PDA

Bekijk de volledige versie : Limburgse leerlingen zijn de slimste


Barst
3rd January 2005, 20:16
Limburgse leerlingen zijn de slimste


De Limburgse studenten raken makkelijker in het laatste jaar van het lager en secundair onderwijs dan andere Vlaamse studenten. Dat blijkt uit het provinciaal jaarboek van het Limburgs basis- en secundair onderwijs voor het schooljaar 2002-2003.

Voorts maakte het jaarrapport ook duidelijk dat er in vergelijking met Vlaanderen in Limburg te weinig leerlingen in het Algemeen Secundair Onderwijs (ASO) zitten. "Heel wat leerlingen beginnen in het ASO en slagen daar niet. Ze gaan dan naar het Technisch Secundair Onderwijs (TSO) of het beroepsonderwijs (BSO)", aldus Frank Smeets, Limburgs gedeputeerde voor Onderwijs (CD&V). "Als de studenten op latere leeftijd in het TSO of BSO zijn terechtgekomen, missen ze de vaardigheden die ze van in het begin hadden moeten leren. En daar slagen ze dan ook niet. Het is heel belangrijk om een juiste studiekeuze te maken tussen het ASO, TSO of BSO", besluit Smeets. (belga)

Weblog HLN, 03/01/05 16u02

katleen
3rd January 2005, 21:00
daar wordt in onze opleiding ook zo hard op gehamerd. Om het watervaleffect te vermijden. Ikzelf ben er in geslaagd om dat te vermijden, ookal was er een discussie om toch eerst ASO te kiezen. De ouders zijn nog altijd van het principe van zo hoog mogelijk eerst te proberen en als het dan echt niet lukt kunnen ze nog afzakken.. Langs de ene kant begrijp ik het wel, maar begrijp ik ook de vele nadelen die eraan verbonden zijn! Ik vind het moeilijk en zal er waarschijnlijk pas echt over kunnen oordelen als het over mijn eigen kinderen zou gaan..

wim leenaerts
4th January 2005, 10:26
[QUOTE=Barst]Limburgse leerlingen zijn de slimste
[/QUOTE]
Als dit de uitkomst is van het onderzoek dan wordt ik ook onderzoeker want daar moet je blijkbaar niet al te snugger voor zijn.
ze zeggen zelf dat limburgse lln meer TSO kiezen dan ASO, dan is het toch logisch dat ze hun schooltijd sneller afmaken aangezien TSO nog steeds iets gemakkelijker is dan ASO... dus eigenlijk zijn ze juist niet slimmer, behalve om het feit dat ze een gemakkelijkere studierichting kiezen en ze zo onmiddellijk op het juiste niveau zitten en de waterval kunnen overslaan.