bijlinda
14th September 2019, 03:50
Richtwijzer Onderzoek in de School 2019-2020: (evaluatie-)criteria
Formele evaluatiecriteria (//ECTS):
+40% permanente evaluatie/60% mondeling examen (januari!)
+Indienen biografie (incl. verwerking stage maart) tijdens tweede semester. EINDDATUM: vrijdag 24 april 2020, 12u, hardcopy, wit vakje! (uitgestelde evaluatie EP2!)
+Aanwezigheid en verslaggeving van de International Days. EINDDATUM: donderdag 12/03/2020-Turnhout, aanwezigheid verplicht (uitgestelde evaluatie EP2!).
+Opmerking: Correct schriftelijk taalgebruik is een must. Taalfouten in schriftelijke werken worden gesanctioneerd.
+Uitgangspunt: aansluiten met vier thema’s OiW vorig jaar (koppelen aan onderzoeksvaardigheden én aan onderwijscontext, literatuurstudie, bronnen zoeken en kern distilleren, correcte bronvermelding - zie Stijlwijzer, komen tot samenhangend geheel). Deze instructies te vinden op actualiteit.org (Forums\Thomasmore\Onderwijs\Onderzoek in de School - afdrukken via 'Onderwerp Opties' op het tweede blauwe balkje bovenaan). Jullie vinden onderaan de Richtwijzer ook het theoretische cursusmateriaal in bijlage. Wordt geleidelijk aan verder opgebouwd in functie van de aangeboden lesthematieken…
Thema’s in groepen (…):
+Roseto (thema van gelijkheid en solidariteit: http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=69406). Basistekst: Marc Van den Bossche over ‘Adiaphorisatie’, http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=71616). Opentrekken naar onderwijs: zoeken naar mechanismen en voorbeelden van doorgedreven marktdenken in ons onderwijs (examenstof)
+Rational Compassion (thema van empathie: http://actualiteit.org/forums/showthread.php?p=115677#post115677). Basistekst: ‘Polarisatie: omgaan met wij-zij denken in de klas’, http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=71997 ). Verder opentrekken naar onderwijs: 'Bedenkingen bij het Koppen-experiment' http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=67306 en stilstaan bij de veel gehoorde bemerking: 'Jij kan daar niet over meepraten, want jij hebt dat niet meegemaakt'... (examenstof)
+Fake News (journalistenberoep helemaal onderaan in ‘geloofwaardigheidsbarometer’, sensatiejournalistiek en ‘faits divers’ versus kritisch burgerschap: http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=71990). Basistekst: ‘De macht is aan de beste manipulator’ (Dirk Draulans, http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=71746). Opentrekken naar onderwijs: Zie de twee teksten pro en contra het PISA-onderzoek: http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=72047 (Vandaag even wakker, morgen weer in winterslaap + Daalt de kwaliteit van het onderwijs wel?). Twee vragen: wie van de twee heeft (het meest) gelijk? (1) Link aan stage-ervaringen ter bevestiging/ontkenning (2) (examenstof)
+Tolerantie. Basistekst: M. Terpstra e.a., 'Tolerantie is niet: zomaar alles goed vinden': http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=72032. Opdracht: Vind per groepje drie vraag-antwoordquotes uit de tekst die volgens jullie met zekerheid ook écht maatschappelijk relevant zijn (mét argumentatie!). Eén ervan moeten jullie ook kunnen linken aan het onderwijs, mét voorbeelden (examenstof!)!
Persoonlijke insteek:
+Drie Life-moments gerelateerd aan je eigen (onderwijs-)ervaringen. Daarvan één ervaring vanuit je eigen voormalige onderwijscarrière. Zelf uitschrijven, en vervolgens één ervan spiegelen in reflectiegesprek met collega (probeer je coachingvaardigheden van vorig jaar mee te nemen).
=>Indienen via mail, ten laatste op ma 30/09, 12u, op anderhalf A4’tje, incl. bemerkingen van toehoorder (kort).
Evaluatieoutput levensbiografie
+Tien pagina’s(!), eerste versie inclusief stage-ervaringen november, indienen via mail ten laatste op vrijdag 6 december (20u). (1)
+Finale versie in hardcopy in mijn wit vakje tegenover het onthaal (inclusief stage-ervaringen van maart) kort na de paasvakantie, op vrijdag 24 april, 12u. (2)
International Days
+Gaan door op donderdag 12/03/2019 in Turnhout: verplichte aanwezigheid op minstens drie sessies, mét rapportering van bijgewoonde sessies (half A4'tje per sessie). Aanvullend 1 A4-bladzijde over je totaalappreciatie van deze International Days. Hardcopy in mijn wit bakje op donderdag 26 maart, 12u.
Literatuuropdracht (examenstof!)
+Waarom iedereen altijd gelijk heeft (R. Mersch, Antwerpen: De Bezige Bij, 2016). Boek mét annotaties meebrengen naar het examen! Opdracht: boek (kunnen) toepassen op cursusinhoud, reële kans op examenvraag hierover!
Addenda
+Aanvullende sessies over methodologie (Zie Logisch Denken 1 & 2, bijlage!) (examenstof!)
+Onderzoeksterminologie en -logica in tekst Roseto. (examenstof!)
+Groepssamenstelling per drie (vier). Verdeling vanaf eind september in bijlage onderaan...
-HEREXAMEN: geen P.E., enkel 100% mondeling-op-afstand via NewRowsessie. Vier thema's (zie boven) met bijbehorende vragen als examenstof! Starttekst en basisdiscussieteksten inclusief vragen (zie hieronder) erbij kennen! Extra examenstof: boek 'Dit was het nieuws niet' (De Correspondent, 2018). Daaruit volgende bijdragen als verplichte lectuur voor het examen: p.9-37; 65-77; 92-101; 111-130; 139-149; 175-223; 259-275.
Voor dit alles: open boek via Newrow, drie vragen in het totaal, telkens vier minuten voorbereiding, je mag gebruik maken van notities op voorhand, maar het examen zelf moet wel redelijk 'live' gebeuren' (geen afleessessie!). NewRowlink:
https://smart.newrow.com/#/room/vfi-381
Graag mailtje naar bart.staes@thomasmore.be voor datumafspraak (uur)!
Aanvullend materiaal:
+Starttekst: 'Het algemeen belang heeft geen belang' (Guy Tegenbos, zie http://actualiteit.org/forums/showthread.php?p=104088#post104088) (examenstof).
+Basisdiscussietekst1: 'Tegen de tijdsgeest: het vooruitgangsgeloof van Rutger Bregman', http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=71980 (examenstof). Opdracht: Ga per groepje van drie op zoek naar de rol van de media bij het creëren van een uitgesproken negatieve visie op onze samenleving.
+Basisdiscussietekst2: 'Het grotere plaatje en het kleinere plaatje' (Koen Smets), http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=71954 (examenstof). Opdracht: Pols binnen jullie groepje naar twee actuele voorbeelden waar het grotere/kleinere plaatje van toepassing is/kan zijn voor een beter begrip van de situatie. Tip: probeer bij één van de twee voorbeelden te zoeken naar een onderwijs-gerelateerde casus.
+Basisdiscussietekst3: ‘Dé leraar bestaat niet’ (Geert Kelchtermans, pedagoog KUL, http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=71454) (examenstof). Drie vragen:
1. Hoe vul ik persoonlijk dat begrip 'taakopvatting' in, en wat zijn de optimale (contextuele) 'schoolvoorwaarden' hiervoor?
2. Als de context zo belangrijk is, dan is het huidige gebrek aan maatschappelijke status ten aanzien van het lerarenberoep wel degelijk een serieus probleem. Hoe ziet dat probleem er precies uit, en wat eraan te doen?
3. De twee laatste componenten die Kelchtermans aanhaalt bij het zelfverstaan van de leraar zijn 'beroepsmotivatie' en 'toekomstperspectief'. Moet/kan het gegeven van de 'vaste benoeming' in het onderwijs in het licht hiervan herbekeken worden?
=> zie sneuveltekst 'Vaste benoeming in het onderwijs' en opdracht laatste paragraaf: http://actualiteit.org/forums/showthread.php?p=115697#post115697
+Basisdiscussietekst4: ‘Onderwijs hoeft niet kindgericht’ (Wim Van den Broeck, psycholoog VUB, http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=71625) (examenstof). Vier vragen:
1a. De tekst heeft het over een 'slingerbeweging'. Omschrijf dit gegeven, en link met het thema van 'Rational Compassion'.
1b. Vind zelf twee soortgelijke voorbeelden van deze slingerbeweging in de samenleving, en werk (kort) uit.
2a. Koppel een persoonlijke en gemotiveerde stellingname (dus mét argumenten) aan de discussietekst.
2b. Vind een kunstuiting (cartoon, graphic, schilderij, filmstill, muziekstuk, ...) die volgens jou goed aansluit bij de thematiek van de discussietekst. Voor het examen breng je deze kunstuiting mee, en kan je een verantwoording erbij geven.
+Basisdiscussietekst5: ‘Kwetsende ideeën zullen je heus niet beschadigen’ (Tinneke Beeckman, filosofe, http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=71687) (examenstof). Drie deelvragen:
Volgens Beeckman krijgen jongeren drie grote, schadelijke ideeën voorgeschoteld (...). Welke onderwijsstrategieën of -maatregelen kunnen volgens jou tegengas geven aan elk van de drie 'foute' ideeën?
De vijf basisdiscussieteksten mag je (blanco!) meebrengen naar het examen!
Formele evaluatiecriteria (//ECTS):
+40% permanente evaluatie/60% mondeling examen (januari!)
+Indienen biografie (incl. verwerking stage maart) tijdens tweede semester. EINDDATUM: vrijdag 24 april 2020, 12u, hardcopy, wit vakje! (uitgestelde evaluatie EP2!)
+Aanwezigheid en verslaggeving van de International Days. EINDDATUM: donderdag 12/03/2020-Turnhout, aanwezigheid verplicht (uitgestelde evaluatie EP2!).
+Opmerking: Correct schriftelijk taalgebruik is een must. Taalfouten in schriftelijke werken worden gesanctioneerd.
+Uitgangspunt: aansluiten met vier thema’s OiW vorig jaar (koppelen aan onderzoeksvaardigheden én aan onderwijscontext, literatuurstudie, bronnen zoeken en kern distilleren, correcte bronvermelding - zie Stijlwijzer, komen tot samenhangend geheel). Deze instructies te vinden op actualiteit.org (Forums\Thomasmore\Onderwijs\Onderzoek in de School - afdrukken via 'Onderwerp Opties' op het tweede blauwe balkje bovenaan). Jullie vinden onderaan de Richtwijzer ook het theoretische cursusmateriaal in bijlage. Wordt geleidelijk aan verder opgebouwd in functie van de aangeboden lesthematieken…
Thema’s in groepen (…):
+Roseto (thema van gelijkheid en solidariteit: http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=69406). Basistekst: Marc Van den Bossche over ‘Adiaphorisatie’, http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=71616). Opentrekken naar onderwijs: zoeken naar mechanismen en voorbeelden van doorgedreven marktdenken in ons onderwijs (examenstof)
+Rational Compassion (thema van empathie: http://actualiteit.org/forums/showthread.php?p=115677#post115677). Basistekst: ‘Polarisatie: omgaan met wij-zij denken in de klas’, http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=71997 ). Verder opentrekken naar onderwijs: 'Bedenkingen bij het Koppen-experiment' http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=67306 en stilstaan bij de veel gehoorde bemerking: 'Jij kan daar niet over meepraten, want jij hebt dat niet meegemaakt'... (examenstof)
+Fake News (journalistenberoep helemaal onderaan in ‘geloofwaardigheidsbarometer’, sensatiejournalistiek en ‘faits divers’ versus kritisch burgerschap: http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=71990). Basistekst: ‘De macht is aan de beste manipulator’ (Dirk Draulans, http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=71746). Opentrekken naar onderwijs: Zie de twee teksten pro en contra het PISA-onderzoek: http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=72047 (Vandaag even wakker, morgen weer in winterslaap + Daalt de kwaliteit van het onderwijs wel?). Twee vragen: wie van de twee heeft (het meest) gelijk? (1) Link aan stage-ervaringen ter bevestiging/ontkenning (2) (examenstof)
+Tolerantie. Basistekst: M. Terpstra e.a., 'Tolerantie is niet: zomaar alles goed vinden': http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=72032. Opdracht: Vind per groepje drie vraag-antwoordquotes uit de tekst die volgens jullie met zekerheid ook écht maatschappelijk relevant zijn (mét argumentatie!). Eén ervan moeten jullie ook kunnen linken aan het onderwijs, mét voorbeelden (examenstof!)!
Persoonlijke insteek:
+Drie Life-moments gerelateerd aan je eigen (onderwijs-)ervaringen. Daarvan één ervaring vanuit je eigen voormalige onderwijscarrière. Zelf uitschrijven, en vervolgens één ervan spiegelen in reflectiegesprek met collega (probeer je coachingvaardigheden van vorig jaar mee te nemen).
=>Indienen via mail, ten laatste op ma 30/09, 12u, op anderhalf A4’tje, incl. bemerkingen van toehoorder (kort).
Evaluatieoutput levensbiografie
+Tien pagina’s(!), eerste versie inclusief stage-ervaringen november, indienen via mail ten laatste op vrijdag 6 december (20u). (1)
+Finale versie in hardcopy in mijn wit vakje tegenover het onthaal (inclusief stage-ervaringen van maart) kort na de paasvakantie, op vrijdag 24 april, 12u. (2)
International Days
+Gaan door op donderdag 12/03/2019 in Turnhout: verplichte aanwezigheid op minstens drie sessies, mét rapportering van bijgewoonde sessies (half A4'tje per sessie). Aanvullend 1 A4-bladzijde over je totaalappreciatie van deze International Days. Hardcopy in mijn wit bakje op donderdag 26 maart, 12u.
Literatuuropdracht (examenstof!)
+Waarom iedereen altijd gelijk heeft (R. Mersch, Antwerpen: De Bezige Bij, 2016). Boek mét annotaties meebrengen naar het examen! Opdracht: boek (kunnen) toepassen op cursusinhoud, reële kans op examenvraag hierover!
Addenda
+Aanvullende sessies over methodologie (Zie Logisch Denken 1 & 2, bijlage!) (examenstof!)
+Onderzoeksterminologie en -logica in tekst Roseto. (examenstof!)
+Groepssamenstelling per drie (vier). Verdeling vanaf eind september in bijlage onderaan...
-HEREXAMEN: geen P.E., enkel 100% mondeling-op-afstand via NewRowsessie. Vier thema's (zie boven) met bijbehorende vragen als examenstof! Starttekst en basisdiscussieteksten inclusief vragen (zie hieronder) erbij kennen! Extra examenstof: boek 'Dit was het nieuws niet' (De Correspondent, 2018). Daaruit volgende bijdragen als verplichte lectuur voor het examen: p.9-37; 65-77; 92-101; 111-130; 139-149; 175-223; 259-275.
Voor dit alles: open boek via Newrow, drie vragen in het totaal, telkens vier minuten voorbereiding, je mag gebruik maken van notities op voorhand, maar het examen zelf moet wel redelijk 'live' gebeuren' (geen afleessessie!). NewRowlink:
https://smart.newrow.com/#/room/vfi-381
Graag mailtje naar bart.staes@thomasmore.be voor datumafspraak (uur)!
Aanvullend materiaal:
+Starttekst: 'Het algemeen belang heeft geen belang' (Guy Tegenbos, zie http://actualiteit.org/forums/showthread.php?p=104088#post104088) (examenstof).
+Basisdiscussietekst1: 'Tegen de tijdsgeest: het vooruitgangsgeloof van Rutger Bregman', http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=71980 (examenstof). Opdracht: Ga per groepje van drie op zoek naar de rol van de media bij het creëren van een uitgesproken negatieve visie op onze samenleving.
+Basisdiscussietekst2: 'Het grotere plaatje en het kleinere plaatje' (Koen Smets), http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=71954 (examenstof). Opdracht: Pols binnen jullie groepje naar twee actuele voorbeelden waar het grotere/kleinere plaatje van toepassing is/kan zijn voor een beter begrip van de situatie. Tip: probeer bij één van de twee voorbeelden te zoeken naar een onderwijs-gerelateerde casus.
+Basisdiscussietekst3: ‘Dé leraar bestaat niet’ (Geert Kelchtermans, pedagoog KUL, http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=71454) (examenstof). Drie vragen:
1. Hoe vul ik persoonlijk dat begrip 'taakopvatting' in, en wat zijn de optimale (contextuele) 'schoolvoorwaarden' hiervoor?
2. Als de context zo belangrijk is, dan is het huidige gebrek aan maatschappelijke status ten aanzien van het lerarenberoep wel degelijk een serieus probleem. Hoe ziet dat probleem er precies uit, en wat eraan te doen?
3. De twee laatste componenten die Kelchtermans aanhaalt bij het zelfverstaan van de leraar zijn 'beroepsmotivatie' en 'toekomstperspectief'. Moet/kan het gegeven van de 'vaste benoeming' in het onderwijs in het licht hiervan herbekeken worden?
=> zie sneuveltekst 'Vaste benoeming in het onderwijs' en opdracht laatste paragraaf: http://actualiteit.org/forums/showthread.php?p=115697#post115697
+Basisdiscussietekst4: ‘Onderwijs hoeft niet kindgericht’ (Wim Van den Broeck, psycholoog VUB, http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=71625) (examenstof). Vier vragen:
1a. De tekst heeft het over een 'slingerbeweging'. Omschrijf dit gegeven, en link met het thema van 'Rational Compassion'.
1b. Vind zelf twee soortgelijke voorbeelden van deze slingerbeweging in de samenleving, en werk (kort) uit.
2a. Koppel een persoonlijke en gemotiveerde stellingname (dus mét argumenten) aan de discussietekst.
2b. Vind een kunstuiting (cartoon, graphic, schilderij, filmstill, muziekstuk, ...) die volgens jou goed aansluit bij de thematiek van de discussietekst. Voor het examen breng je deze kunstuiting mee, en kan je een verantwoording erbij geven.
+Basisdiscussietekst5: ‘Kwetsende ideeën zullen je heus niet beschadigen’ (Tinneke Beeckman, filosofe, http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=71687) (examenstof). Drie deelvragen:
Volgens Beeckman krijgen jongeren drie grote, schadelijke ideeën voorgeschoteld (...). Welke onderwijsstrategieën of -maatregelen kunnen volgens jou tegengas geven aan elk van de drie 'foute' ideeën?
De vijf basisdiscussieteksten mag je (blanco!) meebrengen naar het examen!