PDA

Bekijk de volledige versie : Leraren mogen niet in boekentas kijken


Pieterjan
31st March 2006, 15:52
vrijdag 31 maart 2006 | Bron: belga, gva


Leraren en schooldirecteuren mogen de boekentassen van leerlingen nooit controleren of inkijken. Dat heeft minister Frank Vandenbroucke in het Vlaams Parlement aan Veerle Heeren (CD&V) gezegd.


Aanleiding voor de parlementaire vraag was een school uit Diest, die het schoolreglement zo wilde aanpassen dat de leerlingen de controle van hun boekentassen zouden toelaten. De school wilde zo vermijden dat leerlingen drugs of wapens zouden meebrengen.

,,Dit is volledig in strijd met de privacywet", oordeelde Vandenbroucke. Wel kan aan de leerling gevraagd worden om zijn of haar boekentas leeg te halen. Indien de student dat weigert, kan de school aan de politie vragen om de tas te doorzoeken.

sdg

judithgielens
31st March 2006, 16:44
Das weer goe!
dus als er bijvoorbeeld iets gestolen wordt in de klas, of als een kind iets van een ander kind heeft afgenomen, mogen wij niet vragen om eens in de boekentas te kijken?
We moeten eerst even de politie derbij halen en die komen dan de boekentas controleren!

Ik zie het al gebeuren, zeker nu er zoveel politiemannen op pensioen gaan!
ik bel de politie en aan de andere kant van de lijn krijg ik waarschijnljik te horen: seg, madamme, moete ons daar nu mee lastig vallen, wij zijn serieus onbemand he! los het zelf is op.

Ik los het zelf op
kind komt thuis ==> mama, de juf heeft mijn boekentas doorzocht
volgende dag: ouder aan de poort/in de klas: u hebt dat recht niet! schending van de privacy! ik klaag u aan!




schoon wet zenne meneer vandenbroucke!

Kenny
31st March 2006, 20:41
Niet meer dan terecht, vind ik. Wat kinderen in hun rugzak steken is hun eigen zaak. Op het werk mogen ze je ook niet dwingen om je handtas open te maken.

Wouter
1st April 2006, 06:53
Weet niet goed wat hiervan te denken.
Aan de ene kant is het een goede zaak imho, Ik herinner me nog altijd hoe ergerlijk ik het vond als een leerkracht door mijn boekentas begon te snuffelen als ik een handboek ofzo niet bijhad. Die mens had daar niks te zoeken point final.

Aan de andere kant, met het opkomend probleem van softdrugs op scholen in het achterhoofd, vind ik het een slecht idee. Als men een vermoeden heeft van een leerling dat hij een 'secret stash' heeft zitten in zijn tas, dan moet men dat kunnen controleren, met of zonder politie. En dan liefst zonder, zodat het probleem geen grotere proporties aaneemt. Op deze manier kan het probleem besproken worden tussen drie partijen: ouders, directie en leerling. De politie hoeft hier niet per sé bij te zijn in my opinion, dan wordt de zaak weer 'serieuzer' en opgeblazen en krijgt het muisje een veel te lang staartje. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, 'k heb het hier niet over de dealer op school die meerdere zakjes mee heeft, maar een leerling die met een drugprobleem zit.

judithgielens
2nd April 2006, 13:21
[QUOTE=Kenny]Niet meer dan terecht, vind ik. Wat kinderen in hun rugzak steken is hun eigen zaak. Op het werk mogen ze je ook niet dwingen om je handtas open te maken.[/QUOTE]

Volledig mee akkoord!
Maar denk jij dat de politie voor elk probleempje onder de lln (die heeft mijne gom gepikt, ...............)even naar school ga komen om die boekentassen te openen omdat jij als leerkracht dit niet mag?

Misschien moeten ze eerst de directeur toch nog die macht geven voor die kleine frulletjes. dan wordt de politie niet telkens lastig gevallen voor een gepikte gom(bijvoorbeeld)
Moest er dan toch een groter probleem zijn dan de gepikte gom(bv drugs) dan kan er eventueel nog wel de politie bijgehaald worden.

Britt Schellens
2nd April 2006, 13:46
Ik zou zelf nooit een boekentas doorzoeken voor bv. 'Heeft hij zijn handboek wel bij?'. Toch ben ik ook van mening dat het moet kunnen als het over serieuzere zaken gaat, zoals bv. drugs, diefstal, ...

Aan de kassa van een winkel kunnen ze je toch ook vragen om je handtas leeg te maken ofzo, en dat vind ik meer persoonlijk dat een boekentas.

Als je niets te verbergen hebt kan dit alles volgens mij geen probleem zijn...

Kenny
2nd April 2006, 17:05
[QUOTE=judithgielens]Volledig mee akkoord!
Maar denk jij dat de politie voor elk probleempje onder de lln (die heeft mijne gom gepikt, ...............)even naar school ga komen om die boekentassen te openen omdat jij als leerkracht dit niet mag?[/quote]

Neen, natuurlijk niet.

Het gaat hier nog altijd om privacy. Daar hebben leerlingen evenveel recht op als anderen. Boekentassen, rugzakken, handtassen etc zijn privé en 'onbevoegden' hebben geen enkel recht om daarin te zitten neuzen. Daar gaat het hier om.

Als je dat probeert te ondermijnen door uitzonderlijke gevallen aan te halen zoals drugsbezit of diefstal, dan verlies je de bedoeling van de wet uit het oog.

En ja, die situaties gebeuren, maar dat wil niet zeggen dat er in essentie iets moet veranderd worden aan de privacywet.