PDA

Bekijk de volledige versie : Internaten zitten al vol.


Elke.Evens
10th May 2006, 23:25
Internaten zitten al vol.

Sommigen ouders reserveren drie jaar op voorhand.

Wie zijn kind in een internaat wil inschrijven, moet zich haasten. Vele internaten zijn voor volgend schooljaar al helemaal volzet. Dat blijkt uit een rondvraag bij enkele vrije internaten naar aanleiding van de nationale happening.

Na het absolute dieptepunt in 2002 zien de vrije internaten hun aantal leerlingen jaarlijks groeien. Op 1 februari van dit jaar werden 8.041 internen geteld: 7.281 in het secundair onderwijs, 512 in het lager onderwijs en 48 kleuters.
In het Sint-Jozefcollege in Turnhout wordt nu al gewerkt met een wachtlijst van 27 kanidaat-internen. " Dat is al enkele jaren zo", bevestigt Philip Brinkman, prefect van de school en directeur van het internaat. " Nochtans schrijven wij alleen maar jongeren in die er zelf voor kiezen. En dat zijn er dus steeds meer. Soms gebeurt het zelfs dat ouders ertegen zijn, maar dat hun kind het per se wil."
In het Sint-Barbaracollege in Gent wordt al enkele jaren gewerkt met wachtlijsten. "Dat leidt tot bizarre toestanden", geeft directeur Johan De Ridder toe. "Ouders van kinderen in het vierde leerjaar nemen nu al een optie voor het eerste jaar secundair op internaat. Dat is liefst drie jaar op voorhand!"
Een internaat biedt structuur, en dat is volgens beide directeurs de grote verklaring voor het stijgend succes. " Jongeren hebben meer dan ooit nood aan duidelijkheid", zegt Phillip Brinkman. " Ze zijn niet moeilijker geworden, maar ze zijn materieel te veel verwend én worden thuis te vaak afgeleid door de computer."

Jelle thijs
13th May 2006, 18:41
Ik ben er vrijwel zeker van dat buiten structuur een internaat ook voor meer beweegredenen voor de ouders zorgt. En dat dit de grootste reden is van de 'plaatsing' in een internaat.
Deze maatschappij vraagt flexibiliteit en volgens vele mensen kan je niet flexibel zijn met kinderen. Dus sturen we de kinderen maar op internaat.
Hoe dit verder moet heb ik geen enkel idee van.
Meer internaten bouwen behoort denk ik niet tot de mogelijkheden, omdat dit zeer veel zou kosten. Andere structuur is volgens mij ook niet mogelijk, als de kamers vol zijn, zijn ze vol.
Iemand een idee?

Saragovaert
18th May 2006, 23:17
Ik zou het persoonlijk moeilijk vinden om mijn kind op internaat te sturen. Maar als mijn kind dat persee zou willen dan begrijp ik het wel.

Britt Schellens
18th May 2006, 23:45
Elke middag zie ik de kindjes die hier op internaat in Vorselaar zitten. Er zijn een aantal kleutertjes bij van drie jaar, en dit breekt toch vaak mijn hart. Deze kleine bengels zijn wel enorm zelfstandig en eigenlijk zien ze er altijd wel gelukkig uit. Er zullen natuurlijk wel voordelen en nadelen zijn van een leven op internaat. Zelf zou ik een warme thuis voor geen geld van de wereld willen wisselen met een internaatsleven!

Jelle thijs
21st May 2006, 08:55
Groot gelijk Britt! Ik zou ook niet op internaat willen en zeker niet op die leeftijd! maar daar ben ik dan ook wel een te fel mama's kindje voor :p
Als je op de leeftijd van 3 jaar je kind al moet gaan wegzetten omdat je er geen tijd voor hebt, vind ik dat je beter geen kinderen had genomen! Als je na 3 jaar al geen tijd en moeite kunt opbrengen dan wil ik niet weten waar dat gaat eindigen!

stien vriens
24th May 2006, 18:04
Ik vind het ook echt verschrikkelijk dat je als klein kind al op internet moet gaan. Soms is het wel zo dat het kind beter zit in een internaat dan thuis. Veel ouders hebben soms thuis zelf problemen en kunnen dan moeilijk voor hun kidn zorgen. Dan is eht dus wel heel goed dat kinderen hierheen gaan. Ik ben toch ook heel blij dat ik nooit naar een internaat ben gemoeten, ik zit ook liever thuis, en dat is nu zelfs nog!

Jelle thijs
25th May 2006, 14:04
Ik denk dat ik hal heeeeeeeeeeeeel diep in de problemen moet zitten om er nog maar aan te denken mijn kind weg te sturen.
Door mijn kind denk ik dat ik juist steun ga vinden, en het rondlopen van mijn kind zorgt volgens mij voor voldoende motivatie om uit de problemen proberen te komen!