PDA

Bekijk de volledige versie : Haal ons geld weg uit de CO2-industrie


bijlinda
19th February 2019, 18:52
Haal ons geld weg uit de CO2-industrie


We mogen niet toestaan dat ons spaargeld naar klimaatonvriendelijke bedrijven gaat, vindt Bert Gabriels.


Je zou het in alle klimaatgekibbel bijna over het hoofd zien, maar blijkbaar zijn alle politici in dit land het ondertussen wel eens over één punt. Bij alle partijen is het hoge woord eruit: we moeten stoppen met de uitstoot van CO2. Tegen 2050. We hebben het beloofd in Parijs, het stond ook al in de VN-resolutie 992, en in de dagelijkse columns en debatten wordt dit streefdoel niet meer in vraag gesteld. Het Intergovernmental Panel on Climate Change heeft trouwens reeds becijferd dat het technisch haalbaar is, op voorwaarde dat we de uitstoot al met 50 procent terugdringen tegen 2030. Dat is al over twaalf jaar.

Tijd dus om eens te checken waar ons geld zit. Het is tenslotte niet verstandig om massaal geld te lenen aan een fabriek die je daarna gaat boycotten, omdat ze blijkt te stinken. Dat is actie voeren tegen je eigen winst.

Ikzelf heb een eenmanszaakje, en ik heb vorig jaar ontdekt dat ik via mijn spaargeld en pensioenverzekering effectief geld investeer in industrie die ertoe leidt dat mijn kleinkinderen geen 40 jaar kunnen worden. Dat is nogal een absurde ervaring.

Ik heb dan ook mijn bank en verzekeraar gevraagd of ze konden garanderen dat mijn spaargeld en pensioengeld enkel aangewend zou worden voor duurzame investeringen, en kreeg daarbij het antwoord dat ze daar best veel over vergaderen, maar dat het allemaal niet zo simpel is. Een beetje het antwoord van onze regering dus. Vervolgens heb ik zelf via de vzw Fairfin nagevraagd of er duurzame alternatieven zijn voor dit spaargeld, met behoud van de fiscale voordelen uiteraard, en gevraagd om alle bedragen over te maken. Voor het pensioensparen en het IPT (Individuele Pensioentoezegging voor zelfstandigen) hebben we alternatieven gevonden. Dat geld is ondertussen op weg naar bedrijven die voor de innovatie zorgen die we dringend nodig hebben.

Maar voor het Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ) was dat niet mogelijk. Gewoon niet. Ik doe sinds vorig jaar dus niet meer mee aan die spaarformule. Jammer dat ik daarbij een fiscaal voordeel verlies, maar ik ben het beu om betutteld te worden in de zeggenschap over mijn eigen geld. Het is toch eigenaardig dat alle zelfstandigen in België gedwongen worden om mee te investeren in olie en gas, terwijl we tegelijkertijd tegen die bedrijven staan roepen dat ze moeten stoppen. Bij deze dus een warme oproep aan de grote verzekeraars om ook hiervoor in een duurzaam alternatief te voorzien.

Verder zou ik graag alle collega’s, maar ook alle bedrijven en overheden die vinden dat er iets moet gebeuren, willen vragen om niet alleen aan de politiek, maar ook aan de markt een duidelijk signaal te geven.

Al onze pensioenreserves in de tweede en derde pijler worden vandaag nog vrolijk belegd in nieuwe oliebronnen en ontbossingsplannen. Dat gaat om een potentieel van 150 miljard euro, geïnvesteerd op termijnen die de uitdoving van de fossiele sector ruim kunnen overschrijden. Elke ceo die Sign My Future heeft getekend (DS 5 februari), kan best zo snel mogelijk z’n pensioenverzekering weghalen uit de fossiele industrie, of anders heeft hij net de afbouw getekend van alle pensioenen van z’n volledige personeel.

Verder hebben we nog 270 miljard euro spaargeld uitstaan. Iedereen die niet wil dat daarmee nieuwe broeikasgassen worden geproduceerd, heeft de macht om dat ook effectief te beletten. Klanten van de vier grootste banken in ons land kunnen aan hun bank kenbaar maken dat ze niet langer willen dat met hun geld nieuwe broeikasgassen worden geproduceerd en zich zo aansluiten bij de Move Your Money-campagne.

Anders blijven we investeren we in een sector die miljoenen besteedt aan het lobbyen tegen de klimaatwetgeving die we van onze politici eisen. En dwingen we zelf die bedrijven om elke klimaatwet door een batterij juristen te laten versnipperen. Niet alleen drijven we onze politici dan tot wanhoop, in het eindeloos en geldverslindend gevecht tussen politiek en lobby zijn we aan beide kanten de gulle financier.

Dat zou een goeie grap zijn, maar ook wel sneu. Wij zijn als burgers misschien niet het groot kapitaal, maar we zijn mogelijk nog groter.


DS, 18-02-2019 (Bert Gabriëls)