PDA

Bekijk de volledige versie : Scholieren staken tegen verplichte klimaatmars


Tim.B*elemans
21st February 2019, 15:28
Enkele scholieren uit een school in Genk staken omdat ze van de school verplicht moeten spijbelen voor het klimaat. Indien de leerlingen niet meebetogen, krijgen ze een sanctie. “We kregen gisteren ineens te horen dat we mee moeten betogen. Maar als je betoogt, doe je dat omdat je achter de eisen staat. Niet omdat je verplicht wordt”, klinkt het aan Het Belang van Limburg.

Het is donderdag vandaag, en u weet inmiddels wat dat betekent. Naar goede gewoonte trekken scholieren dan massaal naar Brussel in plaats van naar school, om er te gaan ‘spijbelen voor het klimaat’. Sommige scholieren worden door de school zelfs verplicht om spijbelen en te gaan betogen, ook al zouden ze liever gewoon naar school gaan.

Niet spijbelen = spijbelen

Leerlingen van het Genkse Atlas College en het Lyceum kregen een brief met de mededeling dat niet spijbelen voor het klimaat zal beschouwd worden als… spijbelen en ze bijgevolg een sanctie kunnen verwachten. “Indien de leerling zich niet aanmeldt op beide momenten of zich niet aan de afgesproken route houdt, dan wordt dit als spijbelen beschouwd (en volgt er een sanctie)”, zo staat te lezen in de brief.

Maar verschillende leerlingen willen graag gewoon naar school gaan, in plaats van te gaan klimaatspijbelen. “We kregen gisteren ineens te horen dat we mee moeten betogen. Maar als je betoogt, doe je dat omdat je achter de eisen staat. Niet omdat je verplicht wordt”, aldus Noah Vanden Boer (17), leerling op het Atlascollege, aan Het Belang van Limburg.

De leerlingen organiseren daarom een tegenactie. “Wij staken tégen de betoging. Maar het is ludiek bedoeld, we doen geen oproep op school.”

In een reactie laat de directie van de school weten dat de actie van de leerlingen op geen begrip kan rekenen, en dat ze zullen gesanctioneerd worden als spijbelaars. “De klimaatmars is een schoolactiviteit, net als een sportdag of een culturele uitstap. Het past perfect binnen ons leerplan. Als de leerlingen niet mee willen en een goede reden hebben, mogen ze wél op school blijven.”

Bron: Sceptr (https://sceptr.net/2019/02/scholieren-staken-tegen-verplichte-klimaatmars/)
Datum: 21/02/2019

Eigen mening:
pffffff.. Hier moet ik toch even iets over kwijt. Of je nu voor of tegen het klimaatspijbelen bent, ik hoop dat we toch allemaal kunnen overeenkomen dat niemand gedwongen mag worden om te betogen..

Dat scholen het klimaatspijbelen aanmoedigen vind ik al jammer maar dat scholen leerlingen verplichten deel te nemen gaat er vierkant over. In mijn ogen zouden scholen neutrale instanties van kennis moeten zijn. Een plaats waar iedere leerling zich kan ontwikkelen en kennis vergaren, slimmer worden. Dat de school beweert dat deze spijbelactie binnen het leerplan past is ronduit een leugen. In geen enkel leerplan staat: "De leerlingen moeten kunnen betogen." Misschien als we de vakoverschrijdende eindterm politiek-juridische samenleving proberen te strechen dat we er wel een betoging in zouden kunnen zien, maar dat is echt wel de grens opzoeken en overschrijden.

Een betoging zou een symbool moeten zijn van discontente personen die hun frustraties openlijk uiten zodat de politiek er iets aan zou doen. Dit kan enkel bekomen worden als de deelnemers vrijwillig deelnemen. De boodschap die deze jongeren uitdragen is toch "Ik maak me zorgen om het klimaat", toch niet "Ik wil geen straf schrijven"!

Daarom vind ik dat scholen wel informatie over de betogingen mogen geven maar niet zelf deelnemen. Kennis wordt vergaard door met elkaar in gesprek te gaan. Geef argumenten voor of tegen de betoging, laat de leerlingen zelf beslissen. En hou je als school vooral neutraal!