PDA

Bekijk de volledige versie : Iedereen gelijk voor... het onderwijs!


Barst
24th December 2004, 02:57
Vandenbroucke duwt scholen richting gelijke kansen


BRUSSEL - Het wordt scholen moeilijker gemaakt leerlingen te weigeren. Een van de instrumenten om de sociale mix in scholen te waarborgen, is een toets Nederlands na de basisschool.


Nu gaat iedereen ervan uit dat een leerling na zes jaar lager onderwijs in een Nederlandstalige school Nederlands kan. Maar in werkelijkheid worstelen veel allochtonen in het middelbaar met hun taal, ook na zes jaar lager. Hun wil de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), gelijke kansen geven. Daarom stelt hij in zijn beleidsnota voor dat allochtone leerlingen voor het eerste middelbaar een taaltest doen. Want dan weet iedereen objectief hoever de jongere met zijn taalkennis staat, en in welke onderwijsvorm hij het best tot zijn recht komt.

Daarmee breit Vandenbroucke voort op het gelijkekansendecreet van zijn voorgangster, Marleen Vanderpoorten (VLD). Dat voorzag in een inschrijvingsrecht: iedereen schrijft zich in een school naar keuze in.

Directies kunnen leerlingen nu weigeren omdat de ,,draagkracht'' van de school tekortschiet. Maar de minister wil nu laten onderzoeken wat daarmee precies wordt bedoeld. Op die manier kunnen scholen beter worden gecontroleerd op hun inschrijvingsbeleid.

Vandenbroucke vraagt dat scholen actief op zoek gaan naar kansarme kinderen. Want die moeten gelijke kansen krijgen. En dat kan het best als de scholen gemengd zijn: ze moeten een afspiegeling zijn van de omgeving. Zo zou volgens de minister een school ook ,,witte'' leerlingen moeten kunnen weigeren omdat er al veel meer van zijn dan in de omgeving.

Kinderen uit de buurt moeten bij hun inschrijving sowieso wel voorrang krijgen.

De beleidsnota die Frank Vandenbroucke gisteren voorstelde, ademt de ,,gelijke kansen'' uit. De minister wil dat de onderwijscultuur van die filosofie doordrongen geraakt.

Het stokpaardje van deze minister van Onderwijs én Werk is de doorstroming van het onderwijs naar de arbeidsmarkt. Vooral leerlingen uit het technisch en het deeltijds onderwijs verdienen bijkomende stimulansen om echte gelijke kansen te hebben.


24/12/2004 (pl)

©Copyright De Standaard