PDA

Bekijk de volledige versie : Foute boel in Nederland...


Barst
29th December 2004, 04:13
Inspectie: Klimaat op scholen verhardt


UTRECHT - Er komt op korte termijn een meldpunt voor onverdraagzaamheid, racisme en extremisme bij de inspectie van het onderwijs. Daar kunnen schooldirecteuren, ouders, leraren en leerlingen aankloppen voor steun als ze zich niet veilig voelen op school, bijvoorbeeld omdat ze worden bedreigd.


Ook wordt het toezicht van de inspectie op het veiligheidsbeleid van scholen aangescherpt. Die maatregelen neemt de inspectie vanwege een verruwing van het klimaat op zowel middelbare als basisscholen.

Na de moord op Theo van Gogh op 2 november heeft de inspectie een ruime telefonische steekproef gehouden onder basis- en middelbare scholen. Die richtte zich op scholen met zowel allochtone als autochtone kinderen. Er is gepeild of deze scholen recent last hebben gehad van incidenten rond onverdraagzaamheid, extremisme of onveiligheid. De woordvoerder van de inspectie noemt de uitkomsten van de belronde 'opmerkelijk en best schokkend'.

De meeste scholen geven aan dat er géén specifieke verhoging van incidenten is sinds de moord op Van Gogh. Maar wel melden zij dat er over een langere tijd sprake is van 'een toename van verharding van het taalgebruik, vechtpartijen en ongewenst gebruik van sms, e-mail, websites, bekladden van schoolgebouwen, ingooien van ruiten, vernieling van persoonlijke eigendommen van docenten en dreigingen naar leraren en leerlingen', aldus het verslag.

De inspectie wil de uitkomsten van de inventarisatie de komende maanden verder uitdiepen op bijeenkomsten met sleutelfiguren uit het onderwijs, vertelt de woordvoerder.

Het meldpunt voor onverdraagzaamheid gaat functioneren naast het bestaande meldpunt voor geweldsincidenten bij de inspectie. ,,Daar komen nu wel eens meldingen binnen over extremisme, maar wij willen die apart gaan registreren. Onverdraagzaamheid gaat om bijvoorbeeld bedreigingen met een racistische of extremistische achtergrond.''

Er heeft zich sinds 2 november wel een aantal ernstige incidenten voorgedaan. Die betreffen onder meer bommeldingen, het plaatsen van een nepbom, het gooien van een molotovcoktail in een peuterspeelzaal, de bedreiging van een conciërge en het ingooien van ruiten bij docenten thuis. Ook zijn bij een aantal scholen telefoontjes binnengekomen waarin melding werd gemaakt van mogelijke aanslagen op gebouwen. Op één school waren er vechtpartijen tussen leerlingen. Eén leerlinge van een school is achtervolgd met als doel haar aan te rijden. In een aantal gebouwen is brand gesticht of gedreigd met brandstichting. Een aantal scholen is beklad met graffiti met racistische leuzen of hakenkruizen.

Maar bovengenoemde incidenten, die plaatsvonden na de moord Van Gogh zijn 'niet of nauwelijks anders dan normaal', zeggen de scholen. Er is al langere tijd sprake van een verharding van het klimaat op scholen. Sinds de moord is volgens hen bovendien het verbaal geweld verder toegenomen. Ook voelen ouders, vooral met kinderen in het basisonderwijs, zich sinds de gebeurtenissen in november ongeruster dan voorheen. En meer dan eens melden docenten bezorgheid omdat de moord op Theo van Gogh bij leerlingen thuis niet wordt afgekeurd.

Scholen reageerden verschillend op de moord, blijkt uit de inventarisatie. Sommige scholen hebben er met leerlingen, docenten en soms zelfs met de ouders over gesproken. Ook organiseerden leerlingen op sommige scholen ontmoetingsfeesten en bijeenkomsten over tolerantie, maar er zijn ook scholen die juist geen aandacht gaven aan de gebeurtenissen van november omdat ze bang waren voor escalatie en de rust wilden bewaren.

Trouw, 29-12-2004

Barst
20th January 2005, 03:10
[SIZE=3][FONT=Trebuchet MS]Doet denken aan het debacle hier i.v.m. datum offerfeest [/FONT][/SIZE] :D



Islamschool te laat met lesplan religie


AMSTERDAM - Islamscholen zijn al minstens drie jaar te laat met de ontwikkeling van een nieuwe methode voor godsdienstlessen. Deze was door minister Van der Hoeven toegezegd in reactie op vrees dat de islamscholen te weinig doen aan integratie. Het aantal islamscholen stijgt gestaag.


Het godsdienstonderwijs op de islamscholen is onder de maat, constateerde de onderwijsinspectie twee jaar terug. Er is geen lesmethode en de lessen worden niet in het Nederlands gegeven. Vaak staat een onbevoegd docent, de lokale imam, voor de klas. Minister Van der Hoeven beloofde destijds de Tweede Kamer dat zij goed Nederlandstalig lesmateriaal voor de godsdienstles zou laten maken. Ze kwam hiermee tegemoet aan de vrees van verschillende partijen, dat islamscholen de integratie van hun leerlingen belemmeren.

In 2002 zou het plan van aanpak klaar zijn en in 2003 de methode af. Maar het duurt veel langer. Een woordvoerder van de minister meldt dat de methode op 1 januari 2006 beschikbaar zal zijn. Maar of die datum gehaald wordt staat niet vast.

De verschillen tussen de betrokken islamitische groeperingen zijn zo groot, dat het ontwerpen van lesmateriaal tijdrovend blijkt. ,,Het is een heel moeilijke materie, maar ik denk dat we het eind dit jaar rond krijgen'', zegt projectleider Theo Beker.

Intussen groeit jaarlijks het aantal islamitische scholen. Ten tijde van het inspectierapport waren er 37, inmiddels zijn er 42. Na de zomer gaan er zeker nog eens vijf van start . Daarmee komt het totaal op 47 scholen. ,,Het is goed mogelijk dat er dit jaar nóg meer bij komen,'' zegt Rasit Bal, directeur van de Isbo, de koepel van islamitische scholen in Nederland. Uit onderzoek blijkt dat er onder moslimouders behoefte is aan zeker 100 tot 120 islamitische basisscholen in Nederland.


Trouw, 20-01-2005

wim leenaerts
20th January 2005, 16:46
[QUOTE=Barst]En meer dan eens melden docenten bezorgheid omdat de moord op Theo van Gogh bij leerlingen thuis niet wordt afgekeurd.
[/QUOTE]
Dit begrijp ik niet goed. Natuurlijk is het verre van aanvaardbaar dat ze die moord niet afkeuren maar dit wil ergens toch wel zeggen dat ze niet akkoord waren met Mr. Van Gogh zijn standpunten en dat spreekt de rest van de resulaten dan weer tegen... Liever dat ze die moord rechtvaardigen dan dat ze zijn standpunten delen en uit wraak ofzo moslims enz... in elkaar gaan kloppen.
Of ben ik hier verkeerd?

Kenny
20th January 2005, 19:14
[QUOTE=wim leenaerts]Of ben ik hier verkeerd?[/QUOTE]

Ja.

Welke verdraaide logica hanteer je als je de moord op een persoon 'minder' afkeurt dan het racisme van Van Gogh. Met andere woorden is die moord dus van minder erge aard... dat vind ik verontrustend.

Onrechtstreeks krijgen die kinderen dan het beeld mee dat een moord gewoon een logisch 'gevolg' kan zijn, een soort wraak die wordt goedgepraat door het oorzaak/gevolg-principe. Dat is waarschijnlijk de slechtste les die je je kinderen kan meegeven.

Niet dat je je kinderen niet moet duidelijk maken dat er (heel terecht!) gevolgen zijn op de uitspraken van Van Gogh, maar dan denk ik wel aan countering door tegenargumantie en zelfs boycot. Iets waar Van Gogh zelf hoogstwaarschijnlijk op zich al niet te veel problemen mee zou gehad hebben... maar toch zeker nooit moord.

Wouter
20th January 2005, 19:57
[QUOTE=wim leenaerts]Liever dat ze die moord rechtvaardigen dan dat ze zijn standpunten delen en uit wraak ofzo moslims enz... in elkaar gaan kloppen.
[/QUOTE]

wow man, van Gogh is vermoord voor wat hij zei, vermoord voor het woord, geen rechtvaardiging mogelijk

wim leenaerts
20th January 2005, 20:40
Om te beginnen bedoelde ik dat het wel raar is dat uit het onderzoek blijkt dat er meer racisme en onverdraagzaamheid is maar dat de kinderen toch de moord op Van Gogh niet afkeuren. Dat wil ergens toch wel zeggen dat ze niet met zijn standpunten akkoord gaan en dat ze dus niet racistisch zijn.
Zoals ik trouwens ook zei ben ik er volledig niet mee akkoord dat die moord niet afgekeurd werd en moord is idd NOOIT gerechtvaardigd maar anderzijds is het ook wel zo dat aan vele slechte en negatieve zaken soms wel goede dingen zitten zoals bijv. het feit dat de jongeren die dat zeggen al niet op moslims gaan kloppen. Naarmate ze ouder worden gaat dat laatste wss blijven maar de rechtvaardiging van die moord zal verdwijnen denk ik.
en ik zeg het nog eens (om misverstanden te voorkomen): ik vind dat moord NOOIT gerechtvaardigd kan zijn en daar doelde ik ook helemaal niet op.

Kenny
20th January 2005, 23:58
[QUOTE=wim leenaerts]Om te beginnen bedoelde ik dat het wel raar is dat uit het onderzoek blijkt dat er meer racisme en onverdraagzaamheid is maar dat de kinderen toch de moord op Van Gogh niet afkeuren. Dat wil ergens toch wel zeggen dat ze niet met zijn standpunten akkoord gaan en dat ze dus niet racistisch zijn.[/QUOTE]

Dat is puur zwart/wit-denken. Ze keuren de moord niet af dus ze zijn niet racistisch. Punt. Da's een erg gevaarlijke denkwijze. Volgens mij neigt dat veeleer naar extremisme van die jongeren, enerzijds door de geschillen en de 'verharding' van de maatschappij die zich uiteindelijk, als er niet over gepraat wordt, zullen uiten in nog meer verzuring en ongenoegen. Anderzijds omdat er blijkbaar iets logisch fout gelopen is met het denken van die jongeren (of hun ouders) aangezien ze zelfs dit al niet meer veroordelen?

Ik wil maar zeggen, ik zie 2 zaken volledig fout lopen en niet 1 zaak die fout loopt en een andere die het rechtzet. Met andere woorden, two wrongs don't make a right.

Zoals ik trouwens ook zei ben ik er volledig niet mee akkoord dat die moord niet afgekeurd werd en moord is idd NOOIT gerechtvaardigd maar anderzijds is het ook wel zo dat aan vele slechte en negatieve zaken soms wel goede dingen zitten

The enemy of my enemy is my friend?