PDA

Bekijk de volledige versie : Oekraïense (militaire) dolfijnen verzetten zich tegen Russische annexatie


laura.d*ies
17th May 2018, 16:56
Toen Rusland de Krim annexeerde in 2014, kreeg het er ook een aantal dolfijnen bij. Dolfijnen die door het Oekraïense leger waren getraind om militaire taken uit te voeren. Welnu, het gaat niet goed met de dieren en volgens Oekraïne is dat geen toeval.

The Guardian brengt vandaag het verhaal van de Oekraïense militaire dolfijnen die, toen de Krim in Russische handen vielen, ook plots voor Rusland moesten zwemmen. Oekraïne wou ze wel terughebben, maar Rusland weigerde dat. Meer nog, in Kiev ging het gerucht dat de dolfijnen nu werden getraind om militaire onderwateroperaties uit te voeren voor de Russen.

Maar, zo blijkt nu, vier jaar later zijn de meeste dolfijnen dood en dat vindt Oekraïne dan weer prachtig. Volgens Boris Babin, de vertegenwoordiger van de Oekraïense regering op de Krim, zijn de dolfijnen gestorven omdat ze hun vaderland trouw bleven.

De dolfijnen zijn een patriottische dood gestorven, zei hij, omdat ze weigerden de Russische bevelen op te volgen en omdat ze zelfs eten weigerden van de ‘Russische veroveraars’. Vele Oekraïense soldaten die zich minder loyaal hebben opgesteld, hadden een voorbeeld aan de dieren moeten nemen, zei hij ook.

Rusland ontkent overigens het hele verhaal. Volgens Moskou had Oekraïne de dieren niet goed verzorgd, waren de militaire plannen met de dolfijnen eigenlijk al opgegeven en zette Kiev hen vooral in voor commerciële doeleinden.

Dat dolfijnen worden gebruikt door het leger is overigens niet zo vreemd. Zowel de VS als Rusland hebben programma’s waarbij de dieren training krijgen om mijnen te lokaliseren en zelfs vermiste of vijandelijke duikers te vinden.

Bron: De standaard 17 mei 2018. http://www.standaard.be/cnt/dmf20180517_03517241

Mening:
Ik kan geen uitspraak doen over wie al dan niet gelijk heeft want ik denk dat beide opties waarschijnlijk kunnen zijn.

Over dolfijnen gebruiken voor militaire onderwater operaties is mijn mening dat ik dat verschrikkelijk vind. Om het oppervlakkig weer te geven: Jij wilt oorlog maken, dus jij mag oorlog maken. Ik vind niet dat ze dan iemand of iets anders mogen sturen (die niet eens een mening kunnen geven) om dat in hun plaats te doen. Dat vind ik zwak en amoreel.

Ik twijfel wat ik van drugs/politiehonden vind. Langs de ene kant heb ik hetzelfde gevoel als bij de dolfijnen. Langs de andere is hun ‘job’ veel minder gevaarlijker en zijn het sowieso huisdieren die (hedendaags) van nature uit al onderdaniger zijn en in een groot aantal bestaan.
En is hun troef wel degelijk ruiken in tegenstelling tot dolfijnen die onderwateroperaties zouden moeten uitvoeren, wat dus niet hun troef is.