PDA

Bekijk de volledige versie : Growing Internet Impact on Daily Life...


Barst
11th January 2005, 00:19
Hoe verandert internet het dagelijks leven?


Internet zal het leven dramatisch gaan veranderen. Niet alleen wordt internet voor steeds meer mensen bereikbaar, het wordt ook steeds sneller. Daardoor is er meer informatie beschikbaar en groeien de mogelijkheden om met gelijkgezinden te communiceren. Dat klinkt goed, maar de ontwikkelingen zijn niet alleen positief, waarschuwen 1300 Amerikaanse wetenschappers en technologiekopstukken.


Zij werden door het Pew Internet instituut en de Elon University in de Verenigde Staten benaderd met de vraag hoe internet de komende tien jaar de doorsnee dag van de burger gaat beïnvloeden.

De conclusie uit het gisteren verschenen rapport is dat het ingewikkelder wordt. Er is behoefte aan gemakkelijke toegang tot allerlei diensten en daar kan internet aan voldoen. Maar er is ook een toenemende behoefte aan privacy en veiligheid en die staat door internetgebruik onder druk. Ook tegenstrijdig is dat de burger over veel informatie wil beschikken, maar geen zin heeft te worden bedolven. Eén van de respondenten ziet in e-mail een bedreiging van 'ouderwetse' communicatie met brieven of telefoon. ,,Mijn kinderen reageren direct op e-mail, maar terugbellen doen ze na een week of niet.''

De positie van de werknemer gaat de komende tien jaar eveneens flink veranderen, aldus de geïnterviewden. Door mobiele telefoons en e-mail zijn werknemers thuis bereikbaar, met als gevolg dat er vierentwintig uur per dag 'dienst' wordt gedraaid. De arbeidsproductiviteit stijgt daardoor, maar thuis neemt de stress toe. Dat thuiswerk komt immers bovenop een reguliere werkweek.

De deskundigen wijzen erop dat sommige sectoren de inter net ontwikkelingen niet kunnen bijhouden. In het onderwijs is amper iets gebeurd, terwijl de noodzaak daartoe tien jaar geleden al werd vastgesteld. In de gezondheidszorg verloopt de patiëntenadministratie nog via papier en van consultaties via internet is nog geen sprake.

De sector die het meest gaat veranderen onder invloed van internet is de nieuwsindustrie, aldus de geïnterviewden. Bloggers nemen de nieuwsvoorziening deels over en er zullen meer verbindingen ontstaan tussen media, amusement, adverteerders en handel.


Trouw, 11-01-2005

Davy V.H.
11th January 2005, 18:22
Aanvulling... gewoon sociaal contact vermindert en cybercontact groeit in de plaats. Gevolg meer multiculturele huwelijken??? :D

judithgielens
11th January 2005, 21:04
[QUOTE=Davy V.H.]Aanvulling... gewoon sociaal contact vermindert en cybercontact groeit in de plaats. [/QUOTE]
Is niet altijd in de positieve zin:
ik zie het vaak op kot gebeuren en doe het ook zelf dat je iets vraagt aan diegene die in de kamer naast je zit. Eigenlijk zijn we toch wel lui geworden als we niet eens ons gat meer opheffen om iemand iets in de kamer naast ons iets te gaan vragen he?

Kenny
11th January 2005, 22:06
[QUOTE=judithgielens]Is niet altijd in de positieve zin:
ik zie het vaak op kot gebeuren en doe het ook zelf dat je iets vraagt aan diegene die in de kamer naast je zit. Eigenlijk zijn we toch wel lui geworden als we niet eens ons gat meer opheffen om iemand iets in de kamer naast ons iets te gaan vragen he?[/QUOTE]

Je moet al behoorlijk principieel zijn in dat soort dingen als je daadwerkelijk naar de kamer naast je zou stappen gewoon om iets te gaan vragen. Waarom zou de Internet-manier slechter of negatiever zijn?

judithgielens
11th January 2005, 23:19
[QUOTE=Kenny]Je moet al behoorlijk principieel zijn in dat soort dingen als je daadwerkelijk naar de kamer naast je zou stappen gewoon om iets te gaan vragen. Waarom zou de Internet-manier slechter of negatiever zijn?[/QUOTE]

net omdat er minder sociaal contact is.
Als ik mijn kinderjaren herinner was dat buitenspelen, een paar jaar later naar de speeltuin gaan om rond te hangen en bij te kletsen.
Ik heb dit weekend mijn kamer uitgemest thuis en een hele doos met brieven gevonden. Brieven die ik vroeger schreef naar vriendinnen, vrienden.
Misschien klink ik al oud, maar "onze tijd" was zo slecht nog niet
Nu zit 3/4 van de kinderen achter hun pc spelletjes te spelen.
Ze gaan niet meer naar de speeltuin om bij te kletsen.
Ze schrijven geen brieven meer.
ik denk dat ik eindelijk mijn ouders begin te begrijpen als ze over "hunne tijd" praten. Ik doe het zelf nu ook al. Maja, tijden veranderen, en er zal nog veel veranderen :(

Kenny
12th January 2005, 01:52
[QUOTE=judithgielens]net omdat er minder sociaal contact is. [/QUOTE]

Dat durf ik af te strijden. Ten eerste al omdat het sociaal contact tussen je kotgenoten daarmee niet verdwijnt of kleiner wordt, of je nu iets vraagt via Internet of IRL, dat heeft geen gevolgen op je sociale relatie met iemand.

Het is pas erg als je, zoals dat met alles is trouwens, overdrijft in wat je doet. Als je je opsluit en inderdaad dagen (!) achter je computer doorbrengt, dan zullen je sociale relaties daar wel onder lijden, maar gewoon een paar uurtjes per dag computeren? Dat verslechtert je sociale contacten toch niet. Ik durf zelfs meer zeggen, ik heb persoonlijk enkele mensen door te chatten net _beter_ leren kennen, veel beter.

En inderdaad, veel van de jonge pubers die ik ken brengen aardig wat tijd door met spelletjes en dergelijke, maar als je die gasten dan hoort praten, dan weet je waarover zij zoal spreken: inderdaad, spelletjes. Voor hen is dat gewoon een vorm van ontspanning, iets waarover ze na het spelen zelf nog uuuuuuren over kunnen doortateren, zoals dat in onze tijd was met 'Full House' en 'Step By Step'.

Wat ik ook nog wil zeggen is het volgende: stel nu bijvoorbeeld dat 13-jarigen inderdaad 5u per dag achter hun computerscherm doorbrengen... dan kan je natuurlijk zeggen hoe slecht dat wel moet zijn voor hun relaties. Maar wat is dan het alternatief? Denk die computer weg en waar bevinden die mannen zich dan? Achter hun TV... net alsof dat wel bevorderend is. Geef me dan maar de computer waarbij je op z'n minst toch nog de mogelijkheid hebt om met je vrienden te praten.

Ik kan het trouwens wel begrijpen dat oudere mensen nostalgisch terugkijken op 'hun' vroeger. Maar dat is nu eenmaal voltooid verleden tijd... hoe jammer dat ook is. Ik heb al dikwijls gehoord dat vroeger de mensen elke avond gezellig bij elkaar buiten zaten te kaarten, maar die tijden hebben jij en ik nooit meegemaakt.

Het kan misschien wel een idee zijn voor de volgende actualiteit-meeting. Een namiddagje wiezen :-) ... maar laat me dan al direct volgende waarschuwing geven: breng voldoende geld mee want ik win toch. ;-)

Trouwens, om een concreet bewijs mee te geven van dat sociaal-bevorderende... het feit alleen al dat ik hier nu met u in 'gesprek' ben, zij het dan in digitale vorm, is een voorbeeld op zich. Want ware het niet zonder onze computers en natuurlijk ons aller Barst's forum, dan hadden wij mekaar nooit gekend en zouden we bijgevolg ook nooit eens een babbeltje geslaan hebben.

Barst
12th January 2005, 02:15
[QUOTE=Kenny](...) zoals dat in onze tijd was met 'Full House' en 'Step By Step'.[/Quote]

[SIZE=2][FONT=Trebuchet MS]'Full House' zegt me nog wel iets, maar 'Step By Step'???? Quid?[/FONT][/SIZE]

[QUOTE=Kenny]Wat ik ook nog wil zeggen is het volgende: stel nu bijvoorbeeld dat 13-jarigen inderdaad 5u per dag achter hun computerscherm doorbrengen... dan kan je natuurlijk zeggen hoe slecht dat wel moet zijn voor hun relaties. Maar wat is dan het alternatief? Denk die computer weg en waar bevinden die mannen zich dan? Achter hun TV... net alsof dat wel bevorderend is. Geef me dan maar de computer waarbij je op z'n minst toch nog de mogelijkheid hebt om met je vrienden te praten.[/QUOTE]

[SIZE=2][FONT=Trebuchet MS]Volledig mee eens... Als het alternatief inderdaad is urenlang stompzinnig tv zitten kijken, dan is 'two-way' communicatie ongetwijfeld beter... (met instructies weliswaar à la www.wiseuptothenet.co.uk... or something in that style). Al lijkt het me al bij al toch ook geen slecht idee om bv. bij goed weer je kinderen een aantal uren PC-gebruik te ontzeggen... Zoals al gezegd: "té is nooit goed"...[/FONT][/SIZE]

[QUOTE=Kenny]Ik kan het trouwens wel begrijpen dat oudere mensen nostalgisch terugkijken op 'hun' vroeger. Maar dat is nu eenmaal voltooid verleden tijd... hoe jammer dat ook is. Ik heb al dikwijls gehoord dat vroeger de mensen elke avond gezellig bij elkaar buiten zaten te kaarten, maar die tijden hebben jij en ik nooit meegemaakt.[/QUOTE]

[SIZE=2][FONT=Trebuchet MS]Was zelfs al niet meer mijn tijd ;), maar als ik mensen hoor praten over 'de goeden ouden tijd', dan hoor ik daar vooral nostalgie in naar tijden waarin zij nog iets konden snappen van 'communicatiemodi' (de telefoon, de radio, sommigen 'avantgardisten' met hun CB's)... Stel: elke bejaarde zou evenveel als jij snappen van werking van computers, Internet, chatboxen & whatever: ik denk dat hun selectieve nostalgie al snel zou wegebben... quod non dus, want ze begrijpen er gewoon geen snars van!! (als je op zoek bent naar een potentiële markt, hier is er één, en nog niet van de minste!) [/FONT][/SIZE]

[QUOTE=Kenny]Trouwens, om een concreet bewijs mee te geven van dat sociaal-bevorderende... het feit alleen al dat ik hier nu met u in 'gesprek' ben, zij het dan in digitale vorm, is een voorbeeld op zich. Want ware het niet zonder onze computers en natuurlijk ons aller Barst's forum, dan hadden wij mekaar nooit gekend en zouden we bijgevolg ook nooit eens een babbeltje geslaan hebben.[/QUOTE]

[SIZE=2][FONT=Trebuchet MS]Ja en amen![/FONT][/SIZE]

judithgielens
12th January 2005, 10:31
Oké kenny, ghebt op vele punten idd wel gelijk.
Ik moet toegeven dat ik de meeste mensen ook altijd wel BETER leer kennen op het internet.
De meeste LEER je kennen in het dagelijkse leven(wat dus wegvalt als je constant achter je pc zou zitten)

Actualiteitsforum van Barst: idd, there I met you (verdoeme, was da er maar nooit geweest! :p)
Maar ik KEN pas iemand alsk hem of haar in real life gezien heb (wat dus weer zou wegvallen als je heel den dag achter uwe pc zou hangen)

tijden van vroeger:
Er zijn nog plaatsen waar da wel gebeurt! weliswaar minder, maar in de zomer zie ik het hier in Vorselaar nog gebeuren dat enkele ouderen van den heikant op een bankske voor iemand zn huis gezellig zitten te kletsen.
Mijn moeder is afkomstig van Zandvliet, awel, daar doen ze dat ook nog echt!
Dat is allemaal ook weliswaar geminderd en de jeugd die dat nooit gekend heeft, doet er niet aan mee. Maar de meeste oorspronkelijke mensen van zandvliet die kunt ge vaak nog terugvinden op een "bijeenkomstje" 's avonds.
Ik wil daar alleen maar mee zeggen dat het vroeger ook goed was.
Je zat buiten te praten met iedereen en je zag de andere tenminste nog.
Als je dat nu wil doen, moet je al een laptop hebben, daarmee gaan buiten zitten en allebei een webcam hebben.
De ouderen kunnen dit gewoon niet, dus zie je ze in zandvliet nog altijd buiten zitten.

De technologie is allemaal heel mooi vooruitgegaan hoor! Maar soms zou ik alles graag nog eens een paar jaar terugdraaien en de kinderen op straat zien spelen. al is het maar voor 1dag.
Of ben ik gewoon te conservatief in heel dit gedoe?

wim leenaerts
12th January 2005, 11:25
Ik heb "in mijne jongen tijd" nog vree veel opt straat gespeeld hoor. cowboy en indiaantje , politie en dief, go-cart racen, inline skaten, noem maar op zelfs in de zandbak spelen heb ik lang gedaan, vind ik nu trouwens nog wel eens plezant :p
OK ik woon wel in een prachtige buurt met in bijna elk huis mensen van ongeveer mijn leeftijd maar ik ken persoonlijk niet echt superveel "jongeren" die niets anders doen dan computeren... Het is al wat weggeëbt maar vorig jaar zag je niets anders dan skaters op de plaatselijke pleintjes sociaal en gevaarlijk ;) te wezen.
Ik wil maar zeggen dat het volgens mij niet zo erg is dan vaak wel eens wordt gesteld.