PDA

Bekijk de volledige versie : Top-tien eigenschappen goede leraar


Barst
3rd May 2006, 22:51
DE LEERKRACHT VAN HET JAAR

Helena Verschelden is 'De Leerkracht van het Jaar'. Zij werd vanmiddag verrast door de leerlingen van haar klas, tijdens de uitreiking van de jaarlijkse prijs in het ministerie van Onderwijs. Helena Verschelden (48) geeft praktijkvakken in het beroepsonderwijs van het Technisch Instituut Sint-Carolus in Sint-Niklaas. De leerlingen nomineerden haar omdat zij er op een persoonlijke wijze in geslaagd is om van hun 'ruzieklas' (in het begin van het schooljaar) een toffe klas te maken. Er kwamen bij het onderwijsblad Klasse meer dan 700 nominaties binnen door ouders, leerlingen en collega's. De prijs was dit jaar voorbehouden aan een leerkracht die lesgeeft aan 12+

Na een oproep in Klasse, Maks! en Klasse voor Ouders kwamen meer dan 700 nominaties binnen voor leerkrachten in het gewoon en buitengewoon onderwijs, de volwassenenvorming, de centra voor deeltijds onderwijs, de kunstacademies, de lerarenopleiding, het hoger onderwijs enz. Voor het feest in Brussel werden 200 leerkrachten uitgenodigd. De winnaar ontvangt de symbolische eretitel in naam van alle Vlaamse leerkrachten voor het werk dat zij dag aan dag leveren.

Leo Bormans (hoofdredacteur Klasse): «We waren blij verrast door het grote aantal nominaties. De Vlaming waardeert zijn leerkrachten, zoveel is duidelijk. Vaak gaat het om uitvoerige en emotionele brieven. Een leerkracht wordt nooit om éé n kwaliteit geprezen. Hij is veelzijdig en dat wordt zowel opgemerkt door de leerlingen als door hun ouders en collega's. Ze erkennen allemaal zijn vakmanschap én zijn menselijke kant: hoe hij ervoor zorgt dat elke leerling zich goed voelt in de klas en graag naar school komt. De briefschrijvers prijzen vooral die leerkrachten die oog hebben en tijd maken voor àlle leerlingen: dik en dun, groot en klein, vlot of in de problemen. De genomineerden zelf beklemtonen altijd hoe het goede werk maar mogelijk is dankzij het team waarvan die leerkracht deel uitmaakt. Ze zijn bijna verlegen dat ze genomineerd zijn en willen niet liever dan de bloemen meteen meenemen naar al hun collega's. Lesgeven is meer dan ooit teamwork.»

Uit de 700 nominatiebrieven distilleerde de jury de top 10 van de meest genoemde eigenschappen van een goede leerkracht:
1. Kan goed en enthousiast lesgeven.
2. Is streng maar rechtvaardig.
3. Kan luisteren en is hulpvaardig.
4. Heeft gevoel voor humor.
5. Toont respect en zegt het ook als het goed is.
6. Brengt een groep dichter bij elkaar.
7. Maakt geen onderscheid, discrimineert niet.
8. Kan tegen kritiek.
9. Doet op school meer dan lesgeven alleen.
10. Maakt goede afspraken over toetsen en taken.

Dit is de nominatiebrief van de leerlingen uit het 2de beroepsvoorbereidend leerjaar voor winnares Helena Verschelden:
Wij zitten in het tweede jaar beroepsonderwijs. In het begin van het schooljaar waren wij een echte ruzieklas. Het was elke dag ruzie: van 's morgens tot 's avonds ruzie. Zonder zever! Maar zij kan niet tegen ruzie. Zij wil altijd vrede op aarde. Er is volgens haar al genoeg ruzie op de wereld. Waarom dan ook nog eens in onze klas? En zo zijn we samen regels gaan opstellen. Dankzij haar is onze klas helemaal veranderd.
1. Iedereen zat tegen elkaar op te liegen. Nu vertellen we geen leugens meer.
2. Elke dag werd er iemand gepest in de klas. Dat ie te dik is of te veel puisten heeft. We zijn er mee gestopt. We roddelen niet meer en we pesten niet meer.
3. Elke dag was het van: 'nee, dat is niet zo, nee, gij kunt dat niet...'. Nu geven we gewoon geen negatieve commentaar meer op elkaar.
4. Iemand van onze klas is vlug gekwetst en dan zaten we die nog voort te plagen. Altijd opnieuw. Nu nemen we elkaar zoals we zijn. Wie problemen heeft, steunen we.
5. Als je 'dikzak' tegen iemand wil zeggen, denk je beter eerst eens even na over de gevolgen. Dat hebben we geleerd: eerst denken, dan zeggen!
6. We schreven gewoon op elkaars mappen en boeken. Nu dragen we ook zorg voor het materiaal van anderen.
7. Als vroeger iemand iets zei in de les, praatten wij gewoon door. Nu hebben we geleerd naar elkaar te luisteren en wat respect voor elkaar te hebben.
We zijn nu met de hele klas op tweedaagse geweest. Dat was echt heel leuk. Wij zijn geen ruzieklas meer. En dat is allemaal te danken aan deze te gekke, lieve, schattige mevrouw.

Onze juf is hulpvaardig, eerlijk, lachebekje, entertainer, neutraal, avontuurlijk, vriendelijk, enig, relax, sociaal, cool, hartelijk, enthousiast, leuk, durfal, emotioneel en netjes. Als je de eerste letters van al die woorden op een rijtje zet, heb je meteen haar voornaam en haar familienaam.

De directie van haar school beaamt de nominatiebrief: «Ze gaat echt op een heel correcte, persoonlijke manier met die (soms moeilijke) leerlingen om. Als leerlingen een leerkracht als haar nomineren, bewijst dat echt wel dat zij weten wat een goede leerkracht waard is. En natuurlijk wordt zij erkend en gedragen door de hele school.»


Klasse, 05/2006

Nick Van Bael
31st December 2007, 17:21
punt 4 en 8 , daar zijn toch veel leerkrachten die daar dan moeten aan werken hoor