Ben.v*rlinden
16th May 2018, 20:08
De pensioenactie van een deel van het sluispersoneel van de Antwerpse haven heeft een steeds grotere impact. Deze ochtend om 7u waren al 26 schepen getroffen, deze middag was dat aantal reeds opgelopen tot 52. Voor de kust wordt de beloodsing om 14u nochtans heropgestart voor opvarende schepen omdat verwacht wordt dat de sluizen vanaf 19u terug zullen functioneren.
Volgens administrateur-generaal Jacques D’Havé van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) – waar vrijwel al het personeel wél werkt - liggen alle Antwerpse zeesluizen momenteel plat. De acties begonnen overigens reeds dinsdagnamiddag vanaf 17u. Daardoor lagen er deze ochtend reeds 14 zeeschepen te wachten om op te varen naar Antwerpen en lagen er achter de Antwerpse sluizen 12 geblokkeerd. Het scheepvaartverkeer van en naar het Deurganckdok en de getijdenterminals loopt daarentegen normaal.
Deze middag waren de vertragingen reeds opgelopen tot 22 schepen buitengaats en 30 in de haven. Of samen reeds 52 getroffen zeeschepen. “Maar wij hebben net toestemming gekregen om vanaf 14u de beloodsing naar Antwerpen te hervatten omdat de sluizen vanaf 19u terug zullen bemand zijn. Het wegwerken van al deze achterstand zal echter nog geruime tijd duren. Dat zal ons meer dan de komende nacht kosten”.
Inmiddels noemt ook directeur Ronny Detienne van de cvba Brabo de toestand “een drama, een catastrofe.” “Met onze bootmannen en dokloodsen zijn we eindgebruikers in de keten. Men heeft het uiteraard steeds over de schepen maar voor ons bedrijf betekent deze actie regelrecht verlies. Uiteraard zal het grootste deel van die schepen later wel binnenlopen of vertrekken. Maar intussen heb ik 35 bootmannen en een twintigtal dokloodsen in het getouw die we moeten betalen maar niet kunnen werken. En wellicht zal een deel van de schepen toch wel afgeleid worden naar andere havens.”
Detienne wijst er ook op dat zijn bootmannen - mannen die op de kades de schepen vastleggen en losgooien – niets te maken hebben met de bootmannen in de sluizen. “Want dat is personeel van het havenbedrijf.” De dokloodsen van Brabo zijn gespecialiseerde bootmannen die achter de sluizen de zeeschepen naar en van de kadeplaats brengen. (gva.be 16/05/2018)
Eigen mening: Bij dit soort artikels begin ik weer heel wat vragen te stellen. We zijn het met bepaalde dingen niet akkoord, moeten we dan half het land plat leggen? Gaat dat effectief de oplossing zijn? Staken is een goede zaak en ik denk dat we in een land zoals België blij mogen zijn dat we een staakrecht hebben. Toch krijg ik meer en meer de indruk, zoals ik in een vorig artikel uitlegde, dat we staken veel te veel gaan gebruiken. Met heel de pensioenhervormingen ben ik het ook niet eens, maar persoonlijk vind ik staken niet direct de juiste oplossing.
Volgens administrateur-generaal Jacques D’Havé van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) – waar vrijwel al het personeel wél werkt - liggen alle Antwerpse zeesluizen momenteel plat. De acties begonnen overigens reeds dinsdagnamiddag vanaf 17u. Daardoor lagen er deze ochtend reeds 14 zeeschepen te wachten om op te varen naar Antwerpen en lagen er achter de Antwerpse sluizen 12 geblokkeerd. Het scheepvaartverkeer van en naar het Deurganckdok en de getijdenterminals loopt daarentegen normaal.
Deze middag waren de vertragingen reeds opgelopen tot 22 schepen buitengaats en 30 in de haven. Of samen reeds 52 getroffen zeeschepen. “Maar wij hebben net toestemming gekregen om vanaf 14u de beloodsing naar Antwerpen te hervatten omdat de sluizen vanaf 19u terug zullen bemand zijn. Het wegwerken van al deze achterstand zal echter nog geruime tijd duren. Dat zal ons meer dan de komende nacht kosten”.
Inmiddels noemt ook directeur Ronny Detienne van de cvba Brabo de toestand “een drama, een catastrofe.” “Met onze bootmannen en dokloodsen zijn we eindgebruikers in de keten. Men heeft het uiteraard steeds over de schepen maar voor ons bedrijf betekent deze actie regelrecht verlies. Uiteraard zal het grootste deel van die schepen later wel binnenlopen of vertrekken. Maar intussen heb ik 35 bootmannen en een twintigtal dokloodsen in het getouw die we moeten betalen maar niet kunnen werken. En wellicht zal een deel van de schepen toch wel afgeleid worden naar andere havens.”
Detienne wijst er ook op dat zijn bootmannen - mannen die op de kades de schepen vastleggen en losgooien – niets te maken hebben met de bootmannen in de sluizen. “Want dat is personeel van het havenbedrijf.” De dokloodsen van Brabo zijn gespecialiseerde bootmannen die achter de sluizen de zeeschepen naar en van de kadeplaats brengen. (gva.be 16/05/2018)
Eigen mening: Bij dit soort artikels begin ik weer heel wat vragen te stellen. We zijn het met bepaalde dingen niet akkoord, moeten we dan half het land plat leggen? Gaat dat effectief de oplossing zijn? Staken is een goede zaak en ik denk dat we in een land zoals België blij mogen zijn dat we een staakrecht hebben. Toch krijg ik meer en meer de indruk, zoals ik in een vorig artikel uitlegde, dat we staken veel te veel gaan gebruiken. Met heel de pensioenhervormingen ben ik het ook niet eens, maar persoonlijk vind ik staken niet direct de juiste oplossing.