PDA

Bekijk de volledige versie : Medicijn verlengt leven van progeriapatiënt Michiel met 2 jaar


Glenn.V*ngasse
17th May 2018, 22:15
Goed nieuws voor de Vlaamse progeriapatiënten Michiel en Amber. De universiteit van Boston heeft namelijk bewezen dat het medicijn dat de twee nemen, hun leven met twee jaar verlengt. Het bewijs is nu ook te vinden in een medisch rapport samen met de nodige onderzoeksresultaten.

“Mijn zus en ik moeten nu om de twee jaar naar Boston gaan om testen te laten doen”, zegt Michiel. “En ook om te kijken of onze medicijnen werken.” Voorlopig blijkt van wel, want het gaat goed met de broer en zus. Michiel is met zijn negentien lentes de op één na oudste progeriapatiënt ter wereld. “Ik merk dat de jongere patiënten tijdens reünies altijd heel erg naar me opkijken. Toen ik als jongste naar die reünies ging, was dat bij mij ook zo. Ik hoopte om ooit zo oud te mogen worden als de oudste.”

De medicijnen, de vluchten naar Boston en de onderzoeken kosten wel een pak geld. Daarom wordt nu al voor de elfde keer een eetdag georganiseerd in Sint-Truiden, een initiatief van enkele politici uit de stad. “Als je kan meewerken aan een project waar je een goed gevoel bij hebt, is er nooit iets te veel gevraagd”, aldus Pascy Monette (Open VLD). “Hetgeen we doen gaat integraal naar de kinderen en we zien nu ook het resultaat dat de medicijnen effectief werken en dat is erg leuk.”

Bron:https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180517_03517814
Eigen mening
Bij het lezen van dit artikel fleurt mijn dag weer helemaal op. Ik vind het fantastisch dat wetenschappers steeds blijven zoeken naar medicijnen die de levensduur van ongeneeslijke ziektes kunnen verlengen, wie weet in de toekomst helemaal kunnen genezen. Bij progeria zal de levensduur met 2 jaar verlengt kunnen worden, wat voor ons misschien niet veel lijkt, maar voor de personen in kwestie een wereld van verschil is. Ook vind ik het mooi dat de stad Sint-Truiden helpt om de kosten voor de verplaatsing en dergelijke helpt te dekken. Zo zie je maar dat er niet alleen maar slecht nieuws verschijnt tussen al het geweld de voorbije dagen en weken.