PDA

Bekijk de volledige versie : Pilletje tegen alcoholverslaving? Zo eenvoudig wordt het nooit


Daan.D*upagne
6th May 2018, 20:33
Pilletje tegen alcoholverslaving? Zo eenvoudig wordt het nooit
Experts plaatsen kanttekeningen bij nieuw medisch onderzoek

05-05-18, 06.00u - Sara Vandekerckhove - Bron: Eigen berichtgeving
LEES LATER
In de VS wordt volop gewerkt aan een nieuw medicijn tegen alcoholmisbruik. Wie het slikt, zou minder hunkeren naar drank en ook minder ontwenningsverschijnselen hebben. Maar wie hoopt alcoholverslaving in de toekomst louter met een pilletje te beteugelen, is er volgens experts aan voor de moeite.

Het nieuwe geneesmiddel is erg beloftevol voor de strijd tegen alcoholmisbruik, benadrukken de wetenschappers van de universiteit van Texas. Het medicijn, JVW-1034, werkt op een compleet andere manier dan de producten die al op de markt zijn en heeft nauwelijks bijwerkingen. Het zou ontwenningsverschijnselen blokkeren en de hunkering naar drank onder controle houden.

GEERT DOM, PROFESSOR PSYCHIATRIE
"Er is duidelijk een grote nood aan iets beters en anders", zegt James Sahn, hoofdauteur van de studie en onderzoeker in Austin. "Onze aanpak is dat." Al moeten de onderzoekers ook meteen toegeven dat nog een lange weg moet worden afgelegd voor het medicijn ooit in een apotheek ligt.

Want de beloftevolle resultaten die werden behaald, waren bij dronken wormen en ratten. "Dit zegt nog niets over wat het bij mensen zal doen", zegt Geert Dom, professor psychiatrie (Universiteit Antwerpen). "En dat is een van de grote problemen bij dit soort medicijnen. Ze vinden moleculen die bij dieren een effect hebben, maar slagen er niet in dat naar de mens te vertalen."

Er zijn al een aantal geneesmiddelen op de markt om alcoholverslaving aan te pakken. Daar kwam in het verleden weleens kritiek op. Antabuse bijvoorbeeld, een van de meest gebruikte geneesmiddelen bij alcoholmisbruik, waarbij je ziek wordt als je alcohol drinkt, lag onder vuur omdat het niet effectief genoeg zou zijn en te veel bijwerkingen zou hebben.

Personaliseren
"Bij patiënten die erkennen dat ze een probleem hebben en die zeer gemotiveerd zijn, werkt Antabuse wel", reageert Frieda Matthys, professor psychiatrie en verslavingsexpert (VUB). "Net zoals pakweg Selincro goed werkt bij mensen die minder willen drinken. Welk middel goed werkt, hangt erg af van de patiënt die je voor je hebt. Herval gebeurt niet bij iedereen op dezelfde manier en om dezelfde reden. Mensen zijn verschillend, dus is het belangrijk dat je ook de medicatie probeert te personaliseren."

Of het nieuwe geneesmiddel op termijn een verschil kan maken, kan ze niet voorspellen. "Daarvoor is het veel te vroeg. Maar een nieuw medicijn zou zeker welkom zijn."



FRIEDA MATTHYS, PROFESSOR PSYCHIATRIE EN VERSLAVINGSEXPERTE
Ook Dom hoopt dat er in de toekomst nog medicinale alternatieven bij komen. "Medicatie kan de motor van symptoombestrijding zijn."

Bron: https://www.demorgen.be/binnenland/pilletje-tegen-alcoholverslaving-zo-eenvoudig-wordt-het-nooit-b735a448/
De morgen

Eigen mening:

Ik denk inderdaad niet dat een medicijn de oplossing is voor een alcohol verslaving. We maken deze mensen afhankelijk van een andere substantie. Terwijl we nog volop alcohol gebruik promoten via reclame en advertenties! Is dit dan niet een beetje tegenstrijdig? Dan hebben ze medicijnen die de persoon fysiek ziek maken als ze alcohol drinken. Dit doet mij verdacht veel denken aan A clockwork orange. Deze mensen hebben eerder baad bij begeleiding en nog beter preventieve hulp! Als we mensen willen helpen stoppen met drinken moeten we misschien eens nadenken of het helpt dat ze overal waar ze komen hier ook mee geconfronteerd worden. Ik denk dat iedereen wel weet dat alcohol bestaat. Van tabak wordt er ook geen reclame meer gemaakt! Ik ben zelf een voorstander van alcohol maar ik vind deze reclames persoonlijk meer goed dan kwaad doen.