PDA

Bekijk de volledige versie : Petitie tegen "Richtlijn Bolkestein"


Barst
10th January 2005, 22:43
Vrij verkeer van diensten, maar ten koste van wat?


Momenteel wordt op initiatief van voormalig EU-commissaris Frits Bolkestein (lid van de liberale Nederlandse VVD) een ontwerp van richtlijn (Europese wet) besproken over het vrije verkeer van diensten binnen de Europese Unie.

Als deze Europese richtlijn wordt goedgekeurd, zou dat tot gevolg hebben dat alle diensten binnen het Europa van de 25 voortaan als gewone economische producten worden beschouwd. Zo zouden essentiële sectoren als cultuur, onderwijs, gezondheidszorg en sociale zekerheid onder dezelfde regels van economische concurrentie vallen als koopwaar.

Een dergelijke evolutie zou onvermijdelijk tot een afbraak van de wettelijke pensioenstelsels, de sociale zekerheid en de gezondheidszorg leiden, ten voordele van geprivatiseerde systemen. Ze zou ook de deregulering van onze onderwijssystemen betekenen en het einde inluiden van elke vorm van culturele diversiteit. Bovendien zou de toepassing van deze richtlijn tot gevolg hebben dat de werknemersrechten zoals ze zijn vastgelegd in de nationale wetgeving van de EU-staten, in vraag worden gesteld.

Een aantal directe gevolgen zijn bijzonder verontrustend. De ontwerprichtlijn hanteert nl. het principe van het oorsprongsland. Dit houdt in dat de dienstverrichter uitsluitend is onderworpen aan de wetgeving van het land waar hij is gevestigd, en hij kan zich dus gewoon vestigen in de Europese lidstaat met de meest lakse wetgeving op sociaal niveau. Dit land vormt dan de basis van waaruit hij in alle andere lidstaten actief kan zijn zonder zich echter aan hun strengere regelgeving te moeten onderwerpen. Daarbij is het de lidstaat van terbeschikkingstelling verboden om een hele reeks maatregelen te nemen aangaande de ter beschikking gestelde werknemers. Dit maakt het bijgevolg onmogelijk om hun arbeidsomstandigheden te controleren.

Ook wil de ontwerprichtlijn komaf maken met elke mogelijke belemmering van het vrije verkeer van diensten. Collectieve overeenkomsten en sectorale akkoorden of sociaal overleg kunnen daarom wel eens als hinderpalen worden beschouwd, met hun afschaffing als gevolg. Ook consumentenbescherming én onderwijsorganisatie binnen de lidstaten dreigen op deze wijze op de helling te komen staan...

Samengevat: de ontwerprichtlijn besteedt te veel aandacht aan de vrijheid van vestiging en verkeer, dit in vergelijking met andere voorschriften van het Verdrag die even gegrond zijn zoals veiligheid, gezondheid, de werking van de diensten van algemeen belang, enz... En hoewel het op dit forum niet direct de gewoonte is om politieke petities naar voren te schuiven, wil ik elkeen die dit leest minstens de gelegenheid geven om tot een gemotiveerde stellingname te komen en om desgewenst de petitie te ondertekenen...


Lees meer: http://www.stopbolkestein.org/index.cfm?R_ID=3224575&Content_ID=3224575

Teken de petitie: http://www.stopbolkestein.org/index.cfm?R_ID=5144015&Content_ID=5144015

Barst
16th April 2005, 00:33
Het beginsel van het land van oorsprong: is de vrees voor sociale dumping onterecht?


De dienstenrichtlijn moet vrij verkeer van diensten mogelijk maken in de Europese Unie. De dienstensector is goed voor 70 procent van de Europese economie. Vrij dienstenverkeer is al afgesproken in het Verdrag van Rome uit 1957, de basis van de Europese eenwording. De richtlijn is er vooral op gericht overheden te dwingen obstakels voor grensoverschrijdende dienstverlening weg te nemen. De verwachting is dat de productiviteit, de groei en de werkgelegenheid zullen toenemen.

Vorig jaar stemden de eurocommissarissen unaniem, dus inclusief de huidige Franse minister Michel Barnier van Buitenlandse Zaken en zijn landgenoot Pascal Lamy, in met de richtlijn. Frankrijk had er destijds geen kritiek op.

De ophef in Duitsland, Zweden, Wallonië en vooral in Frankrijk gaat met name over het zogenoemde oorsprongslandbeginsel: verleners van een grensoverschrijdende dienst vallen onder de eigen wetgeving. Frankrijk is bang voor dumping social: Oost-Europese werknemers komen met hun lage tarieven de Franse arbeidsmarkt verstoren, wat zou kunnen leiden tot een nog hogere werkloosheid dan de huidige 10 procent.

Bolkestein wijst erop dat gedetacheerde buitenlandse arbeiders bij Franse bedrijven gewoon onder de Franse wet blijven vallen. Ook bij permanente vestiging geldt de wet van het ontvangstland. Alleen beoefenaars van vrije beroepen en ambachtslieden die zich niet in een ander land vestigen, vallen onder het beginsel.

Bij verschillen tussen landen in veiligheidsregels of milieuwetgeving gelden die van het ontvangstland. Een Letse tuinman mag geen insecticide gebruiken die in Duitsland verboden is. Bovendien geldt de richtlijn alleen in sectoren waar concurrentie reeds is toegestaan, dus niet in de publieke dienstensector, waarvoor veel Fransen vrezen.

De richtlijn is te vinden op:
europa. eu. int/eur-lex/nl/com/pdf/2004/com2004_0002nl02. pdf


Door Olivier van Beemen

Barst
16th April 2005, 00:58
Het beginsel van het land van oorsprong: is de vrees voor sociale dumping onterecht?


De dienstenrichtlijn moet vrij verkeer van diensten mogelijk maken in de Europese Unie. De dienstensector is goed voor 70 procent van de Europese economie. Vrij dienstenverkeer is al afgesproken in het Verdrag van Rome uit 1957, de basis van de Europese eenwording. De richtlijn is er vooral op gericht overheden te dwingen obstakels voor grensoverschrijdende dienstverlening weg te nemen. De verwachting is dat de productiviteit, de groei en de werkgelegenheid zullen toenemen.

Vorig jaar stemden de eurocommissarissen unaniem, dus inclusief de huidige Franse minister Michel Barnier van Buitenlandse Zaken en zijn landgenoot Pascal Lamy, in met de richtlijn. Frankrijk had er destijds geen kritiek op.

De ophef in Duitsland, Zweden, Wallonië en vooral in Frankrijk gaat met name over het zogenoemde oorsprongslandbeginsel: verleners van een grensoverschrijdende dienst vallen onder de eigen wetgeving. Frankrijk is bang voor dumping social: Oost-Europese werknemers komen met hun lage tarieven de Franse arbeidsmarkt verstoren, wat zou kunnen leiden tot een nog hogere werkloosheid dan de huidige 10 procent.

Bolkestein wijst erop dat gedetacheerde buitenlandse arbeiders bij Franse bedrijven gewoon onder de Franse wet blijven vallen. Ook bij permanente vestiging geldt de wet van het ontvangstland. Alleen beoefenaars van vrije beroepen en ambachtslieden die zich niet in een ander land vestigen, vallen onder het beginsel.

Bij verschillen tussen landen in veiligheidsregels of milieuwetgeving gelden die van het ontvangstland. Een Letse tuinman mag geen insecticide gebruiken die in Duitsland verboden is. Bovendien geldt de richtlijn alleen in sectoren waar concurrentie reeds is toegestaan, dus niet in de publieke dienstensector, waarvoor veel Fransen vrezen.

De richtlijn is te vinden op:
europa. eu. int/eur-lex/nl/com/pdf/2004/com2004_0002nl02. pdf


Door Olivier van Beemen