PDA

Bekijk de volledige versie : Pesten mag nooit beloond, ook niet op tv


Barst
20th April 2006, 01:15
Pesten mag nooit beloond, ook niet op tv


Met zijn nieuwe tv-programma ’De gouden kooi’ ondermijnt Talpa het anti-pestbeleid van scholen. Talpa werkt aan een extreme variant op Big Brother, waarin tien mensen voor een jaar worden opgesloten in een villa met als doel dat er één overblijft. De 'Gouden Kooi' zal uitdraaien op een show waarin pesten beloond wordt.


Elke dag proberen wij in ons werk met kinderen uit te leggen hoe je met elkaar om hoort te gaan. We leggen ze uit dat pesten of treiteren niet loont en dat het grote gevolgen kan hebben: een gepest kind heeft hier tot ver in zijn volwassen leven last van. Bovendien zijn degenen die pesten bijna altijd ooit zelf gepest.

Scholen kampen op dit moment met de zeer ernstige gevolgen van tv-programma’s als Jack-Ass en Dirty Sanchez (MTV) en websites als geenstijl.nl, waar kinderen dagelijks geweld krijgen voorgeschoteld en worden gestimuleerd om filmpjes in te sturen. Leerlingen geven zelf regelmatig aan dat ze dit soort voorbeelden na willen doen. De laatste maanden escaleert dit alles in het fenomeen happy slapping: iemand molesteren, dit met een mobiele telefoon opnemen en het filmpje op internet zetten.

Kinderen zijn op zoek naar voorbeelden, maar kunnen zelf vaak nog geen onderscheid maken tussen wat leuk is en wat niet, wat wel kan en wat niet kan. Pesten is iets wat ze afgeleerd dient te worden. Als we nu in Nederland op tv te zien krijgen dat ’iemand wegpesten’ uitgebreid wordt beloond, hoe kunnen we dan nog uitleggen dat je zo niet met elkaar moet omgaan in onze samenleving?

Vanuit de politiek is al heftig gereageerd en ook het Amsterdamse onderwijs spreekt zijn afschuw uit.


Trouw, 20-04-2006

wim leenaerts
20th April 2006, 11:31
Ik heb nee gestemd om 2 redenen.
Om te beginnen vind ik het tijd worden dat het gedaan is met die idiote reality-shows. Op tv is tegenwoordig zo goed als NIETS meer te zien. Ok, dat is wel bevorderlijk voor mijn schoolresultaten, maar komaan, het gaat er echt wel over. Big Brother zit al aan seizoen 4! :confused:

Het is duidelijk dat ze om volk te lokken steeds extremere formats gaan moeten verzinnen, maar nu overdrijven ze toch echt wel.
Ik kan eigenlijk alleen maar beamen wat de auteur van het artikel zegt. Wij proberen hen constant duidelijk te maken dat pesten niet kan/mag en dan gaan ze er doodleuk een tv-programma van maken. Net zoals in de disussies over de joint in thuis, is het hier niet zeker dat jongeren dat gedrag echt gaan over nemen, maar de bestaande pesters hun inspiratie wordt door dit programma wss zo goed als onuitputtelijk.

Ik vraag me bij zoiets wel af wat voor zieke, louter op geld en commercialiteit beluste mensen bij maatschappijen als Talpa werken...

katleen
20th April 2006, 12:32
Ik heb neen gestemd. Wat gaat het volgende zijn?? Een boek met pesten voor dummies??

Wouter
20th April 2006, 13:57
Sick...

Pieterjan
20th April 2006, 17:05
Ik kan me volledig vinden in wat Wim hier post (de 2 argumenten). De steeds extremere formats schrikken me inderdaad wel af. Okay, misschien was Big Brother nog 'onschuldig' maar de grens komt steeds verder te liggen. Ik heb ook neiging om dit minder te nuanceren dan het -nog steeds niet uitgekomen en toch veel besproken- spel 'bully', waarin je medeleeringen het leven zuur moet maken. In een reality-show gaat het om 'echte' mensen in tegenstelling tot fictieve bits & bytes. Jongeren zullen zich makkelijk aan echte personen optrekken en het is niet de eerste keer dat deelnemers van allerlei laag bij de grondse realityshows bij een muziek- en jongerenzender terecht kunnen.
Als deze evolutie zich doorzet komen we in toestanden waar menig science-fiction film ons reeds voor waarschuwde. Ik denk dan aan films van het genre Battle Royale bijv.

Barst
20th April 2006, 20:30
[QUOTE=Pieterjan]Ik denk dan aan films van het genre Battle Royale bijv.[/QUOTE]
[FONT=Trebuchet MS] :shocked: :confused: Quid? Niet zo onderlegd in de cinematografie - zeg je dat zo? - dat ik onmiddellijk zou weten wat de plot bij deze titel is... ;) [/FONT]

Pieterjan
21st April 2006, 10:17
Originele titel: Batoru rowaiaru
Jaar: 2000
Directed by: Kinji Fukasaku


Plot heb ik van IMDB:
At the dawn of the new millennium, Japan is ina a state of near-collapse. Unemployment is at an all-time high, and violence amongst the nations youth is spiralling out of control. With school children boycotting their lessons and physically abusing their teachers, a beleaguered and near-defeated government decides to introduce a radical new measure: the Battle Royale Act Overseen by their former teacher, Kitano ('Beat' Takeshi) and requiring that a randomly chosen school class be taken to a deserted island and forced to fight each other to the death, the Act dictates that only one pupil be allowed to survive the punishment. He or she will return, not as the victor, but as the ultimate proof of the lengths to which the government are prepared to go to curb the tide of juvenile disobedience.


Meer info kan je vinden op: http://www.imdb.com/title/tt0266308/

Wat ik dus wilde zeggen is dat het ooit zover komt dat je mekaar moet uitmoorden om de winnaar van het spel te zijn... Neem dit niet te serieus, maar ik bedoel gewoon dat Wim gelijk heeft als hij vraagt: "hoever moet en kan het nog gaan?"

kristofmaes
24th April 2006, 14:04
Hoe zou je zelf reageren als je kind later thuiskomt na een dagje gepest worden op school? Leuk is anders denk ik!
De beste manier om te onderzoeken wat je van een situatie vindt is jezelf in deze situatie zetten.
Zou je het zelf aangenaam vinden om gepest te worden?? Waarschijnlijk niet, dus ... waarom zou je iemand anders dan pesten...
Hier gaat het nu over pesten, maar er kunnen zo nog honderden andere situaties worden bovengehaald.
DUS moraal van het verhaal: Stel jezelf eens in de situatie en kijk eens hoe je zelf zou reageren, wie dit doet denkt tenminste al eens twee maal na alvorens hij eraan begint.

Zoals u waarschijnlijk al hebt gemerkt is mijn antwoord dus nee.

veerle adriaensen
24th April 2006, 16:12
Zo is er toch ook ooit eens sprake geweest van een computerspelletje waar je moet pesten om punten te krijgen. Is het niet logisch dat dit beter niet op de markt komt, omdat vele mensen een copie zijn van...
Maar zou men in plaats van veel moeite te doen om dit alles van de markten te halen, men niet eerst zich richtten naar de zieke geest die zulke spelletjes bedenkt en dus gewoon iets opstelt zodat iedereen weet dat onze maatschappij zulke idieën en ingevingen niet hoeft! Liever vookomen zoals genezen zoals men zegt.

Jelle Van loon
24th April 2006, 18:32
Eum... "Bully"?

Pieterjan
25th April 2006, 16:44
voor meer info over het spel: http://games.fok.nl/news.php?newsid=5688

Saragovaert
25th April 2006, 22:25
Ik heb blijkbaar op het verkeerde knopje geduwt maar ik vind pesten totaal niet verkeerd er plegen zelfs volwasse mensen zelfmoord omdat ze het gepeste niet meer aankunnen. Ik weet dat in mijn lagere school daar niet streng genoeg tegen werd opgetreden toen ik er nog zat en ik ben er dan ook een dupe van geworden en dat was alles behale leuk zo iets vergeet je nooit. De makers van deze televiesie programma's beseffen niet dat kindere het gaan aanzien al een spelletje en niet meer beseffen dat het iemand kwetst.

wim leenaerts
26th April 2006, 10:24
[QUOTE=Saragovaert]...maar ik vind pesten totaal niet verkeerd...[/QUOTE] :shocked:
Typfoutje? ;)

Jelle Van loon
27th April 2006, 17:43
I sure hope so!