PDA

Bekijk de volledige versie : Vrouwen nog altijd de pineut!


Barst
9th December 2004, 00:05
Vrouw verdient kwart minder dan man


LEUVEN - Vrouwen verdienen bijna een kwart minder dan mannen. Die loonkloof is tussen 1995 en 2001 niet gewijzigd. Gemiddeld verdienen Vlaamse mannen in loondienst 34.300 euro per jaar; voor vrouwen is dat 27.600 euro. Tussen 1995 en 2001 is het gemiddelde brutoloon van de Vlaamse werknemers met 17,8 procent gestegen, tot 31.700 euro per jaar. Die loonstijging verloopt niet gelijkmatig over de bedrijfssectoren. De lonen in de telecomsector gingen met ruim 31 procent omhoog, die in het onderwijs met net geen 9 procent. Toch liggen de lonen in het onderwijs met gemiddeld 32.500 euro nog altijd hoger dan in de telecom (30.900 euro).


DE cijfers slaan op gemiddelde brutojaarlonen voor een voltijdse werknemer, evenwel zonder extralegale voordelen.

Caroline Vermandere van het Steunpunt Werkgelegenheid, Arbeid en Vorming (WAV) uit Leuven berekende dat in het jaar 2001 het gemiddelde jaarloon van een Vlaamse werknemer 31.700 euro bedroeg, 4.800 euro of 17,8 procent meer dan in 1995. De loonstijging lag duidelijk hoger in de industriële sectoren en in de commerciële diensten dan in de overheids- en non-profitdiensten en in de landbouw (zie grafiek). Het hoogste gemiddelde loonniveau is weggelegd voor de industrie, met 32.800 euro per jaar.

De hoogste lonen zijn te vinden in de sterke industriële sectoren zoals chemie en energie, en in sterke dienstenbedrijven, zoals banken en informaticabedrijven. Opmerkelijk is dat de loonverschillen met de zwakke sectoren nog toenemen. In veel sectoren met lage(re) lonen zijn de loonstijgingen procentueel ook laag gebleven, zodat de kloof met de lonen in de ,,rijke'' sectoren nog is toegenomen. De horeca en transportnijverheid zijn daar voorbeelden van.

De cijfers komen uit een vergelijkend loononderzoek door het Steunpunt WAV, dat deel uitmaakt van Viona, het Vlaamse project inzake arbeidsmarktonderzoek. De loonstudie is opgenomen in het Viona-jaarboek 2004, dat volgende week op een tweedaags colloquium in Brugge wordt gepresenteerd.

www.steunpuntwav.be

www.viona.be

09/12/2004 Johan Rasking

©Copyright De Standaard

Jonas
9th December 2004, 13:04
Het is raar dat in het België van 2004 de mannen nog altijd meer verdienen dat de vrouwen. Het kan toch niet zijn dat lonen per geslacht bepaald worden? Gelijke lonen voor gelijk werk, dat is toch logisch normaal gezien. Nu is het mij onduidelijk of een vrouw minder betaald wordt dan een man als ze hetzelfde werk uitoefenen (in bepaalde sectoren dan misschien). Mannen doen misschien ander werk dat beter betaald wordt en dan is het logisch dat zij in het totaal ook meer verdienen. Hoe zit dat dan eigenlijk? :confused:

Barst
11th December 2004, 04:34
VRAAG VAN DE WEEK. Waarom verdienen vrouwen minder dan mannen?


Vrouwen verdienen bijna een kwart minder dan mannen. Die loonkloof is tussen 1995 en 2001 niet gewijzigd. Gemiddeld verdienen Vlaamse mannen in loondienst 34.300 euro bruto per jaar; vrouwen 27.600 euro. Vanwaar dat verschil? Is het normaal? Of hoe lossen we het op?


Caroline Vermandere, steunpunt Werkgelegenheid, Arbeid en Vorming (WAV) :
,,Er zijn verschillende redenen aan te wijzen waarom het loon van vrouwen lager ligt. Vrouwen werken meer in de zorg en mannen doen meer industrieel werk, waar de lonen hoger liggen. Ook de gemiddelde leeftijd van de werkende vrouw ligt lager en zij onderbreken vaker hun loopbaan. Maar er is ook nog steeds sprake van een 'glazen plafond': vrouwen komen minder snel aan de top dan mannen en verdienen dus ook minder. Het zou rechtvaardiger zijn als het loonverschil tussen mannen en vrouwen terug te vinden was in verschillen in leeftijd, functie en dergelijke. In een ander onderzoek zijn deze factoren echter constant gehouden. Maar zelfs dan blijkt dat mannen meer verdienen dan vrouwen.''

Marleen IJsewijn, projectleidster bij Voka, kamer van koophandel Mechelen:
,,De loonstudie van het steunpunt WAV uit Leuven geeft een macro-economisch cijfer weer, waarin alle mannen met alle vrouwen worden vergeleken. Uiteraard krijg je dan een grote loonkloof, want vrouwen werken veel meer in zwakke, minderbetaalde sectoren. Maar dat zegt niets over het verschil in loon bij eenzelfde functie, in dezelfde sector. Eigen onderzoek bij Mechelse bedrijven leert dat mannen slechts 4,7 procent meer verdienen dan vrouwen in dezelfde functie, met dezelfde leeftijd, dezelfde ervaring en hetzelfde diploma. Dat is nog altijd bedroevend, maar alvast een stuk minder negatief dan de 25 procent waarover sprake in de Leuvense studie.''

Caroline de Bleeckere, lezer, op onze site :
,,Mannen nemen doorgaans nog steeds minder verantwoordelijkheid op in het gezin dan vrouwen, zeker als het om kinderopvang gaat. Wellicht komt dat doordat ze vrezen gezichtsverlies te lijden ten opzichte van hun werkmakkers. Vrouwen kiezen uit noodzaak voor loopbaanonderbreking en dus voor een stelsel met 'onvolledig' loon. Bijgevolg houdt ook de werkgever rekening met de 'hogere beschikbaarheidsgraad' van mannen bij promoties. En niet te vergeten: netto houdt een man altijd meer over aan zijn loon dan zijn echtgenote (althans op maandbasis bekeken), aangezien hij meestal de kinderen ten laste heeft.''

Katrien Brugman, medewerkster Nationale Vrouwenraad:
,Het is goed dat het WAV dit signaal aan de overheid en de sociale partners geeft. Het loonverschil tussen mannen en vrouwen is een onderwerp dat wij al jaren aansnijden in het overleg met de sociale partners. Dat verschil is absoluut niet rechtvaardig: het is alleen maar gebaseerd op stereotiepe veronderstellingen en betekent dus discriminatie. Als remedie denk ik dat het beter zou zijn te werken met een analytische functieclassificatie op basis van een weging van competenties. Die competenties moeten dan wel op een neutrale manier gewogen worden. Assertiviteit, bijvoorbeeld, wordt bij mannen veel eerder als positief gezien dan bij vrouwen.''

Erik van Laer, adviseur bij Unizo:
,,In vroegere studies worden objectieve factoren als functie, sector of het hebben van een deeltijdse baan geneutraliseerd. Vrouwen werken vaker in de arbeidsintensieve sectoren, waar de lonen lager liggen, dan in de kapitaalintensieve sector, waar meer mannen werken. Maar als je die objectieve factoren meeneemt, blijft er nog steeds een statistisch relevant verschil bestaan tussen de lonen van mannen en vrouwen. Daar heb ik geen verklaring voor, maar om discriminatie gaat het zeker niet.''

Sandra Vercammen, vrouwenwerking christelijke vakbond ACV:
,,Ondanks alle cao-afspraken over gelijke verloning, blijft de loonkloof tussen mannen en vrouwen groot en neemt die ongelijkheid niet af. Dat zou nochtans stilaan mogen gebeuren. De gemiddelde beroepsanciënniteit van vrouwen neemt toe en de instroom van hooggeschoolde meisjes op de arbeidsmarkt is hoger dan die van jongens. Maar ook die jonge vrouwen geraken in de bedrijven niet door het 'glazen plafond'.''

Roger Leys, lezer, op onze site: ,,Ik bekijk het louter rekenkundig. Ik heb op veel plaatsen gewerkt en ik heb ondervonden dat er nagenoeg geen mannen deeltijds werken. Bij vrouwen daarentegen is dat veeleer de regel. Uit een absolute vergelijking tussen mannen en vrouwen simpelweg concluderen dat elke vrouw een stuk minder verdient dan een man, is dus intellectueel oneerlijk. Deze gegevens wetens en willens al tientallen jaren zo voorstellen, lijkt meer op militant feminisme.''

Martine Reynaers, CEO Reynaers Aluminium:
,, De loonverschillen tussen mannen en vrouwen zijn aan het verminderen. Er is nog wel een verschil, maar het evolueert in de goede richting. Als u mij vraagt of er een wet moet komen die het gelijke loon van mannen en vrouwen bedingt, zou ik neen zeggen. Ik lig er niet van wakker, de tendens is goed. Over vijf à tien jaar zullen de lonen gelijkgeschakeld zijn.''

Jan De Roeck , lezer, op onze site:,,Het is totaal zinloos om de 'gemiddelde' mannelijke werknemer met de 'gemiddelde' vrouwelijke werknemer te vergelijken. Een zinvolle vergelijking kan alleen maar gebaseerd zijn op profielen. Alleen werknemers die dezelfde functie hebben en hetzelfde aantal uren kloppen, kunnen zinvol vergeleken worden, gemiddeldes niet. Het loonverschil zal dan veel kleiner zijn.''


11/12/2004 Mirte van de Griendt en Johan Rasking

©Copyright De Standaard

Davy V.H.
11th December 2004, 13:14
Die titel van de standaard is totaal misplaatst!!!

Vrouw verdient kwart minder dan man!?


Neen, even een berekening op basis van de gemiddelde cijfers...

Mannen verdienen 34.300 euro bruto per jaar; vrouwen 27.600 euro!

En als vrouwen een kwart minder verdienen als mannen kom ik tot de conclusie dat het een 75 op 100 relatie moet zijn (-25 (kwart) voor de vrouw dus).

Maar 27.600 is geen kwart minder dan 34.300. Als je 34.300 - 25% doet bekom je 25725 euro... Dat is dus een kwart MINDER dan de man...

Wat ze bij de Standaard eigenlijk willen bedoelen is dat de man een kwart MEER verdient dan de vrouw. Wat wiskundig toch een vrij groot verschil is hoor.

Even de berekening: 27.600 euro x 1.25 = 34.500 euro...

Er is dus een duidelijk verschil tussen deze twee. Maar waarom nemen ze dan bij de krant de verkeerde titel? Eigenlijk zet dit aan tot verkeerd denken. Het woord 'MINDER' zien ze waarschijnlijk liever dan 'meer'. Omdat negatieve titels die schockeren beter verkopen dan positievere. Min-taal voor diegene die agogie volgen...

En ja de reden waarom de vrouw minder verdient is volgens mij vooral omdat je vrouwen meer in de sectoren kan vinden die gemiddeld genomen lagere inkomens hebben. Zoals het onderwijs bijvoorbeeld. Ga je in de privé heb je meestal meer. Tegenwoordig is het niet meer zo dat je als vrouw voor hetzelfde werk minder betaald krijgt dan de man. Kan wettelijk bijna niet meer... als we dan praten over promotie dan is het wel een ander verhaal...

Maar gewoon het feit dat een gerespecteerde krant eigenlijk een titel gebruikt die niet klopt? Waarom?

Davy V.H.
11th December 2004, 13:17
Toch maar even een mailtje sturen naar de standaard zo dadelijk... wil hun versie wel eens horen...

Davy V.H.
11th December 2004, 13:26
Ok, mail is away...

By the way als je iets fout in de krant 'De Standaard' ziet staan ...

Hoe reageert u op een fout in de krant of op de website?
De redactie van De Standaard werkt nauwgezet. Juistheid en nuancering zijn twee belangrijke streefdoelen voor de berichtgeving. Dat belet evenwel niet dat er nog fouten in de krant sluipen. Het is haast onvermijdelijk.
Onze lezers hebben evenwel recht op juiste informatie. De Standaard wil die fouten dan ook graag rechtzetten. Daarvoor werd de rubriek Excuus gestart.

In het geval u een fout in de krant wenst te signaleren, neemt u best contact op met de betrokken redacteur of een rechtstreekse collega. Indien die niet bereikbaar zijn, kan u de eindredactie aanspreken. Indien u met deze redacteurs niet tot een bevredigende oplossing komt, kan u de hoofdredactie benaderen.

Een fout op de site signaleert u best via mail aan snelnieuws@standaard.be

Barst
11th December 2004, 14:26
Goed opgemerkt... was er compleet aan voorbij gegaan...

Benieuwd wat DS hierop als reactie zal laten weten...

Als je heel het artikel leest, kom je uiteindelijk wel op de essentie van de zaak, maar blijkbaar moet een titel inderdaad shockeren, en een negatieve blijft wellicht langer 'hangen' dan het meer correcte complement...

Zal Dirk DB er één dezer eens op wijzen dat zijn inspanningen stilaan vruchten beginnen af te werpen :D

En over vruchten en media gesproken: wanneer verwachten ze je voor je eerste echte mediaoptreden in Vilvoorde? ;)

Davy V.H.
13th December 2004, 00:44
ANtwoord van de standaard... :confused:

Van: <Henk.Tack@standaard.be>
Verzonden: zondag 12 december 2004 23:15:31
Aan: "Davy Van Hemelen" <davyke_vh@hotmail.com>
Onderwerp: Henk Tack is afwezig.

--------------------------------------------------------------------------------


Ik ben afwezig vanaf 30/11/2004 en ik ben niet eerder terug dan
10/01/2005.

Ik antwoord op uw bericht als ik terug ben. Voor dringende vragen kan u
terecht bij mijn collega's van De Standaard Online (DSOnlineTeam@vum.be).




Pfff... :mad:

yannick.staelens
14th December 2004, 09:05
:D Wat dus hetzelfde wil zeggen, moei u niet met wat wij de mensen graag willen overbrengen...