PDA

Bekijk de volledige versie : De geesten van onze kinderen worden vergiftigd op Tiktok


bijlinda
18th August 2022, 01:22
De geesten van onze kinderen worden vergiftigd op Tiktok

Frank D’Hanis


Vorige maand scoorde ik tot mijn eigen verbazing een klein viraal Tiktok-succesje bij Vlaamse pubers en jonge twintigers, met een video waarin ik een satirische kijk bracht op hoe mannen op Tinder zijn. In de video somde ik allerlei slechte eigenschappen van mezelf op (lui, wil niet werken, niet erg knap, loopt de hele dag in zijn kamerjas rond, drinkt veel) en daarna de nogal stringente eigenschappen van een gewenste partner (maximum 25 jaar, heel sexy, niet te slim, enorm seksbelust, doet graag het huishouden). De video leek me zo overduidelijk een opzettelijke overdrijving dat zelfs onze niet zo erg op ironie getrainde jeugd wel in moest zien dat ik net het tegenovergestelde bedoelde van wat ik zei. Juist?


De man mag vreemdgaan

Fout. Duizenden likes en comments later is duidelijk dat de video zo geapprecieerd wordt omdat veel jongeren geloven dat hij eindelijk iemand laat zien die eerlijk is over zijn verlangens. En het waren heus niet alleen jongens die zich positief uitdrukten over de erg vrouwonvriendelijke boodschap van de video die je overhoudt als je de ironie mist. Er volgden ook massa’s berichten van jonge meisjes die hun vriendinnen tagden om te zeggen dat dit het type man was dat zij zochten. Op Tiktok ligt het feminisme dood op zijn rug, en het gebeurt maar zelden dat je populaire berichten ziet opduiken die vrouwvriendelijke, activistische boodschappen uitdrukken.

Een van de nieuwe helden die je in duizenden video’s op het platform ziet opduiken, is de Britse ex-kickbokser Andrew Emory Tate. Die man spuit oneliners, zo over te nemen door kwetsbare mannen op zoek naar hun identiteit. Hij biedt een vertrouwd (extreem-)rechts recept van zelfdiscipline, nastreven van extreme materiële welvaart, je eigen baas zijn en haat voor vrouwen. Hij vindt bijvoorbeeld dat een man mag vreemdgaan, hij beschouwt dat zelfs niet als vreemdgaan, maar vindt een vrouw die dat doet een ‘slut’. Hij is naar eigen zeggen uit het Verenigd Koninkrijk gevlucht naar Roemenië omdat hij zo gemakkelijk kon ontkomen aan klachten wegens aanranding (beschuldigingen die uiteraard vals waren, volgens hemzelf).


De enige remedie

Het was voor mij dus even slikken toen ik in de comments op mijn video plots ‘Common Frank W.’ zag opduiken, een verwijzing naar ‘Common Andrew W.’, wat de volgers van Tate gebruiken als hij iemand, meestal een vrouw, ‘neersabelt’ in een discussie. Tate en andere toxische mannen, zoals de welbekende psycholoog Jordan Peterson, sijpelen door tot diep in de geesten van onze schoolgaande jeugd.

Je kunt dat wegwuiven, maar intussen werden de video’s van Tate bijna 12 miljard keer bekeken op Tiktok. Als je een puber hebt die vaak op Tiktok zit, kun je er donder op zeggen dat Tate al op zijn scherm verscheen. En Tate zelf doet er niet eens toe, zodra die hype verdwijnt, duikt er weer een andere kerel op die de frustratie van jonge mensen voedt en uitbuit. Uit onderzoek blijkt telkens opnieuw dat de enige remedie tegen zulke haat is: er met je kinderen over praten. Ouders moeten er zich meer bewust van worden dat de geesten van hun kinderen op Tiktok worden vergiftigd met misogyne propaganda.

Frank D’Hanis, docent communicatie (Artevelde Hogeschool)


DS, 17-08-2022