PDA

Bekijk de volledige versie : Tervuren is beste Vlaamse gemeente


Barst
9th May 2006, 15:52
Tervuren is beste Vlaamse gemeente


Tervuren is de Vlaamse gemeente waar het het aangenaamst leven is. Antwerpen scoort het slechtst. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Louvain-la-Neuve in opdracht van het weekblad Knack. In de top drie van de gemeenten met de hoogste algemene leefkwaliteit komt Oud-Heverlee op de tweede plaats en Bertem op de derde.


De as Brussel-Leuven scoort erg hoog. Na Antwerpen scoort Ronse het slechtst, gevolgd door Oostende. De onderzoekers berekenden de leefbaarheid in Vlaanderen aan de hand van 31 statistische variabelen.

De leefbaarheidsindex werd opgesplitst in vier deelgebieden: de kwaliteit van de huizen, het leefmilieu (bossen, open ruimten), de socio-economische toestand (werkgelegenheid, deeltijds werken) en de beschikbaarheid van diensten (stations, ziekenhuizen). Bepaalde parameters werden niet opgenomen, onder meer veiligheid en de prijs van het vastgoed.

Bij de provincies komt Vlaams-Brabant als grote winnaar uit de bus, met vooral hoge scores voor de streek rond Leuven. De steden halen minder goede resultaten (Gent 301, Vilvoorde 292, Mechelen 291), maar scoren dan weer sterk in de categorie diensten. Ook de kust bengelt, vooral op socio-economisch vlak, onderaan het lijstje (De Panne 302, Blankenberge 300, Nieuwpoort 296).

Bij de opsplitsing naar de vier deelgebieden scoort Lubbeek het best voor socio-economische welvaart, Kraainem voor huisvesting, Hoeilaart voor leefmilieu en Boom inzake dienstenaanbod. De "rijke" gemeenten doen het zoals te voorspellen was ook niet slecht (Keerbergen 9, Sint-Martens-Latem 13, Bonheiden 15).


DM, 09-05-2006 (Belga 13:34)

Barst
9th May 2006, 15:53
[FONT=Trebuchet MS]Ah, vandaar dat 'de' Wouter hier eind januari niet meer te houden was... :confused: ;) [/FONT]

Ellen_Pihay
9th May 2006, 19:01
Tervuren is beste Vlaamse gemeente


BRUSSEL - Tervuren is de Vlaamse gemeente waar het het aangenaamst leven is. Antwerpen scoort het slechtst. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Louvain-la-Neuve in opdracht van het weekblad Knack. De resultaten van de studie werden vandaag voorgesteld op een persconferentie in Tervuren.

In de top drie van de gemeenten met de hoogste algemene leefkwaliteit komt Oud-Heverlee op de tweede plaats en Bertem op de derde. De as Brussel-Leuven scoort erg hoog. Na Antwerpen scoort Ronse het slechtst, gevolgd door Oostende.

De onderzoekers berekenden de leefbaarheid in Vlaanderen aan de hand van 31 statistische variabelen. Knack wil de leefbaarheidsindex om de twee jaar laten berekenen.
,,Het is een onderzoek naar de objectief wetenschappelijke kans op bepaalde zaken die een gelukkig leven in de hand werken'', zegt professor Thierry Eggerickx in het weekblad. ,,Het is geen onderzoek naar de mate van geluk die de bewoners van een gemeente ervaren'', beklemtoont hij.

De leefbaarheidsindex werd opgesplitst in vier deelgebieden: de kwaliteit van de huizen, het leefmilieu (bossen, open ruimten), de socio-economische toestand (werkgelegenheid, deeltijds werken) en de beschikbaarheid van diensten (stations, ziekenhuizen). Bepaalde parameters werden niet opgenomen, onder meer veiligheid en de prijs van het vastgoed.

Bij de provincies komt Vlaams-Brabant als grote winnaar uit de bus, met vooral hoge scores voor de streek rond Leuven. De steden halen minder goede resultaten (Gent 301, Vilvoorde 292, Mechelen 291), maar scoren dan weer sterk in de categorie diensten. Ook de kust bengelt, vooral op socio-economisch vlak, onderaan het lijstje (De Panne 302, Blankenberge 300, Nieuwpoort 296). Bij de opsplitsing naar de vier deelgebieden scoort Lubbeek het best voor socio-economische welvaart, Kraainem voor huisvesting, Hoeilaart voor leefmilieu en Boom inzake dienstenaanbod.

De 'rijke' gemeenten doen het zoals te voorspellen was ook niet slecht (Keerbergen 9, Sint-Martens-Latem 13, Bonheiden 15). ,,De gemeenten die het leefbaarst zijn, hebben de voordelen van de nabijheid van een stad, maar niet de nadelen'', zegt Knack-hoofdredacteur Rik Van Cauwelaert. ,,Dat er voor een Franstalige onderzoeksinstelling werd gekozen, is omdat de UCL al tweemaal een gelijkaardig onderzoek heeft gevoerd in opdracht van Le Vif en dat zij over de nodige knowhow beschikt'', verklaart hij.

Wouter
10th May 2006, 12:03
Bepaalde parameters werden niet opgenomen, onder meer veiligheid en de prijs van het vastgoed.
Amai nie. Ik woon al heel mijn leven in Tervuren maar ik zal hier nooit iets kunnen kopen. Dit huis is gekocht voor 5 miljoen ofzo begin jaren '80. Nu zou het van de hand gaan voor 16 miljoen. En geloof me, het is een klein huis. Nooit zal ik hier een huis kunnen betalen.

En alles is hier duurder. Het zit hier vol Eurocraten en die letten niet op ne frank. De prijsverschillen in de Grand Bazaar van tervuren en die van pakweg Geel zijn ongelofelijk. Soms zie ik echt het dubbele qua prijs.

En ook, bijna niemand spreekt hier nog Nederlands. Ik ben in mijn straat omsingeld door Amerikanen, Egyptenaren, Hollanders, Fransen, Engelsen, Israëli's, Walen, Congolezen etc... Er zijn nog een paar Vlamingskes over, de minderheid... Het is hier niet te betalen tenzij je diplomaat of eurocraat bent :'( Dus zo fantastisch is het niet :(

Jelle thijs
13th May 2006, 18:47
[QUOTE=Wouter]

En ook, bijna niemand spreekt hier nog Nederlands. Ik ben in mijn straat omsingeld door Amerikanen, Egyptenaren, Hollanders, Fransen, Engelsen, Israëli's, Walen, Congolezen etc... Er zijn nog een paar Vlamingskes over, de minderheid... [/QUOTE]


Hollanders die geen nederlands kunnen? Is dat niet hetzelfde als een café zonder bier of een broodje zonder pinda-kaas?

Dus neem veiligheid en kostprijs er ook nog bij en Hasselt zal ongetwijfeld winnen.

Wouter
13th May 2006, 19:39
Veiligheid is dik in orde hier, ietske té zelfs. Om de vijf voeten een patrouille. En komt er ook nog bij al de huizen van ambassadeurs die permanent bewaakt worden door security firma's en/of politie.

Hasselt winnen? Daaaaaarrrrvooooooorrrrr gaaaaaaat aaaaaaallllleeeeeeesssss teeeeee traaaaagggggg daaaarrrrr ;)

Jelle thijs
14th May 2006, 18:34
Pasop pasop zo traag zijn wij hier ni zulle;)
wij limburgers zijn, zoals onze gouverneur (Robert 'Steve' Stevaert) terecht opmerkte misschien wel de enige Vlamingen die sneller nadenken dan dat ze spreken.
En ik kan mij niet voorstellen wat daar mis mee is!

Hasselt for live ;)