PDA

Bekijk de volledige versie : Drinken jongeren te veel alcohol?


Barst
14th December 2004, 22:44
Belgische jongeren in Europese top alcoholverbruik


Zesendertig procent van de Belgische jongeren tussen 15 en 16 jaar zegt al meer dan veertig keer alcohol te hebben gedronken. Daarmee staat België in de Europese top. Enkel Nederland (45 procent) en het Verenigd Koninkrijk (43 procent) scoren nog hoger.

Belgische jongeren gebruiken ook beduidend meer cannabis dan hun Europese leeftijdsgenoten. Wat betreft het roken zit België in de Europese middenmoot.

Dat zijn enkele resultaten van een Europese enquête die in 2003 bij 100.000 jongeren werd uitgevoerd. De VUB (Vrije Universiteit Brussel) en de ULB (Université Libre de Bruxelles) bevroegen in ons land 2.320 leerlingen.


14/12/2004 - belga - sdg

Kenny
14th December 2004, 23:31
Ik vind het te moeilijk om op die stelling ongenuanceerd ja of nee te stemmen. Moesten dit nu een wet zijn, dan zou ik net zoveel argumenten voor als tegen kunnen verzinnen. Dit is een geval waar je een grens moet trekken waar er geen te trekken is.

Dit is iets dat voor mij valt onder persoonlijke verantwoordelijkheid. Je kan bij het drinken van alcohol geen onderscheid maken tussen diegenen die van zichzelf weten wanneer genoeg genoeg is en diegenen die dat niet weten. Moeten we dan resoluut NEE zeggen, hoe spijtig dat voor die meerderheid die wel z'n grens kent, ook is?

Maar dan staan we weer voor de volgende vraag. Kan het kwaad dat een puber, jonger dan 16, alcohol drinkt? Het kan natuurlijk kwaad in de zin dat hij er zijn lever mee naar de knoppen helpt (hoewel het dan al vrij ver gaat gaan) en in de zin dat hij er aan verslaafd kan raken, maar dat is toch niet anders voor jongeren die wel ouder zijn dan 16? Evenmin voor volwassenen.

Het kan echter enkel kwaad voor die jongen, en niet voor iemand anders. Dat brengt ons weer bij "persoonlijke verantwoordelijkheid". Als een puber een beetje dronken is, stoort hij daar in principe niemand mee, alleen zichzelf en zelfs dan nog kan het dat hij er gewoon plezier aan beleefd. Maar volgens die logica zou het wel kwaad kunnen als iemand die ouder dan 16 is, dronken wordt, aangezien die persoon met zijn brommer of auto een ander kan omver rijden. Dit is echter logisch totaal fout, aangezien we dan tot het besluit zouden moeten komen dat alcohol toegelaten is tot 16 jaar.

Verder zou ik ook niet weten hoe men dit gaat bestraffen en een wet waar geen sanctie tegenover kan staan kan men slecht een wet noemen. En ja, ik weet dat dat hier niet het geval is maar ik stel het maar hypothetisch voor. Heeft het trouwens wel nut om een 15-jarige een boete of wat dan ook te geven als hij nergens overlast veroorzaakt? Dat creëert meer problemen dan dat het wegwerkt.

Nog iets dat in deze categorie valt, is het dragen van een veiligheidsgordel.Dat is iets waar je in feite niemand mee kan kwetsen, behalve jezelf, waardoor het dus wederom valt onder persoonlijke verantwoordelijkheid/veiligheid. De strafmaat (150EUR boete zeker?) is ook totaal onzinnig want een geldboete betalen heeft totaal niet tot gevolg dat je nadien wel altijd je gordel gaat dragen.

Daarom zie ik voor dit soort problemen maar één oplossing: sensibilisering. Het wordt tijd dat de regering wat minder regeltjes oplegt die toch niet helpen, en meer energie en geld steekt in het bewust maken van en wijzen op de gevaren van desbetreffende onderwerpen. De ideale startplaats voor zoiets is het klaslokaal en ik zou niks liever willen dat dit een keiharde campagne zou worden. Daaronder versta ik onder andere het tonen van werkelijke beelden van de gevolgen van alcohol (en dan niet die flutbeeldjes die je nu op TV ziet over roken, of die opschriften op sigarettenpakjes) of het niet dragen van een veiligheidsgordel.

Bovenstaande zou trouwens ook al direct komaf maken met het algemeen gegeven dat jongeren niks liever doen dan rebels zijn. Als ze beseffen dat ze eigenlijk niks illegaals doen door een biertje te drinken, zal die drang naar ook weg zijn. Zo denk ik er tenminste over. Tegenargumenten altijd welkom. :D

EDIT: oei, in originele post stond: een biertje te roken :D

Barst
15th December 2004, 02:35
[QUOTE=Kenny]Maar dan staan we weer voor de volgende vraag. Kan het kwaad dat een puber, jonger dan 16, alcohol drinkt? Het kan natuurlijk kwaad in de zin dat hij er zijn lever mee naar de knoppen helpt (hoewel het dan al vrij ver gaat gaan) en in de zin dat hij er aan verslaafd kan raken, maar dat is toch niet anders voor jongeren die wel ouder zijn dan 16? Evenmin voor volwassenen.[/quote]

Maar laat je die leeftijd van zestien niet een beetje te veel buiten beschouwing? M.a.w.: moeten jongeren onder de zestien, juist omdat ze nog geen zestien zijn, niet een stuk 'beschermd' worden, desnoods door de wet? Precies omdat die jonge leeftijd hen nog niet ten volle in staat stelt om verantwoordelijkheid op te nemen voor hun daden? Is het ook niet daarom dat de burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering van de ouders de 'uitschuivers' van hun puberale bloedjes in aanmerking neemt (en moet blijven nemen)?

[QUOTE=Kenny]Maar volgens die logica zou het wel kwaad kunnen als iemand die ouder dan 16 is, dronken wordt, aangezien die persoon met zijn brommer of auto een ander kan omver rijden. Dit is echter logisch totaal fout, aangezien we dan tot het besluit zouden moeten komen dat alcohol toegelaten is tot 16 jaar.[/quote]

...KUNNEN... (logica :D )

[QUOTE=Kenny]Daarom zie ik voor dit soort problemen maar één oplossing: sensibilisering. Het wordt tijd dat de regering wat minder regeltjes oplegt die toch niet helpen, en meer energie en geld steekt in het bewust maken van en wijzen op de gevaren van desbetreffende onderwerpen. De ideale startplaats voor zoiets is het klaslokaal en ik zou niks liever willen dat dit een keiharde campagne zou worden.[/quote]

:)
"keihard"? :confused:

Kenny
15th December 2004, 14:11
[QUOTE=Barst]Maar laat je die leeftijd van zestien niet een beetje te veel buiten beschouwing?[/QUOTE]

Daarom dat ik ook zeg, op die leeftijd kan je geen grens trekken want sommigen die jonger zijn dan 16 kunnen wel zeggen wanneer genoeg genoeg is, en anderen die ouder zijn dan 16 kunnen dat nog steeds niet. Dus ik vind het nogal absurd dat je in feite iets illegaal kan doen zonder dat je daarbij iemand (niet eens jezelf) kwaad mee doet.


"keihard"? :confused:

"keihard" natuurlijk in de zin van het bewust maken van de gevaren van alcohol door het tonen van films, maar dan wel degelijk met _echte_ beelden en geen artistiek, betuttelend gedoe. Neen Barst, niet "keihard" in de zin van stokslagen en dergelijke. :)

judithgielens
15th December 2004, 16:15
[QUOTE=Kenny]Daarom dat ik ook zeg, op die leeftijd kan je geen grens trekken want sommigen die jonger zijn dan 16 kunnen wel zeggen wanneer genoeg genoeg is, en anderen die ouder zijn dan 16 kunnen dat nog steeds niet. [/QUOTE]
even goed voorbeeld: dit weekend mee gaan dj-en [SIZE=1](jaja, vrouwen kunnen dat ook :p)[/SIZE]Het was een feestje waarbij iedereen in de buurt woonde, de drank was gratis en iedereen was zeker +22jaar;
Kan je je al even voorstellen hoeveel zatten er waren? (de ene is natuurlijk vervelender als den andere he)

En hoeveel van die vieze oude venten zijn er ni, die elk weekend zat int cafe hangen en u lastig vallen??

Er valt dus echt geen leeftijd op te plakken
Toch weerhoudt dat er mij niet van te zeggen dat ik het toch beter vind jongeren onder de 16 geen alcohol te geven.
Ze hebben nog een heel leven om dat te ontdekken he, wat maakt dat ene jaar dan? [SIZE=1](hoor mij nu klappen, als tiener zou ik vroeger gezegd hebben tegen ons mama: ja, en als ik nu morgen overreden wordt, dan heb ik het nog ni eens kunnen proeven)[/SIZE]
mja, soit, normaal mogen ze voor hun 16 ook niet in een discotheek of op een fuif binnen, en dat is bij de meesten denk ik toch wel de eerste plaats waar ze daar veel mee in aanraking komen en het echt verbruiken. Dus eigelijk hangt dat wat samen met de regel op uitgaan.

Het breezer en smirnoff gedoe vind ik ook allemaal wel wa gevaarlijk spul, voor mij lijkt dat gewoon limonade, dus ik veronderstel voor die tieners ook. Je blijft er gewoon van drinken en voor je het weet ben je zat (nee, ik spreek ni uit eigen ervaring want ik kom aan dat spul eigelijk ni aan :p)
dat nog even terzijde dus.

Roel
15th December 2004, 19:47
Pure Bollocks!
Wat met feestelijke aangelegenheden? een glaasje champagne met nieuwjaar voor een 15-jarige? moet toch kunnen...

judithgielens
15th December 2004, 19:51
[QUOTE=Roel]Pure Bollocks!
Wat met feestelijke aangelegenheden? een glaasje champagne met nieuwjaar voor een 15-jarige? moet toch kunnen...[/QUOTE]
Dan zijn de ouders er meestal bij, en zij kennen hun kind dan het beste om op dat moment te beslissen of dat kan of niet.
Ik zie het eerder in openbare gelegenheden.
Bij ons thuis dronk mijn broer al vanaf zijn 14 een half pintje ofzo, maar dat was dan altijd in het bijzijn van mijn ouders.
Ik dat een groot verschil: openbaar-bij ouders
openbaar: nee
bij ouders: DE MEESTE OUDERS weten wel wat het beste is voor hun kind

Wouter
15th December 2004, 20:05
[QUOTE=Roel]Pure Bollocks!
Wat met feestelijke aangelegenheden? een glaasje champagne met nieuwjaar voor een 15-jarige? moet toch kunnen...[/QUOTE]
indeed, maar dit is dikwijls onder begeleiding van de ouders. Als de ouders er niet bij zijn kan het soms (zéker met champagne ;) ) uit de hand lopen...

'k ga niet zeggen dat ik voorstander ben van dit voorstel, maar ze moeten wél weten wat voor gevaren alcohol inhouden - zéker op lange termijn - en op korte termijn bloedvergiftiging, coma, delirium etc etc

the fluid comes with responsabilities :)

Roel
15th December 2004, 20:27
Als ouders er niet bij zijn..
Ga maar eens naar een fuif.. Nu weet ik niet hoe oud jij bent judith.. maar als ik daar (ooit toevallig) op een fuif ben,voe ik mij oud! En moet je weten ik ben 18.
Fuiven lokken kleine kindjes...
die kleine kindjes willen even groot doen en ....
Hoe erg ook, ze drinken een pintje :D

judithgielens
15th December 2004, 20:44
[QUOTE=Roel]Als ouders er niet bij zijn..
Ga maar eens naar een fuif.. Nu weet ik niet hoe oud jij bent judith.. maar als ik daar (ooit toevallig) op een fuif ben,voe ik mij oud! En moet je weten ik ben 18.
Fuiven lokken kleine kindjes...
die kleine kindjes willen even groot doen en ....
Hoe erg ook, ze drinken een pintje :D[/QUOTE]

Ik voel mij idd ook al oud! (en ik ben 2jaar ouder als jou roel :p)
daarom zou ik er juist voor opteren om terug wat strikter te zijn in het toelaten van "snotjoeng": laat ons de leeftijd evt al verlagen tot 15jaar, wat ik al heel redelijk vind!

Misschien ligt het ook aan verschillen in onze opvoeding dat iedereen daar anders over denkt: ik mocht pas na mijn 16jaar uit en dronk eigenlijk nooit echt iets.
Een vriend van mijn broer mocht op zijn 14 al uit, kreeg 30€ mee voor die avond, en die 30€ was op aan cocktails e.d. Zijn ouders kwamen hem dan nog halen omdat hij te zat was om naar huis te gaan enz.
Dit zou bij mij dus niet waar zijn!
Vandaar dat ik waarschijnlijk ook het standpunt inneem van : uitgaan pas vanaf (15) jaar en drinken ook pas vanaf (15/16) jaar.Iemand die niet zo streng(?) als mij is opgevoed, heeft daar waarschijnlijk een heel andere visie op.

Maar het degoutante aan fuiven blijft: het is een peutertuin!
In Brasschaat is er een discotheek waar ik ook al gewoon niet meer mee naartoe ga omdat er alleen nog "snotjoeng" zitten. Ik voel mij daar echt bejaard!

katleen
16th December 2004, 10:02
Kan je je al even voorstellen hoeveel zatten er waren?
Ja en ik merk dat bij mezelf ook, ik weet wanneer ik genoeg op heb, maar vorig weekend (op mijn verjaardag) heb ik mijn limiet toch serieus overschreden. En ik weet dan hoe ik mij de volgende dag ga voelen, maar ik laat toch maar drinken aanrukken.. Wat is daar dan de verklaring voor buiten het feit dat ik mij echt goe aant amuseren was!
PS: Kenny was getuige van mijn overschreden limiet :D

Line_Puimège
20th December 2007, 22:06
Het antwoord op die vraag is simpel; JA! Het is echt schandalig hoeveel 14-jarige jongeren elk weekend zichzelf zatzuipen. Ik vind het dan ook raar dat zij al naar fuiven mogen gaan van hun ouders. Moesten ze dat niet toelaten, dan zouden ze ook veel minder in contact komen met alcohol. De laatste tijd heb je zelfs nieuwe rages omtrent alcohol drinken, waarbij je zoveel mogelijk alcohol drinkt zonder te moeten overgeven of in coma te raken. Waar zijn we mee bezig manne? Moesten die jongeren de gevaren van zo veel alcohol drinken kennen, dan denk ik wel dat ze er wat meer af zouden blijven.

:wave: