PDA

Bekijk de volledige versie : O dierbaar surrealistisch België...


Barst
9th December 2004, 00:10
Alle films krijgen label ,,kinderen niet toegelaten''


BRUSSEL - Kinderen onder de 16 jaar mogen de cinema niet meer binnen. Dat is het gevolg van een arrest van de Raad van State, die oordeelde dat de filmkeuringscommissie niet op wettelijke wijze samengesteld is.


Het arrest van de Raad van State kwam er na een klacht van Cineart, de verdeler van de film ,,Thomas est amoureux.'' De filmkeuringscommissie oordeelde in december 2000 dat die niet geschikt was voor kinderen onder de zestien jaar omdat hij te seksueel expliciet was. De verdeler ging hier niet mee akkoord en bracht de zaak voor de Raad van State.

In het arrest geeft de Raad Cineart nu gelijk omdat de filmkeuringscommissie wettelijk niet in staat is om daar een oordeel over te vellen. Volgens de Raad is filmkeuring een federale bevoegdheid en dus moet de werking van de commissie door een wet geregeld worden. Dat is niet het geval: alles is sinds 1990 geregeld door een samenwerkingsakkoord tussen de verschillende gemeenschappen. Zij gingen ervan uit dat filmkeuring een onderdeel was van hun jeugdbeschermingsbeleid.

De Raad van State oordeelt dat dat niet zo is. Jeugdbescherming is alleen van toepassing op jongeren die het moeilijk hebben en specifieke problemen hebben. Filmkeuring valt daar niet onder, want dat is van toepassing op alle jongeren.

Het gevolg van deze beslissing is dat de commissie in principe niet meer kan oordelen of een film geschikt is voor kinderen onder de zestien jaar. De filmkeuring is echter gebaseerd op een wet uit 1920 die jongeren onder de zestien de toegang tot de bioscopen verbiedt, tenzij die films vooraf goedgekeurd zijn door de filmkeuringscommissie. Zonder oordeel van de commissie zijn alle films per definitie ,,kinderen niet toegelaten'' (KNT).

Maar volgens Georges Reniers, de voorzitter van de filmkeuringscommissie, zal het arrest niets veranderen aan de werking van de commissie. ,,We zullen blijven verder werken en als de verdelers hun film willen laten keuren, zullen we dat doen. Er kan alleen een probleem zijn als we een film als KNT beoordelen en de verdeler opnieuw naar de Raad van State stapt.''

Reniers hoopt wel dat de uitspraak een aanzet zal zijn om de wet te hervormen. ,,De Belgische wet zou zeker de prijs voor de slechtste wetgeving in Europa krijgen. Slechter dan nu kan het echt niet. Het zal in ieder geval al veel helpen als er maar één minister bevoegd is. Nu moeten er vijf hun zegje doen, en dat is onmogelijk werken.''


09/12/2004 (dbj)

©Copyright De Standaard

Kenny
9th December 2004, 12:04
[QUOTE=Barst]Alle films krijgen label ,,kinderen niet toegelaten'' [/QUOTE]

Dus concreet verandert er niks... elke 13-jarige kan nog altijd naar zijn favoriete actiefilm gaan kijken, KNT of niet. Oef.

Jonas
9th December 2004, 12:56
Ja, dat is eigenlijk wel. Kijkt de loketbediende aan de bioscoop wel of een film KNT is of niet? Ik heb inderdaad ook al vaak gehoord dat het als 13-jarige niet moeilijk is om een KNT-film te gaan zien in de cinema. In hoeverre wordt dit nageleefd? Ook volgens mij verandert er nu dus eigenlijk niet veel, om niet te zeggen niets. :rolleyes:

*Sara*
9th December 2004, 17:52
Ik denk ook wel dat het niet veel verschil gaat maken... voor de bioscopen lijkt het mij hetzelfde of zij hun zitjes verkocht krijgen aan 16+ers of niet. ik heb voor zover ik mij kan herinneren nog nooit een identiteitskaart moeten laten zien.

Ik vraag mij ook af in het hoeverre er nood is aan een goedkeuring van films? Zou een jongen van 14 meer de neiging hebben om na het zien van zeg nu "Scream" een masker te kopen en zijn vriendinnetje te vermoorden dan een 16+ er? En zijn er niet evenveel twintigers die nog steeds giechelen als ze naakt zien in een film? ;)
Ik denk dat het uiteindelijk te veel afhankelijk is van persoon tot persoon of je al dan niet "klaar" bent voor een bepaalde film.

En anders misschien een idee om de toegang voor bepaalde films te gaan bepalen; hoogte, net zoals in Bobbejaanland! :)

Barst
11th December 2004, 03:56
Paars pakt kafkaïaanse vol-au-vent aan


BRUSSEL - België is niet toevallig de bakermat van het surrealisme. Welk ander land heeft wetten die bepalen dat wie vol-au-vent met frieten verkoopt over een koksdiploma moet beschikken, terwijl dat voor vol-au-vent met brood of goulash met frieten niet nodig is?


Het beroep van ,,restaurateur'' is een van de 42 beroepen die in ons land door de vestigingswet worden geregeld. Uit bekommernis voor de volksgezondheid werd vastgelegd dat iedereen die maaltijden aanbiedt, over een koksopleiding moet beschikken. Door de jaren heen is de hele reglementering uitgehold.

In een café mogen zonder diploma ,,lichte maaltijden'' worden geserveerd. Een koude vleesschotel mag bijvoorbeeld, een koude visschotel dan weer niet. Bij vol-au-vent worden de zaken nog een stuk complexer. Met brood is geen diploma nodig, met frieten wel.

De eigenaar van een frituur mag -zonder horeca-opleiding - frieten verkopen. Voor frieten met vol-au-vent is scholing nodig, in tegenstelling tot goulash of stoofvlees met frieten. Voorwaarde is wel dat de goulash of stoofvlees op een kartonnen bord worden opgediend, voor een echt bord is opnieuw een diploma vereist.

Om een eind te maken aan deze en andere kafkaïaanse situaties heeft de regering vrijdag, op voorstel van staatssecretaris Vincent Van Quickenborne (VLD) en minister Sabine Laruelle (MR), een vereenvoudiging van de vestigingswet goedgekeurd.

Daardoor wordt halfweg 2005 niet alleen de reglementering van beroepen een stuk eenvoudiger. Voortaan zullen een pak minder ondernemers een attest ,,algemene kennis bedrijfsbeheer'' nodig hebben vooraleer ze aan de slag kunnen.

Voorts komt er een centrale databank met alle informatie over de specifieke beroepsvereisten van alle gereglementeerde beroepen.

Volgens Van Quickenborne moeten de maatregelen het ondernemerschap stimuleren. ,,De laatste keer dat de regels strenger werden, leidde dat in 1999 tot een daling van het aantal starters met 17 procent, zonder merkbare invloed op het aantal faillissementen. Dankzij een aantal vereenvoudigingen zijn er voor het eerst in tien jaar opnieuw meer starters.''


11/12/2004 Steven Samyn

©Copyright De Standaard