Inloggen

Bekijk de volledige versie : Communicatie Vlaamse overheid scoort amper 5,6 op 10


Stephanie.G*or
14th May 2018, 17:42
Kwaliteitsmeting legt een aantal belangrijke pijnpunten bloot

Het communicatiebeleid van de Vlaamse overheid scoort een matige 5,6 op 10. Dat blijkt uit een kwaliteitsmeting die de Vlaamse overheid voor de vijfde keer heeft uitgevoerd. Het rapport legt een aantal pijnpunten bloot. Zo heeft de overheid "geen heldere visie op communicatie".

De Vlaamse overheid laat haar communicatiebeleid al jaren onder de loep nemen. Het gaat om een kwaliteitsmeting die wordt uitgevoerd met de hulp van leidinggevenden, beleidsadviseurs en communicatie-adviseurs van de overheid.
Uit de resultaten van de jongste meting, uitgevoerd op 12 maart 2018, blijkt dat het communicatiebeleid 5,6 op 10 krijgt. Een "matige" score en een lichte daling in vergelijking met de 5,7 in 2016.

Voordien scoorde het communicatiebeleid nog 6 op 10. Volgens het rapport mogen er geen grote conclusies verbonden worden aan de score en dient die vooral als "indicatie".

Scherp
Toch bevat het rapport een paar opvallend scherpe passages. Zo staat onder meer letterlijk te lezen dat de overheid "geen heldere visie op communicatie" heeft. Die visie scoort dan ook een onvoldoende (4,8 op 10). "De Vlaamse overheid heeft zelf geen kernboodschap, beleidsdomeinen kiezen zelf hun focus, er zit geen rode draad in", zo staat te lezen in het rapport.

Verder meldt het rapport ook: "De meest in het oog springende tekortkoming is de (on)duidelijkheid op het gebied van profilering en positionering: wie is de Vlaamse overheid, wil zij zich presenteren als één overheid, laat zij de entiteiten vrij in de profilering en positionering van hun eigen organisatie of kiest zij juist bewust voor het profileren van de entiteiten? En wat is dan het overkoepelende verhaal, bijvoorbeeld in het buitenland?"

Verbeterpunten
Het is dan ook geen toeval dat 'visie op communicatie' wordt toegevoegd aan het lijstje verbeterpunten. "Het zou goed zijn voor de effectiviteit van de communicatie als de visie wordt vertaald naar heldere doelstellingen voor verschillende resultaatgebieden van communicatie", luidt een van de aanbevelingen.

Intussen blijkt uit een ander rapport, het communicatiejaarverslag van de Vlaamse overheid, dat de Vlaamse overheid vorig jaar voor 11,3 miljoen euro aan mediaruimte heeft aangekocht. Dat is een daling met 22,8 procent in vergelijking met de 14,7 miljoen euro in 2016.

Bron: https://www.demorgen.be/politiek/communicatie-vlaamse-overheid-scoort-amper-5-6-op-10-be94b34d/

Eigen mening:
Om eerlijk te zijn ben ik door deze opleiding meer op het nieuws gaan letten. Ik wou meer te weten komen over wat er allemaal aan de gang is in ons land maar ook in de wereld. Door dit te doen viel me vaak op dat er veel beslissingen van de overheid hier en daar naar ons werden gecommuniceerd, maar waar eigenlijk geen samenhang in zat. Nog steeds weet ook ik niet waar de overheid nu eigenlijk voor staat in het algemeen. Na dit krantenartikel ben ik dan ook niet verrast dat de Vlaamse overheid zo laag scoort. Men weet eigenlijk niet wat de Vlaamse overheid juist wil voor Vlaanderen en wat hun hoofddoelen zijn. Dit is normaal gezien de basis van elke communicatie vanuit de overheid waardoor we dus kunnen spreken van een groot te kort. Gelukkig staat 'communicatie' al hoog op de lijst van 'verbeterpunten'.