is laat je maar iets weten. Het zou handig zijn!!! Ik heb toch externe harde schijf om dan alles mee naar huis te nemen.

Laten we er verder over praten vrijdag tijdens de examens. Dat zie ik beter zitten dan die vragen die je gaat stellen :D ;) :p

Pieterjan
25th May 2005, 23:52
Davy, misschien ben ik wat laat maar voor de zekerheid wil ik toch even melden dat ik volgende dvd thuis origineel heb: The English patiënt. Indien je misschien nog andere films nodig hebt voor je werk bekijk je mijn handtekening onder mijn bericht maar. Daar kan je mijn volledige collectie bekijken van originele, legale films die ik in mijn bezit heb. Ik moet er zelfs nog een stuk of 70 toevoegen, maar hier kan je misschien al mee verder