PDA

Bekijk de volledige versie : Steeds meer kleuters krijgen kalmeringspillen


stief
28th March 2006, 10:24
Steeds meer kleuters met ADHD-verschijnselen krijgen pillen.
Meer dan zesduizend Vlaamse kinderen tussen vijf en elf jaar krijgen geneesmiddelen om hun hyperactiviteitsaandoening (ADHD) te onderdrukken. Dat blijkt uit twee onafhankelijke studies van de vzw ZitStil en de universiteit van Leuven.

Kleuters
Ook duizenden kinderen jonger dan zes jaar krijgen kalmerende middelen, maar niet de zware medicijnen Rilatine of Concerta die ze op de lagere school slikken. Meer dan 6.000 kinderen komt overeen met een verviervoudiging tegenover zes jaar geleden, en zo'n 2 procent van alle kinderen tussen vijf en elf jaar.

Rilatine
Onderzoekers zijn vooral bezorgd over het toedienen van Rilatine als diagnostisch middel: als het werkt, heeft het kind ADHD; als het niet werkt is er iets anders aan de hand.

kristofdebruyn
28th March 2006, 17:02
Ik ben ook van het oordeel dat het meestal geen goed idee is om kinderen relatine te geven. Ik vind dat men tegenwoordig zeer snel het woord ADHD gebruikt. Zo ken ik een jongetje van 7jaar die net als andere jongeren wil spelen. Soms doet hij dan "lastig" in de les omdat hij niet meer wil stilzitten. Is dit dan ADHD? Ik denk het niet, zijn resultaten op school waren niet zo goed en toen hij relatine nam ging het beter op school. Men heeft dan een tijdje de relatine proberen af te bouwen maar dat gaf mindere resultaten op school, DUS terug relatine. Daarbij heeft het jongetje eens gezegd dat zijn hart soms heel raar doet, maar dat mag hij niet meer van zijn papa zeggen. Dit vind ik onvoorstelbaar, de mensen zetten hun kind op het spel om zo een beter beeld te krijgen van hun kind, want hij haalt goede punten. Trouwens het werkt zeer verslavend, is het niet dringend tijd dat men grondig onderzoek gaat plegen naar dit geneesmiddel. Ik kan best begrijpen dat dit goed kan zijn voor een bepaald aantal kinderen (http://www.klasse.be/archieven/archieven.taf?actie=detail&nr=5217) die enorme problemen hebben bij het studeren, maar als je hoort dat het tegenwoordig wordt verkocht als drugs zodat leerlingen langer en beter kunnen studeren.

julietta
7th April 2006, 10:51
Ik heb hierover al commentaar gegeven in mijn "Terzake-post", maar ik vond net dit artikel nog op het internet (http://www.nrc.nl/wetenschap/article271463.ece):

Rotterdam, 4 april. Meer aandacht voor de oplossing van slaapproblemen kan in een aantal gevallen gedrags- en concentratieproblemen van kinderen met ADHD verminderen of zelfs doen verdwijnen.

Dit blijkt uit een Amerikaans onderzoek onder 100 kinderen tussen de vijf en dertien jaar. Bij 78 van hen werden de amandelen geknipt, vooral omdat ze ademproblemen hadden bij het slapen. Er waren 22 ADHD’ers onder de geopereerde kinderen. Bij de helft van hen waren na een jaar de ADHD-verschijnselen zó sterk verminderd dat ze niet langer als lijders aan dit syndroom van hyperactiviteit en aandachtsproblemen konden worden gediagnosticeerd. Het onderzoek is gisteren verschenen in het wetenschappelijke tijdschrift Pediatrics.
Deze sterke vermindering van de ADHD-verschijnselen is opmerkelijk omdat deze symptomen meestal chronisch zijn. Dát een verbeterde slaap een effect heeft op aandacht en zelfbeheersing is bekend. De onderzoekers waarschuwen dat verbeterde slaap door het knippen van de amandelen niet een algemene oplossing is voor kinderen met ADHD. Sommige kinderen uit de geopereerde groep kregen bijvoorbeeld ADHD ná de operatie (om heel andere redenen, ongetwijfeld). Het precieze mechanisme achter het effect op ADHD is nog niet duidelijk. De gemeten variatie in verbetering van de slaap hangt bijvoorbeeld niet samen met de verbetering van de ADHD-symptomen.

NRC, 4 april '06

Marianne
26th April 2006, 20:50
Ik vind niet dat je al zo snel moet beginnen met het geven van pillen aan zo'n jonge kinderen als je niet zeker bent of het kind lijdt aan ADHD. Het gaat hier enkel over de verschijnselen. Er zijn ook kinderen die helemaal neit aan ADHD lijden , maar soms wel vrij actief kunnen doen en snel afgeleid zijn. Als het niet zeker is dat het kind aan ADHD lijdt, dan hoeft het kind toch geen pillen te slikken.

Elke Van Loon
27th April 2006, 16:39
ik sluit mij ook aan bij de gedachte van Marianne. Als het kind effectief ADHD heeft kan het geholpen zijn met de pillen. Maar zie dan toch eerst dat er een goede diagnose is gesteld voor je zomaar even wat pillen geeft. Ik ken ook een kind dat ADHD heeft en je merkt ook een groot verschil aan haar attitudes op school wanneer ze wel of niet haar pillen neemt. Dus zij is er wel mee geholpen. Anders is zij ook alleen maar de dupe en heeft zij het altijd maar gedaan, wanneer het zo is werkt ze dat weer uit thuis en krijgt ze daar ook weer eens alles over haar brood. Terwijl het kind er eigenlijk niets aan kan doen. ik vrees dat dit toch ook nog bij vele kinderen is dat ze wel ADHD hebben en dat ze geen pillen krijgen. Dit vind ik dan ook weer erg. Ze zijn er tenslotte wel mee geholpen en zo kunnen ze toch beter uit zich halen wat ze in hun mars hebben. Lijkt mij...

Jelle thijs
8th May 2006, 17:10
Ik vind dat je niet zo snel pillen moet geven. Misschien is het een goed idee om eerst te minderen in suiker/ cafeïne en dergelijke voor je met pillen begint. Want wat helpt het als je iemand te veel energie bezorgt dmv cola en snoep om hem dan weer af te nemen dmv pillen!?