PDA

Bekijk de volledige versie : Vanaf 2006: nog meer stages en twee vakken


Barst
16th December 2004, 14:50
Toekomstige leraren moeten meer stage doen - Hervormde lerarenopleiding van start op 1 september 2006


BRUSSEL - De hervorming van de lerarenopleiding is op de sporen gezet. De toekomstige leraren zullen meer stages moeten doen. En de regenten - bachelors lager secundair onderwijs - moeten een combinatie van twee vakken maken in de plaats van de huidige drie.


DE minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A) wil zijn hervorming nog voor de zomer in een decreet gieten, zodat de vernieuwde opleidingen in het schooljaar 2006-2007 van start kunnen gaan.

Vooral de stages krijgen meer aandacht in die hervormde structuur. De leraren lager secundair krijgen na hun professionele bachelor een ,,aanvangsbegeleiding''. Een mentor in de school waarin ze aan de slag gaan, begeleidt de starters een jaar lang. Pas dan kunnen de leraars zich echt ,,leraar'' noemen.

De academische lerarenopleiding (aggregatie) wordt voor de tweejarige masters zoals burgerlijk ingenieur en rechten een keuzemogelijkheid binnen de algemene opleiding. Studenten van een eenjarige master kunnen hun lerarenopleiding, zoals vandaag, naast hun algemene opleiding doen.

De masters (de vroegere licentiaten) die het onderwijs instappen, hebben voor hun stage de keuze tussen twee formules. Ze kunnen een ,,gewone'' stage tijdens hun opleiding doen. Maar ze kunnen die ervaring evengoed tijdens een ingroeibaan opdoen.

Die ingroeibaan is een betaalde stage. Daarmee kan een beginnende leraar in een school minimum zeventig procent van het normale lessenpakket uitvoeren. Hij krijgt daarvoor tweederde van een voltijds loon.

In die hervorming van de stages spelen de ,,mentoren'' een belangrijke rol. Dat zijn de leerkrachten die voor een deel worden vrijgesteld om de stagiairs in hun school te begeleiden. Zij zullen een minimale vorming krijgen en moeten voldoende ervaring hebben. Voor de rest kiest de school zelf wie ze daarvoor aanwijst.

Die mentoren vrijstellen is de zwaarste financiële ingreep in de hervorming zoals die voorligt. Want voor alle uren waarin de mentoren begeleiding geven, moeten anderen betaald worden om die lessen over te nemen. Maar volgens Dirk Van Damme, de kabinetschef van Vandenbroucke, is dat financieel haalbaar. Om hoeveel mensen en middelen het gaat, moet nog becijferd worden.

In de bacheloropleiding lager secundair moeten de studenten binnenkort twee vakken kiezen. Nu maken ze een combinatie van drie vakken, bijvoorbeeld Nederlands, Frans en geschiedenis. Binnenkort wordt het weer zoals in de tijd voor de vorige hervorming van de lerarenopleiding. Tot ruim vijf jaar geleden waren er alleen combinaties van twee vakken. Dat is toen uitgebreid tot drie vakken. Het idee was dat de leraar breder moest worden gevormd. Nu moeten de studenten zich eerder ,,verdiepen'' in hun vakken. Vandenbroucke wil dat de lerarenopleidingen dit aangrijpen om vaardigheden inzake zorg en ICT aan de studenten mee te geven.


16/12/2004 Pieter Lesaffer

©Copyright De Standaard

Kenny
16th December 2004, 15:19
Nu maken ze een combinatie van drie vakken, bijvoorbeeld Nederlands, Frans en geschiedenis.

Bij ons niet. :)


Ik weet niet of die ganse hervorming wel beter is voor het onderwijs. De vakken meer uitdiepen, daar kan ik wel mee akkoord gaan, maar beperkt dit dan niet voor een stuk de kansen op werk later? En twee vakken in plaats van drie, dan wordt het dus maw. 'smaller' en ééntoniger. Nu niet dat ik geen twee vakken kan kiezen die ik een pak uitgebreider wil zien, maar dat derde vak laten vallen steekt me toch iets tegen.

En wat waren de argumenten om dat huidige systeem te verlaten? Als men na 5 jaar al terug gaat hervormen, dan moet er toch iets mis zijn gegaan, maar wat?

Meer stages is misschien niet slechter, maar moet daarvoor echt het ganse systeem worden aangepast? Werd er dan bij dat vorige systeem zoveel meer aandacht aan stages besteed dan nu?

Wat bedoelt men trouwens met dit: "Nu moeten de studenten zich eerder ,,verdiepen'' in hun vakken. Vandenbroucke wil dat de lerarenopleidingen dit aangrijpen om vaardigheden inzake zorg en ICT aan de studenten mee te geven."? Moeten die vakken dan geïntegreerd worden met zorg en ICT of zie ik dit weeral verkeerd?

Ikzelf heb hier mijn twijfels bij, maar ik ben ook niet perfect op de hoogte van de materie. Misschien eens aan Kaatje vragen... :)

Fie
16th December 2004, 16:01
Ik denk dat het voor leerkrachten met vakken zoals Nederlands of wiskunde niet zo erg is om zich in slechts twee vakken te verdiepen, maar met vakken als biologie, fysica en chemie krijg je je uurrooster niet vol denk ik. misschien is het handiger op vakken met een verschillend gewicht te maken zoals bijvoorbeeld al gedaan word in de lerarenopleidingen in Antwerpen.(hoewel dit enkel van toepassing is voor leerkracht LO en PO en boekhouden denk ik).
Er wordt op onze school al genoeg aandacht gegeven aan ICT e.d., dus ik denk niet dat het echt nodig is om dit nog verder uit te breiden. (Ik heb tenslotte niet informatica als vak gekozen!)

Meer stage is op zich niet zo slecht, maar ik denk dat er in onze school al voldoende aandacht aan stage wordt besteed. In andere leerkrachtenopleidingen is dit niet altijd het geval heb ik horen zeggen.

Verder valt het mij op dat de regeling voor academici toch nog steeds eenvoudiger is. Waarom kunnen wij van de lerarenopleiding in ons laatste jaar geen betaalde stage doen?

Kenny
16th December 2004, 16:05
Nog een vraagje, kunnen wij in ons tweede jaar geen 4e optievak kiezen (tenzij je Ned, Fr, of Wisk doet)? Valt dit dan ook weg of wordt dat nu een 3e optievak?

EllekeSmits
16th December 2004, 18:38
[FONT=Comic Sans MS]Het zit zo, (denk ik hé). Als je wiskunde, Nederlands of Frans hebt gekozen als een van je vakken, diep je dit sowieso uit. Er bestaat geen andere mogelijkheid.
Heb je deze vakken niet gekozen, dan kan je één van je vakken uitdiepen, je kan/mag zelf kiezen.
Als je de vakken fysica - biologie volgt mag je chemie er bijnemen als vierde vak, dan moet je geen ander vak uitdiepen.
Duits kan je ook als vierde vak nemen, maar wat dat daar de voorwaarden voor zijn, weet ik niet!
Khoop da het nu wat duidelijker is![/FONT]

judithgielens
16th December 2004, 19:59
en voor het lager en het kleuteronderwijs veranderd er nix? :d

Barst
16th December 2004, 21:04
Conceptnota van de Minister van Onderwijs...

Hieronder vind je al een steviger brok lectuur over de geplande hervormingen, en het is waarschijnlijk het stuk waarop de persartikels van vandaag gebaseerd zijn...http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/leraar/conceptnota%20lerarenopleiding.pdf

Barst
16th December 2004, 22:26
[QUOTE=judithgielens]en voor het lager en het kleuteronderwijs veranderd er nix? :d[/QUOTE]

Idd, niet zo veel, maar je hebt recht op een jaar aanvangsbegeleiding door een mentor van de school ;)

wim leenaerts
17th December 2004, 12:19
ik verkies eigenlijk meer vakken (dus 4 ipv de 3 van nu) en minder stage. De stage is sowieso toch veel te artificieel, je kan niet op je eigen manier les geven want je wordt nog steeds beoordeeld op de regeltjes volgen en naar de norm van de "beoordeler (?) ". er is ook helemaal geen band met de lln en dat is toch wel een groot verschil met stage en real life denk ik.
Je kan toch beter meer aandacht besteden a/d inhoud v/h vak enz... dan aan stage want zodra je gaat werken heb je in het eerste jaar al evenveel voor de klas gestaan dan in heel de 3jr van nu dus dan zal het 1ste jaar wel wat moeilijker inwerken zijn maar als je zeer sporadisch voor de klas staat zal je het ook veel sneller leren.
maar dat ben ik natuurlijk, ik vindt 2 vakken en meer stage in ieder geval niet bespreekbaar ! (natuurlijk is alles bespreekbaar maar je begrijpt me wel denk ik)

Kennethsky
19th December 2004, 18:28
Ik heb een gemengd gevoel bij de hervormingen, langs de ene kant zijn meer stages wel goed, maar omdat we er op onze school eigenlijk toch wel al zoveel hebben (in vergelijking met andere scholen), zou het voor onze school wel beter zijn om de vakken beter uit te diepen. Een 4de vak, zoals Wim zegt, zou ik persoonlijk niet zien zitten.

upasco
20th December 2004, 12:31
Ik vrees er een beetje voor dat leerkrachten dan een vak gaan geven dat ze zelf nooit gekregen hebben in het hoger, of ook in het middelbaar. Als je de lijstjes nu al eens bekijkt, dan zie je dat er lkr zijn die een vak geven waar ze geen opleiding voor gekregen hebben (PAV-TO-Fysica-Chemie...) Ik ken genoeg lkr die een vak geven dat ze niet gekregen hebben en dat nu al geven omdat ze hun uurtjes niet gevuld krijgen.

Met drie vakken (nu dus...) is er een breder aanbod en een breder kennisgebied mogelijk. En, uitdieping bestaat nu ook al he! En dat is mooi dat je dat kunt doen...

Ik vrees vooral voor de kweek van 'vakidioten'. !MIJN!,
twee vakken... Met drie vakken ben je toch al wat beter in staat om een beetje vakoverschrijdend te werken.

yannick.staelens
20th December 2004, 14:35
Ik heb precies vernomen dat studenten in het 3de jaar voor hun stage 2/3 pré krijgen? Klopt dit? Is dit een Fabeltje? of heb IK dat gewoon verkeerd verstaan :D

lindsiekenaerts
21st December 2004, 20:36
Man, man, man! Was dat maar waar van dat 2/3 loon, maar ik denk dat je aan de gezichten van de derdejaars goed kan zien welke vergoeding we krijgen voor het lange werk. (met wat geluk een schouderklopje en een bank vooruit...)

Om op de stelling te antwoorden. 2 vakken zou positief zijn, in die zin dat je dan nog meer expert bent in je vak (nadeel : 1 enorm examen...). Toch heb ik tegen gestemd, omdat ik nogal van afwisseling houd. Ik ben van het type dat alles snel beu is en dan is het goed dat je kan terugvallen op 3 vakken. Het kan niet alleen variatie in het lesgeven brengen, maar zeker ook in de lessen die we volgen in de opleiding.

A'lies Van Hoof
22nd December 2004, 23:02
[FONT=Trebuchet MS]Ik ben voor het verdiepen! Dus eigenlijk vind ik twee vakken nog niet zo slecht...maar... Wij, de 3 vakken-generatie, worden misschien tweede keuze op de arbeidsmarkt omdat degenen die na ons komen nu eenmaal meer notie hebben van hun twee vakken. Ik vrees dus een beetje voor de werkgelegenheid. Het verhogen van het aantal uur stage juich ik toe. Ik zit nu in het derde jaar en ik heb nog steeds zeer veel zenuwen voor elke stageles. Stage is voor mij het beste dieet. Misschien door nog meer stages te voorzien dat mensen zich bekwamer en dus zekerder gaan voelen. En dat laatste blijft heel belangrijk als je voor een klas pubers staat![/FONT]

judithgielens
23rd December 2004, 10:01
Ik doe geen ILSo maar zou toch graag even reageren:
Je moet je uren toch ook kunnen vullen per week? en ik denk dat het altijd wel fijner is als je in 1 school kan staan.
Neem nu dat je 2favo vakken gesch en aardr zijn. In veel scholen zijn dit maar 1-uursvakjes. Nu kon je nog een hoofdvak(nederlands) erbij nemen zodat je later toch in 1 school terecht zou kunnen.
Met die hervormingen denk ik dat het voor de middelbare scholen ook moeilijker gaat worden als ze constant met alle lkr rekening gaan moeten houden omdat ze in verschillende scholen staan.

katleen
23rd December 2004, 19:33
Je moet je uren toch ook kunnen vullen per week? en ik denk dat het altijd wel fijner is als je in 1 school kan staan.
Neem nu dat je 2favo vakken gesch en aardr zijn. In veel scholen zijn dit maar 1-uursvakjes. Nu kon je nog een hoofdvak(nederlands) erbij nemen zodat je later toch in 1 school terecht zou kunnen.
Met die hervormingen denk ik dat het voor de middelbare scholen ook moeilijker gaat worden als ze constant met alle lkr rekening gaan moeten houden omdat ze in verschillende scholen staan.
Hier heb je een heel goed punt. Er zit juist een vrouw van rond de 30 bij ons in de klas omdat ze meer vakken wil kunnen om meer werk te hebben! En drie vakken vind ik zeker genoeg, maar minder zou ik toch ook ni echt zien zitten. Het moet idd brood op de plank brengen hé. En als leerkracht heb je maar drie vakken en daar moet je je week mee kunnen vullen.