PDA

Bekijk de volledige versie : Teslareminder

bijlinda
25th February 2025, 03:11
Teslareminder... Of was het 'swasticar'?

bijlinda
4th March 2025, 01:47
Beste medeweggebruikers, niet iedere Tesla-rijder is een fan van Elon Musk

Bert Troubleyn ondervindt de afschuw voor de strapatsen van Elon Musk aan den lijve, als hij in zijn Tesla rijdt.

“Activisten projecteren SS-logo op Tesla-fabriek in Berlijn”, “protesteerders bekladden Tesla-showrooms overal ter wereld”, “Tesla-schaamte”, “Swasticars”, “Tesla-laadpalen gevandaliseerd”… Je kunt vandaag geen nieuwsbron meer raadplegen of je wordt ermee geconfronteerd: het automerk Tesla kampt met een fors imagoprobleem.

Als Tesla-rijder ervaar ik dat ook persoonlijk: andere automobilisten zijn bepaald onvriendelijk als ze me benaderen. Dat is uiteraard een gevolg van de strapatsen van de ceo van het merk, Elon Musk, die schaamteloos zijn bodemloze fortuin inzet om wereldwijd extreemrechtse krachten aan de macht te helpen. Toegegeven, als ik vandaag een auto zou moeten kopen, dan zou Tesla om die reden niet meer op mijn lijstje staan. En ik neem zo’n lijstje ernstig, want ik ben een autoliefhebber in hart en nieren. Sterker nog: mijn eerste job, die ik bijna 15 jaar met veel plezier heb gedaan, was die van autojournalist.

Ik rijd dus niet zomaar met een Tesla. Twee ingrijpende gebeurtenissen leidden mij erin 2017 toe om voor het merk te kiezen. Eerst was er Dieselgate (2015), waarbij zowat de hele Europese autosector erop werd betrapt te sjoemelen met de uitstoot van uiterst toxische stoffen door hun dieselmodellen. In 2017 kwam een nog groter schandaal aan het licht: de grote Duitse autobouwers hadden samen een studie besteld waarbij bewust apen en menselijke proefkonijnen in laboratoria werden blootgesteld aan de uitlaatgassen van hun dieselwagens. De bedoeling was aan te tonen hoe schoon de technologie was. Alleen: de resultaten “voldeden niet aan de verwachtingen” en de Duitsers probeerden alles in de doofpot te steken. Dat is hen verrassend goed gelukt, want de Stuttgarter Zeitung en The New York Times uitgezonderd heeft geen enkele grote nieuwsbron over het schandaal bericht.

Ecologische superheld

Ik walgde van die praktijken en besloot daarom elektrisch te gaan rijden. In 2017 bestond de markt voor elektrische auto’s uit stadswagens met een realistisch rijbereik van 120 kilometer, en Tesla, met auto’s die wel vier keer zo ver raakten op een volle batterij. Elon Musk gedroeg zich destijds als een ecologische superheld die de planeet wilde redden. In 2014 gaf hij alle patenten van Tesla vrij om de elektrische transitie vooruit te helpen, in een tijdperk waarin de Europese constructeurs nog altijd probeerden om met vervalste statistieken en laboratoriumproeven de verbrandingsmotor te verdedigen.

Ik herinner me een diner met de top van een grote autoconstructeur, waarbij de ceo ontstemd van tafel opstond en vertrok toen hij hoorde dat ik met een Tesla reed. Na 5 minuten keerde hij terug om mij briesend een paar (op dat moment al lang ontkrachte) claims in het gezicht te gooien om te bewijzen dat de elektrische auto geen steek hield.

Toyota-baas Akio Toyoda heeft jarenlang persconferenties gegeven om de wereld ervan te overtuigen dat zijn hybride technologie superieur was, wat Greenpeace ertoe bracht om Toyota te benoemen als “het automerk dat wereldwijd het meest bijdraagt aan de klimaatcrisis”.

Bittere ironie

Met een Tesla rijden voelde tot pakweg 2023 aan als een verzetsdaad tegen een vastgeroeste sector, die op trumpiaanse wijze liever fake news verspreidde dan zelf te investeren in oplossingen die daadwerkelijk konden bijdragen aan een betere luchtkwaliteit en de klimaatverandering konden vertragen.

Tijden veranderen soms erg snel. Ik zag hoe Musks wereldbeeld in enkele jaren tijd radicaal omsloeg: naarmate Tesla meer succes boekte ging hij steeds meer aanschurken bij extreemrechts. De bittere ironie is dat hij vorig jaar uiteindelijk belandde in het kamp van Donald Trump, een klimaatontkenner die het liefst zo veel mogelijk fossiele brandstoffen wil promoten. Trump, de man die naar eigen zeggen de term “fake news” lanceerde en die zelf continu leugens de wereld instuurt over elektrische auto’s en hernieuwbare energiebronnen.

Mijn wagen moet nog wel even meegaan. Een elektrische auto van de hand doen terwijl hij nog jaren dienst kan doen, staat haaks op de duurzame intenties waarmee ik destijds voor mijn Tesla heb gekozen. Maar als hij ooit aan vervanging toe is, is de kans klein dat het weer een Tesla wordt.

Tot dan, beste lezers, begrijp ik de algemene afschuw voor Elon Musk, en ik snap zelfs dat de link met Tesla wordt gelegd. Maar weet alsjeblieft dat lang niet elke Tesla-rijder een fan is van de miljardair en dat velen van ons zelfs huiveren van de man en zijn stunts. Dus als het even kan, zou ik graag willen oproepen om on niet langer te proberen om ons te viseren of onze auto’s en laadpalen te vandaliseren.

DS, 01-03-2025 (Bert Troubleyn)