PDA

Bekijk de volledige versie : Plaatsvervangende schaamte


Barst
6th July 2004, 02:15
EK voetbal / Ook Blair heeft zijn Balkenende-momenten
door Bas de Vries, Trouw 02-07-2004


Wat begon als een grap, het publiceren in een Britse tabloid van het e-mailadres van een Zwitserse scheidsrechter, is inmiddels volkomen uit de hand gelopen.


LONDEN - Zestienduizend boze e-mails heeft de Zwitserse voetbalscheidsrechter Urs Meier al binnen, inclusief doodsbedreigingen. Hij haalde zich vorige week de woede van de Engelsen op de hals, de tabloids voorop, door in de fatale EK-interland tegen Portugal een goal af te keuren.

Meier had het spelregelboek aan zijn kant, maar moest woensdag wel onderduiken en geniet nu politiebescherming. En toch voelt de Britse premier Blair zich niet geroepen om in te grijpen, zoals zijn Nederlandse collega Balkenende dat wel deed in de hetze tegen Dick Advocaat.

Downing Street wil niet zeggen of de premier overweegt de natie alsnog tot kalmte op te roepen als de zaak verder escaleert. ,,Het enige dat u op kunt schrijven, is dat wij doodsbedreigingen uiteraard veroordelen'', zegt een woordvoerder.

De Britse pers reageerde de voorbije tijd verbaasd op de felle discussies rond Oranje, die door de kwaliteitskrant The Daily Telegraph typisch Nederlands werden genoemd. In welk ander land is het mogelijk dat een bondscoach die de halve finale van een Europees Kampioenschap weet te halen zo hevig onder vuur ligt? Afgezet tegen de oproep van Jan Mulder om Advocaat op te hangen of te stenigen -tongue-in-cheek bedoeld of niet- vond de krant de Engelse tirades tegen Meier nog behoorlijk mild.

Het is de vraag of The Telegraph dat inmiddels nog steeds zou durven te schrijven. Want wat begon als een kennelijk grappig bedoelde actie van de schandaalkrant The Sun, om het e-mail adres van Meier te publiceren, is inmiddels behoorlijk uit de hand gelopen. ,,Ik ben geschokt door alles wat er gebeurd en door de aanvallen van The Sun'', verklaarde de scheidsrechter tegenover de Zwitserse radio. ,,Ik hoop dat deze hele reactie tegen mij is bedoeld en niet tegen mijn familie . En ik hoop ook dat na het EK alles weer normaal wordt, dat mensen zullen vergeten en dat ik mijn privé-leven terugkrijg.''

Zwitserland is inmiddels achter zijn impopulaire scheidsrechter gaan staan, alleen al omdat The Sun ook had opgeroepen tot een boycot van Zwitserse producten en het verbranden van koekoeksklokken. Een radio-dj drong er in een tegenreactie bij zijn luisteraars op aan massaal de Britse krant te bellen.

Veel invloed lijkt dat niet te hebben op The Sun. Gisterochtend waren er alweer nieuwe sporters gevonden die moeten worden gedemoniseerd, onder wie tennisser Tim Henman. Met zijn uitschakeling op Wimbledon is Henman schuldig aan 'misdaden tegen Engelse sportfans'. Blair krijgt het nog druk als hij het voorbeeld van Balkenende wil volgen.