bijlinda
12th May 2018, 16:56
Het wattenstaafjesverbod, een reconstructie
Steven Vromman probeert zich in te beelden hoe de Europese Unie tot het besluit is gekomen om plastic wattenstaafjes in de ban te slaan.
Wellicht is het zo gegaan. De Europese ministers van Milieu zitten samen, gezellig in Brussel. Enkele wetenschappers geven een korte presentatie over de stand van het milieu. Het is geen pretje. De klimaatdoelstellingen worden niet gehaald, de vervuiling door fijn stof neemt epidemische vormen aan, het aantal diersoorten dat uitsterft is opnieuw gestegen, de plasticvervuiling is veel erger dan gedacht. Slide na slide zakken de ministers wat dieper weg in de fauteuils.
De Europese commissaris van Milieu, de Maltees Karmenu Vella, bedankt de wetenschappers en spreekt de groep toe. ‘Beste collega’s, de situatie is ernstig, ik denk dat we toch enkele voorstellen zullen moeten bedenken om dit aan te pakken. Iemand een idee?’
De jonge Zweedse minister Karolina Skog is er voor het eerst bij en wil een goede indruk maken. ‘Ik denk dat het eenvoudig is, we mogen luchthavens en vliegtuigverkeer niet langer subsidiëren, we moeten de auto-industrie strengere uitstootnormen opleggen. We moeten het gebruik van steenkool en bruinkool zo snel mogelijk afbouwen. En de Europese veestapel drastisch inperken.’
De andere ministers kijken elkaar vol ongeloof aan. Dit is duidelijk een groentje. Ze draagt ongetwijfeld een bio-katoenen mantelpak. Maar Karolina gaat onverstoorbaar verder. ‘We kunnen de lobbyisten van de olie-industrie en chemische industrie wandelen sturen. We kunnen de lidstaten veel meer op de vingers tikken voor hun falende beleid, of voor het stimuleren van salariswagens.’ Hier kijkt ze even subtiel in de richting van de Belgische delegatie, waar de Vlaamse minister van Leefmilieu haar vingernagels aan het bijvijlen is.
Na haar tussenkomst is het heel even stil. Dan breekt de hel los, alle ministers roepen door elkaar. De Duitse Svenja Schulze schreeuwt het uit. ‘Na de sjoemelsoftware hebben we de autoconstructeurs net lagere normen beloofd, daar kunnen we niet op terugkomen!’ De Nederlandse Cora van Nieuwenhuizen loopt rood aan: ‘Het luchtvaartverkeer aan banden leggen? Onmogelijk, het einde van de beschaving!’ De Pool Henryk Kowalczyk is furieus. ‘De veestapel afbouwen? Steenkool beperken? Over mijn lijk!’ De Britse milieuminister Michael Gove is in alle staten. ‘Als er maar één van deze voorstellen ernstig wordt overwogen, stappen wij meteen uit de Europese Unie!’
Het duurt even voor het weer rustig wordt in de vergaderzaal. Commissaris Vella beseft dat het niet makkelijk zal worden. Hij kijkt even op en ziet de Vlaamse minister verveeld met een wattenstaafje in haar oor peuteren. ‘Ik weet het!’ roept Vella. ‘We verbieden plastic wattenstaafjes!’ Iedereen beseft meteen hoe briljant dit idee. Er is weinig tewerkstelling mee gemoeid, er is geen grote lobby van de wattenstaafjesindustrie, de maatregel valt niet te controleren en het klinkt goed. Luid gejuich. Alweer hebben de Europese leiders getoond dat ze in staat zijn de grote uitdagingen met gedurfde structurele maatregelen aan te pakken.
DS, 11-05-2018 (Steven Vromman)
Steven Vromman probeert zich in te beelden hoe de Europese Unie tot het besluit is gekomen om plastic wattenstaafjes in de ban te slaan.
Wellicht is het zo gegaan. De Europese ministers van Milieu zitten samen, gezellig in Brussel. Enkele wetenschappers geven een korte presentatie over de stand van het milieu. Het is geen pretje. De klimaatdoelstellingen worden niet gehaald, de vervuiling door fijn stof neemt epidemische vormen aan, het aantal diersoorten dat uitsterft is opnieuw gestegen, de plasticvervuiling is veel erger dan gedacht. Slide na slide zakken de ministers wat dieper weg in de fauteuils.
De Europese commissaris van Milieu, de Maltees Karmenu Vella, bedankt de wetenschappers en spreekt de groep toe. ‘Beste collega’s, de situatie is ernstig, ik denk dat we toch enkele voorstellen zullen moeten bedenken om dit aan te pakken. Iemand een idee?’
De jonge Zweedse minister Karolina Skog is er voor het eerst bij en wil een goede indruk maken. ‘Ik denk dat het eenvoudig is, we mogen luchthavens en vliegtuigverkeer niet langer subsidiëren, we moeten de auto-industrie strengere uitstootnormen opleggen. We moeten het gebruik van steenkool en bruinkool zo snel mogelijk afbouwen. En de Europese veestapel drastisch inperken.’
De andere ministers kijken elkaar vol ongeloof aan. Dit is duidelijk een groentje. Ze draagt ongetwijfeld een bio-katoenen mantelpak. Maar Karolina gaat onverstoorbaar verder. ‘We kunnen de lobbyisten van de olie-industrie en chemische industrie wandelen sturen. We kunnen de lidstaten veel meer op de vingers tikken voor hun falende beleid, of voor het stimuleren van salariswagens.’ Hier kijkt ze even subtiel in de richting van de Belgische delegatie, waar de Vlaamse minister van Leefmilieu haar vingernagels aan het bijvijlen is.
Na haar tussenkomst is het heel even stil. Dan breekt de hel los, alle ministers roepen door elkaar. De Duitse Svenja Schulze schreeuwt het uit. ‘Na de sjoemelsoftware hebben we de autoconstructeurs net lagere normen beloofd, daar kunnen we niet op terugkomen!’ De Nederlandse Cora van Nieuwenhuizen loopt rood aan: ‘Het luchtvaartverkeer aan banden leggen? Onmogelijk, het einde van de beschaving!’ De Pool Henryk Kowalczyk is furieus. ‘De veestapel afbouwen? Steenkool beperken? Over mijn lijk!’ De Britse milieuminister Michael Gove is in alle staten. ‘Als er maar één van deze voorstellen ernstig wordt overwogen, stappen wij meteen uit de Europese Unie!’
Het duurt even voor het weer rustig wordt in de vergaderzaal. Commissaris Vella beseft dat het niet makkelijk zal worden. Hij kijkt even op en ziet de Vlaamse minister verveeld met een wattenstaafje in haar oor peuteren. ‘Ik weet het!’ roept Vella. ‘We verbieden plastic wattenstaafjes!’ Iedereen beseft meteen hoe briljant dit idee. Er is weinig tewerkstelling mee gemoeid, er is geen grote lobby van de wattenstaafjesindustrie, de maatregel valt niet te controleren en het klinkt goed. Luid gejuich. Alweer hebben de Europese leiders getoond dat ze in staat zijn de grote uitdagingen met gedurfde structurele maatregelen aan te pakken.
DS, 11-05-2018 (Steven Vromman)