PDA

Bekijk de volledige versie : 'Fatsoenlijke’ games voor jonge Chinezen


bijlinda
14th April 2022, 16:48
Na kaalslag in IT-sector krijgen jonge Chinezen ‘fatsoenlijke’ games


Na negen maanden strenge controle van Peking kunnen Chinese tieners nu nieuwe games ontdekken. Alleen in het weekend, weliswaar.


In juli 2021 trok China wereldwijd de aandacht in een poging om tieners van videospelletjes weg te houden. De regels verstrengden maand na maand tot wat vandaag nog steeds geldt: gezichtsherkenning zit ingebouwd in spelletjes om gamers te bewaken, en minderjarigen mogen alleen in het weekend of in schoolvakanties een uurtje spelen tussen 8 en 9 uur ’s avonds (DS 1 september 2021). Ook keurde de Chinese mediawaakhond, de NPPA, sinds juli 2021 geen enkel nieuw online spel goed, een duidelijk teken van de toorn van Peking. Dat alles moest gameverslaving bij jongeren aanpakken.

Deze maand heeft de NPPA dan toch voor het eerst 45 nieuwe online spelletjes goedgekeurd. Dat betekent dat ze inhoudelijk ‘fatsoenlijk’ genoeg zijn om op de Chinese jeugd losgelaten te worden. Spelers mogen niet meer kiezen of ze een ‘goed’ of ‘slecht’ karakter willen zijn in het spel. Mannelijke en vrouwelijke avatars moeten duidelijk herkenbaar zijn: androgyne trekjes zijn niet meer toegelaten. Ook geweld, gokken en bijgeloof zijn taboe. De spelletjes moeten een ‘correcte’ weergave van de Chinese cultuur en geschiedenis bieden. Spelletjes puur voor het amusement, zonder didactische waarde, worden slecht ingeschat. Dat alles bleek uit gelekte richtlijnen van de Associatie voor *Spelletjes, een door de overheid gesteunde federatie.


Game over

De nieuwe games zijn gemaakt door relatief kleinere producenten, zoals XD.com, Lilith Games of 37Games. Tencent, de online gigant, kreeg geen nieuwe kandidaten door het censuurproces. Tencent en andere grote techreuzen staan onder vuur wegens monopoliepraktijken en hebben ook flink wat beurswaarde verloren. De sector lijkt dus getemd.

Volgens de staatskrant Securities Daily, die zich baseert op officiële statistieken, zijn intussen maar liefst 14.000 bedrijfjes in de gamingsector gestopt. Meestal zijn dat kleine tot middelgrote studio’s, die spelletjes ontwierpen, verspreidden of reclame ervoor maakten. In de top tien van de best betaalde sectoren voor Chinese werknemers stond online gaming op de achtste plaats, boven de verzekeringssector, volgens zakenkrant Caixin. Wie dacht dat de Chinese Communistische Partij zou terugdeinzen voor harde regels om de eigen online sector te sparen, krijgt dan ook ongelijk.

Ondernemende tieners kunnen intussen wel nog een beroep doen op een nieuwe grijze markt: online accounts die je tijdelijk kunt huren. Zo kunnen ze de regels omzeilen en toch langer gamen.


DS, 14-04-2022 (Giselle Nath)