Stephanie.G*or
21st May 2018, 18:52
De Britse investeringsmaatschappij 3i gaat volgend jaar waarschijnlijk een deel van de prijsvechter Action verkopen. Dat bevestigde een woordvoerder aan het Nederlandse Financieel Dagblad.
De prijsvechter Action, waar je huisraad, tuinartikelen, gereedschap en speelgoed kunt vinden, kan heel goede cijfers voorleggen. De winkelketen groeide vorig jaar met 28 procent naar een omzet van 3,4 miljard euro. De brutobedrijfswinst steeg met een kwart naar 387 miljoen euro. Het opende in 2017 bijna een filiaal per dag.
Het bedrijf wil volgens Financieel Dagblad doorgroeien naar 2.500 tot 3.000 winkels, met een omzet van 10 miljard.
Toch wil een aantal investeerders binnen de Britse investeringsmaatschappij 3i, dat 80 procent van de aandelen bezit, volgend jaar graag cashen. Zij hadden in 2006 voor tien jaar geld toegezegd aan het fonds. De looptijd is eenmalig verlengd tot eind 2019. Daar lijkt het nu bij te blijven. Dat betekent dat ze voor die tijd hun belang verzilverd willen zien.
Het beursgenoteerde deel van 3i wil zijn aandelen niet verkopen, of in elk geval niet helemaal. De managers zien nog te veel potentiële waarde in Action. Die zou er bij een verkoop nu niet helemaal uit komen.
Er wordt gezocht naar nieuwe investeerders die het belang van de verkopers kunnen overnemen.
Bron: https://www.demorgen.be/economie/eigenaar-van-discounter-action-wil-deel-verkopen-bdb9bdd1/
Eigen mening:
Action is een winkel die bij velen bekend staat. Ik ben hier ook al enkele keren de nodige dingen gaan kopen. Je vindt het snel, het is heel goedkoop en je bent ook weer snel terug buiten. Toch wist ik niet, en ik denk velen ook niet, dat Action eigenlijk grotendeels werd beïnvloed door grotere handelaars. Nergens heb ik dit ooit zien verschijnen. Dit geeft gewoon weer een herinnering aan het feit dat de zakenwereld veel te maken heeft met investeerders, grote handelaars, de beurs en zo verder. Zo'n 'makkelijke' winkel als Action blijkt eigenlijk veel complexer in elkaar te zitten dan gedacht. Ik zou hier niet verrast om moeten zijn, maar ergens zag ik deze winkel toch als iets simpel en gericht naar de mensen/consumenten toe. Uiteindelijk mag men gewoon nooit vergeten dat in de zakenwereld, nooit iets alleen maar voor de consumenten/mensen wordt opgericht.
De prijsvechter Action, waar je huisraad, tuinartikelen, gereedschap en speelgoed kunt vinden, kan heel goede cijfers voorleggen. De winkelketen groeide vorig jaar met 28 procent naar een omzet van 3,4 miljard euro. De brutobedrijfswinst steeg met een kwart naar 387 miljoen euro. Het opende in 2017 bijna een filiaal per dag.
Het bedrijf wil volgens Financieel Dagblad doorgroeien naar 2.500 tot 3.000 winkels, met een omzet van 10 miljard.
Toch wil een aantal investeerders binnen de Britse investeringsmaatschappij 3i, dat 80 procent van de aandelen bezit, volgend jaar graag cashen. Zij hadden in 2006 voor tien jaar geld toegezegd aan het fonds. De looptijd is eenmalig verlengd tot eind 2019. Daar lijkt het nu bij te blijven. Dat betekent dat ze voor die tijd hun belang verzilverd willen zien.
Het beursgenoteerde deel van 3i wil zijn aandelen niet verkopen, of in elk geval niet helemaal. De managers zien nog te veel potentiële waarde in Action. Die zou er bij een verkoop nu niet helemaal uit komen.
Er wordt gezocht naar nieuwe investeerders die het belang van de verkopers kunnen overnemen.
Bron: https://www.demorgen.be/economie/eigenaar-van-discounter-action-wil-deel-verkopen-bdb9bdd1/
Eigen mening:
Action is een winkel die bij velen bekend staat. Ik ben hier ook al enkele keren de nodige dingen gaan kopen. Je vindt het snel, het is heel goedkoop en je bent ook weer snel terug buiten. Toch wist ik niet, en ik denk velen ook niet, dat Action eigenlijk grotendeels werd beïnvloed door grotere handelaars. Nergens heb ik dit ooit zien verschijnen. Dit geeft gewoon weer een herinnering aan het feit dat de zakenwereld veel te maken heeft met investeerders, grote handelaars, de beurs en zo verder. Zo'n 'makkelijke' winkel als Action blijkt eigenlijk veel complexer in elkaar te zitten dan gedacht. Ik zou hier niet verrast om moeten zijn, maar ergens zag ik deze winkel toch als iets simpel en gericht naar de mensen/consumenten toe. Uiteindelijk mag men gewoon nooit vergeten dat in de zakenwereld, nooit iets alleen maar voor de consumenten/mensen wordt opgericht.