bijlinda
23rd January 2024, 05:09
Regering-De Croo rijdt zich vast op de belasting op fossiele bedrijfswagens
Het plan van minister Van Peteghem om werknemers met een fossiele bedrijfswagen dit jaar fiscaal wat te ontzien, blijft op groene en rode weerstand botsen. “We hebben niet eens cijfers over het effect op de begroting.”
Premier Alexander De Croo (Open VLD) slaagde er vorige vrijdag in om links en rechts te verzoenen in een compromis over de Belgische houding in het Gaza-conflict en een Europese missie naar de Rode zee om de scheepvaart te beschermen tegen Jemenitische Houthirebellen.
Maar links en rechts op één lijn krijgen over de fiscale behandeling van bedrijfswagens op fossiele brandstof is een ander paar mouwen. Door de sneller dan verwachte elektrificatie van het wagenpark moeten gebruikers van een fossiele bedrijfswagen voor het privéverbruik ervan dit jaar maandelijks tot tientallen euro’s extra betalen. Want die belasting is gekoppeld aan de gemiddelde co₂-uitstoot van het wagenpark. Als die sterk daalt, stijgt de belasting op fossiele bedrijfswagens sneller. Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) wil dat effect voor dit jaar milderen door een andere – volgens hem accuratere – berekeningsmethode te gebruiken. Het mogelijke verwijt van de oppositie dat Van Peteghem de werkende mens nog maar eens op kosten jaagt, is voor CD&V en de liberalen weinig aanlokkelijk met de verkiezingen in het verschiet.
Maar de socialisten en groenen houden voorlopig het been stijf. De socialisten reageerden vrijdag vooral verontwaardigd omdat Van Peteghem nog niet precies heeft becijferd wat de gevolgen van zijn voorstel voor de begroting zouden zijn. “Hij is nochtans altijd een van de eersten om bij elke maatregel te wijzen op het effect voor de begroting”, klonk het.
Van Peteghem maakte zich vrijdag sterk dat het effect op de begroting nihil zou zijn. Hij beweert dat bij de begrotingsopmaak geen rekening werd gehouden met de sneller dan verwachte elektrificatie van het wagenpark. Dus wordt er geen gat in de begroting geslagen als het effect daarvan wordt uitgevlakt. Met de laatste cijfers van de inschrijvingen van voertuigen vorig jaar, legt het kabinet-Van Peteghem de laatste hand aan een gedetailleerde budgettaire nota.
Ecolo beweerde dan weer dat het ongemoeid laten van het belastingsysteem de begroting 228 miljoen euro zou opleveren, niet te versmaden als je weet dat België met een bloedrode begroting kampt. De groenen hebben het er bovendien principieel moeilijk mee om mee te werken aan een ‘belastingvermindering’ op fossiele bedrijfswagens. Het groene kamp denkt daarom al aan goedkopere treintickets of een hogere fiscale vrijstelling voor de fietsvergoeding als tegenprestatie om met het voorstel-Van Peteghem akkoord te gaan.
Ook wordt almaar nadrukkelijker de koppeling gemaakt met het derde antifraudeplan dat Van Peteghem op tafel heeft liggen en maar niet goedgekeurd raakt. Dat bevat ook een uitbreiding van de fiscale antimisbruikbepaling, waardoor oneigenlijke fiscale constructies makkelijker aangepakt zouden kunnen worden. Om de liberalen te overtuigen met zijn plan akkoord te gaan, had Van Peteghem zich bereid getoond die ruimere antimisbruikbepaling eruit te halen.
Hij dacht dat de linkse partijen daarmee zouden kunnen leven als de rest van zijn plan overeind zou kunnen blijven. Ondertussen dreigen de twee dossiers van Van Peteghem almaar meer verstrengeld te raken. De linkse partijen zouden zich in het dossier van de bedrijfswagens soepeler kunnen opstellen als de strengere antimisbruikbepaling wél in het fraudeplan blijft staan. Maar dat ligt dan weer moeilijk bij – vooral – Open VLD.
Strikt genomen kan Van Peteghem op eigen houtje beslissen over de berekeningswijze van de belasting op bedrijfswagens, via een KB. Als er niets wordt beslist, blijven de tarieven van 2023 van kracht. ‘Maar het is wel de bedoeling om een akkoord te bereiken’, laat het kabinet-Van Peteghem weten. Vrijdag wordt allicht een nieuwe poging ondernomen.
Ondertussen zitten de sociale secretariaten met de handen in het haar en zullen ze voor de loonberekening de tarieven van 2023 toepassen en die zo nodig in februari corrigeren.
DS, 22-01-2024 (Christof Vanschoubroek)
Het plan van minister Van Peteghem om werknemers met een fossiele bedrijfswagen dit jaar fiscaal wat te ontzien, blijft op groene en rode weerstand botsen. “We hebben niet eens cijfers over het effect op de begroting.”
Premier Alexander De Croo (Open VLD) slaagde er vorige vrijdag in om links en rechts te verzoenen in een compromis over de Belgische houding in het Gaza-conflict en een Europese missie naar de Rode zee om de scheepvaart te beschermen tegen Jemenitische Houthirebellen.
Maar links en rechts op één lijn krijgen over de fiscale behandeling van bedrijfswagens op fossiele brandstof is een ander paar mouwen. Door de sneller dan verwachte elektrificatie van het wagenpark moeten gebruikers van een fossiele bedrijfswagen voor het privéverbruik ervan dit jaar maandelijks tot tientallen euro’s extra betalen. Want die belasting is gekoppeld aan de gemiddelde co₂-uitstoot van het wagenpark. Als die sterk daalt, stijgt de belasting op fossiele bedrijfswagens sneller. Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) wil dat effect voor dit jaar milderen door een andere – volgens hem accuratere – berekeningsmethode te gebruiken. Het mogelijke verwijt van de oppositie dat Van Peteghem de werkende mens nog maar eens op kosten jaagt, is voor CD&V en de liberalen weinig aanlokkelijk met de verkiezingen in het verschiet.
Maar de socialisten en groenen houden voorlopig het been stijf. De socialisten reageerden vrijdag vooral verontwaardigd omdat Van Peteghem nog niet precies heeft becijferd wat de gevolgen van zijn voorstel voor de begroting zouden zijn. “Hij is nochtans altijd een van de eersten om bij elke maatregel te wijzen op het effect voor de begroting”, klonk het.
Van Peteghem maakte zich vrijdag sterk dat het effect op de begroting nihil zou zijn. Hij beweert dat bij de begrotingsopmaak geen rekening werd gehouden met de sneller dan verwachte elektrificatie van het wagenpark. Dus wordt er geen gat in de begroting geslagen als het effect daarvan wordt uitgevlakt. Met de laatste cijfers van de inschrijvingen van voertuigen vorig jaar, legt het kabinet-Van Peteghem de laatste hand aan een gedetailleerde budgettaire nota.
Ecolo beweerde dan weer dat het ongemoeid laten van het belastingsysteem de begroting 228 miljoen euro zou opleveren, niet te versmaden als je weet dat België met een bloedrode begroting kampt. De groenen hebben het er bovendien principieel moeilijk mee om mee te werken aan een ‘belastingvermindering’ op fossiele bedrijfswagens. Het groene kamp denkt daarom al aan goedkopere treintickets of een hogere fiscale vrijstelling voor de fietsvergoeding als tegenprestatie om met het voorstel-Van Peteghem akkoord te gaan.
Ook wordt almaar nadrukkelijker de koppeling gemaakt met het derde antifraudeplan dat Van Peteghem op tafel heeft liggen en maar niet goedgekeurd raakt. Dat bevat ook een uitbreiding van de fiscale antimisbruikbepaling, waardoor oneigenlijke fiscale constructies makkelijker aangepakt zouden kunnen worden. Om de liberalen te overtuigen met zijn plan akkoord te gaan, had Van Peteghem zich bereid getoond die ruimere antimisbruikbepaling eruit te halen.
Hij dacht dat de linkse partijen daarmee zouden kunnen leven als de rest van zijn plan overeind zou kunnen blijven. Ondertussen dreigen de twee dossiers van Van Peteghem almaar meer verstrengeld te raken. De linkse partijen zouden zich in het dossier van de bedrijfswagens soepeler kunnen opstellen als de strengere antimisbruikbepaling wél in het fraudeplan blijft staan. Maar dat ligt dan weer moeilijk bij – vooral – Open VLD.
Strikt genomen kan Van Peteghem op eigen houtje beslissen over de berekeningswijze van de belasting op bedrijfswagens, via een KB. Als er niets wordt beslist, blijven de tarieven van 2023 van kracht. ‘Maar het is wel de bedoeling om een akkoord te bereiken’, laat het kabinet-Van Peteghem weten. Vrijdag wordt allicht een nieuwe poging ondernomen.
Ondertussen zitten de sociale secretariaten met de handen in het haar en zullen ze voor de loonberekening de tarieven van 2023 toepassen en die zo nodig in februari corrigeren.
DS, 22-01-2024 (Christof Vanschoubroek)