PDA

Bekijk de volledige versie : Klacht tegen de paus...


Barst
8th January 2005, 03:27
'Ik heb klacht ingediend tegen de paus'


Een 35-jarige Luikenaar, Michel, diende tien dagen geleden klacht in tegen paus Johannes Paulus II wegens heling. Hij verwijt de paus schilderijen te hebben gehouden die hijzelf had gemaakt en die hij wilde laten ondertekenen en wijden, maar sindsdien nooit meer heeft teruggezien, zo staat vrijdag te lezen in de kranten van de groep Sud-Presse.


Het doel van Michel was de schilderijen, eens ondertekend en gewijd, op een veiling te verkopen en er 25 miljoen euro aan over te houden. Dat geld wilde de Luikenaar uitdelen aan daklozen en vrienden, en gebruiken om de "toekomst van zijn zoon te verzekeren".

Het Vaticaan had een afspraak gemaakt met de man op 28 juli jongstleden en stelde toen dat de paus normaal gezien geen dergelijke zaken doet, maar nu "uitzonderlijk" toch de werken zou ondertekenen en wijden.

Eens aangekomen in Italië werd de afspraak echter uitgesteld en Michel keerde naar eigen zeggen vol vertrouwen naar Luik terug om te wachten op zijn gewijde schilderijen. Toen die niet kwamen, stuurde hij honderden faxen en pleegde hij verschillende telefoontjes naar het Vaticaan. Hij kreeg als antwoord dat "de paus nooit zoiets doet" en dat hij de paus "gerust moest laten".

Michel diende klacht in nadat hij een brief had ontvangen van het Vaticaan waarin stond dat het niet mogelijk was om goederen die aan de Heilige Vader zijn aangeboden, terug te geven. (belga, SVR)


Weblog HLN, 07/01/05 08u14

Davy V.H.
9th January 2005, 13:33
Ja lol, had ik ook gezien op het nieuws. Beetje grappig wel die kerel. Heeft ook al een klacht ingedient tegen Britney Spears wegens plagiaat en zo :p

Maar goed, zijn bedoelingen met de schilderijen waren volgens mij niet echt nobel. Ze tegen grof geld verkopen omdat de paus ze gewijd heeft? Pfff.. veil ze dan voor een goed doel of zo.

katleen
9th January 2005, 20:19
Ja, hij kan er mss niet veel zuiver mee van plan zijn, maar het zijn wel zijn schilderijen en als de paus en zijn gevolg zo'n dingen willen vermijden hadden ze die wijding en ondertekening niet moeten toezeggen!
Jaja, het duistere kantje van het vaticaan komt uit in België :D