PDA

Bekijk de volledige versie : Vijf jaar Berlusconi deed Italiaans milieu geen goed


Barst
11th May 2006, 22:18
Vijf jaar Berlusconi deed Italiaans milieu geen goed


De kwaliteit van het Italiaanse milieu is er erg op achteruitgegaan door slechte beslissingen en het immobilisme van de regering Berlusconi. Dat heeft een van de belangrijkste milieubewegingen, Legambiente, in een rapport bekendgemaakt.


"De vijf jaar durende regeerperiode van Silvio Berlusconi is bijna volledig gekenmerkt door een gebrek aan interesse voor de zaak van het milieu en door schandelijke keuzes", zei de voorzitter van Legambiente, Roberto della Stella, op een persconferentie in Rome.


Staart van het peloton

Volgens de achttiende editie van het jaarlijkse milieurapport van Legambiente bengelt Italië aan de staart van het Europees peloton. In 78 procent van de Italiaanse steden worden geregeld de Europese grenswaarden voor luchtvervuiling door fijn stof overschreden.

De uitstoot van kooldioxide (CO2), het belangrijkste broeikasgas, is met meer dan 11 procent toegenomen tussen 1990 en nu. Volgens het protocol van Kyoto dient die uitstoot met 6,5 procent te worden verminderd tegen 2012, aldus Legambiente.

Ongeveer 45 procent van het afvalwater wordt niet behandeld, hoewel dat wel door de wet is voorgeschreven. De bouwovertredingen zijn aan een voorthollend tempo gestegen en tijdens de legislatuur van Berlusconi werden 140.000 illegale gebouwen opgericht.


Veel autogebruik

Italië is in het Europa van de Vijftien het land waar de inwoners het meest gebruik maken van de auto voor hun verplaatsingen. Een Italiaan legt gemiddeld 15.400 autokilometers per jaar af, 60 procent meer dan een Duitser en 31 procent meer dan het Europees gemiddelde.

Wat de diversifiëring van de energiebronnen betreft, staat Italië nog nergens. Toch is er bemoedigend nieuws volgens de milieubeweging: 15 procent van Italië is beschermd gebied, tegenover een gemiddelde van 12 procent in het Europa van de Vijftien. En meer dan 6 procent van de landbouwoppervlakte wordt volgens biologische methodes verbouwd, wat ongeveer het dubbele is van het percentage van de EU.


Weblog HLN, 11/05/06 16u36

Joris Verhoeven
11th May 2006, 22:42
Breken er voor Italië nu tijden van grote verandering aan? Want de nieuwe premier is toch wel een heel andere persoon dan Berlusconi en heeft ook een heel andere aanpak en visie denk ik. Hij is leider van een centrum-linkse partij, terwijl Berlusconi centrum-rechts was... Wel denk ik dat deze premier niet zo'n ongelooflijk domme en uitzinnige uitspraken zal riskeren als Berlusconi, ik denk dat hij veel gematigder is.

Wat denken jullie?

Jelle thijs
26th May 2006, 13:58
Ik hoop in ieder geval dat het beter zal gaan. Maar volgens mij gaat dat vooral achter de schermen zijn, zolang Berlosconi het mediamonopolie in handen heeft denk ik niet dat alles gaat worden afgebeeld als rozengeur en maneschijn op de Italiaanse televisie.

Toch was er bij mij wel een gevoel van opluchting dat Prodi gewonnen had. Nu nog alles op zaken stellen in de USA en de wereld kan weer groeien