PDA

Bekijk de volledige versie : Nederlandse, Duitse én Belgische werknemer loyaalst


Barst
15th March 2006, 02:07
Nederlandse werknemer is loyaalst


Nederland beschikt over de trouwste en meest betrokken werknemers van Europa. Het onderzoeksbureau Effectory, dat al tien jaar studie doet naar tevredenheid op de werkvloer, constateert dat het arbeidsethos bij Nederlandse medewerkers groot is. Ondanks de individualisering en veranderingen in organisaties heeft het weinig aan kracht ingeboet.


Vergeleken met collega’s in zeven andere Europese landen scoren ze hoger in motivatie, loyaliteit en affectieve betrokkenheid. 57,5 procent (in Duitsland 57,2 en in België 56,6) identificeert zich met zijn bedrijf of organisatie en staat achter de doelstellingen. Dat heeft een positieve invloed op de prestaties en het succes van een onderneming, zegt directeur Marc Sijtstra. Veel werknemers hebben het gevoel dat hun werk bij hen past.

Sijtstra heeft er wel een verklaring voor. „De koopmansgeest is nog niet uit onze genen verdwenen.”

Terwijl in andere landen, vooral de Zuid-Europese, nog een sterke hiërarchie heerst, staan in Nederland het overlegmodel, mondigheid en autonomie van de werknemer hoog in het vaandel. „Tot op de werkvloer wordt er gepolderd.” De zorg van de werkgever voor zijn werknemers is groot, alleen al omdat verzuim, arbeidsongeschiktheid en arbeidsconflicten hem veel geld kosten.

Volgens Sijtstra investeren werkgevers veel in hun werknemers, hoewel de vakbeweging erover klaagt dat het te weinig is. „Dat is ook te danken aan die bonden, laat ze alsjeblieft druk blijven uitoefenen”, meent de directeur.

Voor buitenlandse investeerders kunnen de motivatie en betrokkenheid van werknemers een belangrijk pluspunt zijn. „Maar”, tekent Sijtstra erbij aan, „dan moeten ze wel in staat zijn het politieke spel te spelen. Het gaat niet vanzelf.”


Trouw, 15-03-2006

wimjansen
15th March 2006, 15:21
Werksfeer is verreweg de belangrijkste loyaliteitsfactor voor werknemers. Een slechte werksfeer leidt zelfs eerder tot een verandering van baan dan het uitzicht op een hoger salaris.

Daar de Nederlanders zéér sociaal zijn, is dit resultaat geen verrassing. En terecht, de Belg ziet zijn werk als een gewone 9-to-5 job en begint pas te leven na zijn werk.

Ik denk dat we wel eens een lesje kunnen leren van onze bovenburen.

Kenny
15th March 2006, 19:16
Hoewel ik nu uit eigen ervaringen ook wel zou durven zeggen dat de meeste Belgen hun job inderdaad aanschouwen als een reguliere 9 tot 5 job, spreken de cijfers dit toch tegen. We scoren amper 0.9% slechter dan de Nederlanders dus op dat vlak kunnen we toch niet zeggen dat er grote verschillen zijn.

Ik weet echter wel niet goed of ik die 56.9% (of 57.5% bij de Nederlanders) moet zien als een bevredigend cijfer. Het gaat al richting 60% en dat schijnt de laatste tijd hét zaligmakend getal bij uitstek te zijn maar toch. :D Het komt er wel op neer dat bijna de helft van de werknemers het gevoel heeft dat het werk dat ze doen niet bij hen past.

Barst
19th March 2006, 02:15
[QUOTE=Kenny]We scoren amper 0.9% slechter dan de Nederlanders dus op dat vlak kunnen we toch niet zeggen dat er grote verschillen zijn. (...) Ik weet echter wel niet goed of ik die 56.9% (of 57.5% bij de Nederlanders) moet zien als een bevredigend cijfer.[/QUOTE]

[FONT=Trebuchet MS]Verbaast mij evenzeer in positieve zin, zij het 'relatief'; om maar een paar voorbeelden te geven: wegenwerkers, al diegenen die een typische 'droge' klerkenjob hebben binnen een of andere 'dorre' administratie, de vuilkar, de huis-aan-huisverkoper van stofzuigers of van Tele2-abonnementen, al wie werkt aan de lopende band, de gepeste postbeambte, de gefrustreerde leraar, de 55+-er die gedegradeerd wordt tot 'metselgast', en noem maar op! :( Om nog maar te zwijgen van de echte 'onderkant': de vaak geroemde 'uitzendarbeidskrachten'! :mad: Net tegen een variant van juist dat systeem staat heel Frankrijk momenteel op zijn kop! :eek: 'Ze' mogen al blij zijn dat ze werk hebben? Totdat je daar zélf staat, ja... Niet min noch meer de moderne variant van een slaafje dat oneindig flexibel moet zijn om te dansen naar de pijpen van de (zowat wekelijks veranderende) werkgever! En de eigen 'levenskwaliteit'??? :confused:[/FONT]