PDA

Bekijk de volledige versie : Prins wekt ergernis...


Barst
18th March 2006, 04:51
,,De prins opent en sluit deuren''


Vlaamse bedrijfsleiders ergerden zich aan prins Filip tijdens de handelsmissie in Zuid-Afrika.


Vrijdagavond vlogen prins Filip en prinses Mathilde na een kleine week Zuid-Afrika terug naar huis. Veel bedrijfsleiders beweerden dat de reis hun veel opgebracht heeft ,,ondanks de prins''. Want: ,,De prins opent misschien deuren door zijn functie, maar sluit ze soms weer door zijn duidelijk gebrek aan interesse.'' Een anonieme zakenman getuigde: ,,Het is al de zevende keer dat prins Filip mij ontmoet en hij kent me nog niet.''

De toespraak van de prins donderdag voor het kruim van de Zuid-Afrikaanse zakenwereld was vrijwel dezelfde als de twee voorgaande. Hij ratelde een briefje af zonder enige begeestering.

Het is niet de eerste keer dat de prins na een handelsmissie de wind van voren krijgt. Zijn politieke uitspraken over Vlaams Belang eind 2004 in China werden slecht onthaald en zijn onvolkomen kennis van het Nederlands is veel Vlamingen een doorn in het oog.

Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Staatssecretaris Vincent Van Quickenborne (VLD) - een notoire republikein - vond zijn eerste missie met prins Filip leerrijk en nuttig. ,,De prins opent deuren, iets waar het bedrijfsleven voordeel uit haalt'', zegt hij. Niet dat hij plots geen republikein meer zou zijn: ,,Maar ik functioneer binnen een regering en doe mijn werk.''

Ook minister Fientje Moerman (VLD) is tevreden: zij heeft de plooien binnen de Antwerpse diamantsector kunnen gladstrijken. Haar sectorgerichte aanpak heeft indruk gemaakt. ,,We hebben op wetenschappelijk gebied een aantal goede samenwerkingen kunnen bestendigen, terwijl veel bedrijven goede contracten gesloten hebben.'' Opvallend is dat er tijdens de reis geen spanningen zichtbaar waren tussen de staatssecretaris en de Vlaamse minister van Economie en Buitenlandse Handel, Fientje Moerman.

Gedelegeerd bestuurder Karel Van Eetvelt van Unizo, die voor het eerst een prinselijke missie vergezelde, reageert eveneens positief. Dat Vlaamse kmo's zeggen dat de prins onvoldoende interesse betoont, vindt hij overdreven. ,,De prins wéét dat de kmo's de motor van onze economie zijn. Hij heeft me gevraagd om hen met hem in contact te brengen.''

Voor de Vlaamse havens heeft deze missie veel contacten opgeleverd. De Gentse schepen van de haven, Daniel Termont, verwacht dat de steenkooltrafiek naar Gent flink gestimuleerd wordt. De kritiek op de prins deelt hij niet. ,,Ik vergeet ook wel eens een naam. Is dat nu zo erg?''


Weblog DS, 18-03-2006 (bm, djo)

Barst
25th March 2006, 14:35
Prins Filip. ,,Ik geloof dat we niet open genoeg kunnen zijn''


Prins Filip werd de laatste weken flink onder vuur genomen. Tijdens de economische missie naar Zuid-Afrika zou hij pijnlijke steken hebben laten vallen. Wat vindt de prins zelf van alle heisa? ,,Ik ben niet ongevoelig voor de kritiek, maar gelukkig ontvangen we ook veel sympathiebetuigingen.''



HET koningshuis en u reageren niet op kritiek in de media. Op die manier ontstaat ruimte voor halve of hele onwaarheden. Wilt u die gedragslijn ook in de toekomst aanhouden?

,,Ik moet u niet uitleggen wat de grondwettelijke positie van de koning en van de koninklijke familie is. De koning staat boven elke polemiek, de koning staat ten dienste van het land en van alle Belgen. Dat geldt ook voor alle leden van de koninklijke familie.''


Beschouwt u het niet als 'oneerlijk' dat u niet kunt reageren op die kritiek?

,,U weet dat het de regering is die reageert als er vragen zijn over het koningshuis. Dat maakt deel uit van de taakverdeling zoals die bestaat in een constitutionele monarchie. Ook in het geval van de zending naar Zuid-Afrika heeft het systeem perfect gewerkt met staatssecretaris Van Quickenborne.''

,,Maar ik wil daar wel op persoonlijk vlak aan toevoegen dat ik het zeer belangrijk vind dat mensen op een eerlijke en open manier met elkaar omgaan. En gelukkig is dat meestal het geval in de vele contacten die ik heb met mensen.''


Het lijkt soms alsof er geen interesse is voor de inhoudelijke boodschap die u brengt, behalve als het om onderwerpen gaat die een polemiek op gang brengen.

,,Daarom ben ik blij dat u mij de mogelijkheid biedt om enkele van mijn aandachtspunten wat nader toe te lichten.

U moet ook weten dat we heel vaak op het terrein zijn in het binnenland, meer dan tweehonderd dagen per jaar, met allerhande soorten activiteiten die ons elke keer de kans geven persoonlijke contacten met de bevolking te hebben. Dat zijn soms ook heel diepmenselijke gesprekken en dat gebeurd (sic) soms in het zicht, maar veelal buiten het zicht van de camera's.''


Moeten het koningshuis en u opener zijn over wat u doet?

,,Ik geloof dat we niet open genoeg kunnen zijn en dat wij speciale initiatieven moeten nemen naar de media toe. En er zijn ook veel andere manieren om te communiceren, niet alleen langs de media, maar ook rechtstreeks naar de bevolking toe. Persoonlijke contacten met de bevolking stel ik op prijs. Wij hebben een heel warme band met de mensen en die willen we in de toekomst nog versterken.''


Welke houding moeten het koningshuis en u in de 21ste eeuw aannemen tegenover de media?

,,Voor mij is het in de eerste plaats belangrijk dat er een nauwe band bestaat tussen het koningshuis en de bevolking. Ook in de 21ste eeuw blijft dat een essentiële waarde. Het koningshuis is er vooral om respect te betonen voor de waarde van elke mens, om 'u' te zeggen tegen de mensen, in plaats van in de eerste plaats aan zichzelf, aan 'ik' te denken, zoals dat zo vaak gebeurt vandaag.''


Moeten de leden van het koningshuis mediasterren zijn?

,,Iemand die een mediaster is, heeft dat meestal zelf zo gewild. Dat is niet onze rol. Wij moeten ten dienste staan van de samenleving. En daarover moeten wij communiceren, en dat in de beste omstandigheden.''


Welke rol ziet u voor zichzelf om het uiteenvallen van ons land tegen te gaan?

,,Toen we het Prins Filipfonds hebben opgericht, hebben we als centrale doelstelling gekozen voor het bevorderen van de banden tussen de gemeenschappen van ons land. Daar wil ik mij verder voor inzetten. De honderden initiatieven steunen die mensen in die zin nemen.''


Kunt u zich vinden in de analyse die senator Patrik Vankrunkelsven onlangs maakte, namelijk dat een koning met een louter protocollaire functie maatschappelijk zwaarder kan wegen?

,,Dat is een zaak van de politiek.''


Volgens de belangrijkste deelnemers was de handelsmissie naar Zuid-Afrika een succes. Hoe verklaart u dan sommige afwijkende verklaringen in de pers?

,,Zoals u zelf aangaf, waren de belangrijkste deelnemers zeer tevreden over de zending: de drie regio's, de diamantsector, de bedrijven die sportinfrastructuur ontwikkelen, de havens. Op diplomatiek vlak zijn de contacten zeer hartelijk geweest. We hadden de missie goed voorbereid met briefings, maar dat doen we ver van de schijnwerpers. En ter plaatse hebben we veel contacten gehad die ons in staat stelden tot de kern van de dossiers te komen, maar op een discrete manier. Vaak is dat de enige manier om reële vooruitgang te boeken.''

Van alle publieke figuren in België zijn de koning en de leden van uw familie gehouden aan een discretieplicht die het niet toestaat om op aanvallen te reageren. Is dat in sommige gevallen niet frustrerend, zeker als de aanvallen veeleer de persoon dan de instelling viseren?

,,In de monarchie zijn er grondwettelijke regels. Natuurlijk ben ik niet ongevoelig voor de kritiek, maar gelukkig ontvangen we ook veel sympathiebetuigingen, die ons sterken bij het uitoefenen van een missie die ten dienste staat van allen.''


Van alle titels die u bekleedt, lijkt die van erevoorzitter van Buitenlandse Handel u het naast aan het hart te liggen. België als exportland is een prachtig thema voor actie en reflectie. Blijft dat uw credo?

,,Meer dan ooit. Ik was zeer verheugd toen mijn vader me twaalf jaar geleden vroeg om deze taak over te nemen, want ik besefte hoe belangrijk de export en de economie zijn voor ons land en voor onze welvaart. Bovendien beschikt dit land over zoveel talent, zoveel innovatie en zoveel technologie die we de wereld kunnen aanbieden. Onze zendingen zijn ook geëvoleerd: ze zijn aangepast aan onze institutionele situatie, we hebben initiatieven toegevoegd ter versterking van het imago van ons land, er nemen veel meer KMO's deel aan onze handelsmissies, we zijn intensiever actief op groeimarkten zoals China, India, Brazilië, of in dit geval Zuid-Afrika.''


Het lijkt me dat men van u een slecht intentieproces heeft gemaakt door te beweren dat u de regionalisering van de buitenlandse handel niet aanvaardt. Kunt u uw standpunt daarover preciseren?

,,Al wie aan deze missies deelneemt, weet in welke mate de regio's daarin een eersterangsrol spelen. Alle voorbereidingen zijn getroffen in volledig akkoord met de regio's. Ik ben aanwezig op seminaries, recepties, bedrijfsbezoeken en contacten die door de regio's worden georganiseerd. Bekijk nauwkeurig het programma van de handelsmissie naar Zuid-Afrika en u zult merken dat Vlaanderen, Wallonië, Brussel en de federale regering specifieke activiteiten hebben gehad. De bedrijven worden rechtstreeks door de regio's omkaderd.''


Vandaag zijn de media onlosmakelijk verbonden met de koninklijke functie. Maar geven ze niet de voorrang aan het bijkomstige boven het essentiële, en aan het futiele boven het ernstige?

,,Ik vel geen oordeel over de media. Wat voor ons telt, is dat we elke dag, meestal in alle discretie, proberen te realiseren wat men van ons verwacht: er zijn voor de mensen, naar hen luisteren, hun vreugdes en hun verdriet delen en hun identiteit respecteren. Alle media die daar belangstelling voor hebben, zullen zeker de manier vinden om daar verslag over uit te brengen.''


De monarchie mag niet aan politiek doen, dat is evident, het staat zelfs in de grondwet. Maar zou ze er niet goed aan doen blijk te geven van wat meer openheid, om de roddelbladen en de paparazzi de pas af te snijden?

,,Ik vind dat we best wel open kaart spelen, binnen de grenzen van wat onze functie en onze rol in het land toelaten. Wij hebben niet in de eerste plaats een mediatieke rol, maar een dagelijkse taak voor het land en voor alle Belgen. De toekomst zal uitwijzen of we het op de juiste manier hebben aangepakt.''


Welke boodschap zou u de Belgische jongeren willen meegeven?

,,Ik heb veel contacten met jongeren en ik ben erg geïnteresseerd in hen en in hun toekomst. Mijn boodschap is: heb vertrouwen in je eigen talenten, wees open naar anderen, engageer je in de maatschappij, probeer jezelf te overstijgen en ontdek de wereld. En vooral: niet terugplooien op jezelf, maar openstaan voor de anderen en voor de wereld.''


Stemmen uw talrijke contacten met jongeren u optimistisch over de toekomst van ons land?

,,Zeer zeker. Ik hou van mijn land, we beschikken over heel veel talenten en onze jongeren hebben alle kansen om te slagen in de wereld van morgen.''


Van de grote filosofen valt heel wat op te steken, hetzij door met hen te praten, hetzij door hun boeken te lezen. Maar in de media is voor hun bijdragen weinig plaats, zeker niet in prime time. Vindt u dat jammer?

,,Ik beleef bijzonder veel plezier aan het lezen van boeken van de grote denkers, of ze nu stammen uit de oudheid, de periode van de Verlichting of de twintigste eeuw. En ja, ik heb goede contacten met Belgische en buitenlandse filosofen. Op die manier kom ik tot bij de bron van onze samenleving, van onze beschaving. Ik vind er inspiratie in voor mijn eigen overpeinzingen over de belangrijke evoluties in de wereld. Maar dat beschouw ik als een louter privé-activiteit, die ik niet in het openbaar beoefen.''


DS, 25-03-2006 (Steven Samyn)