Lisa.S*pion
5th May 2018, 12:32
Vanaf 2019 zal de postbode volgens Koen Van Gerven, de topman van Bpost, niet meer dagelijks voorbij elke brievenbus passeren.
Wie zijn geposte brief de volgende dag in de brievenbus van de bestemmeling wilde hebben, moest vroeger een duurdere priorzegel kopen. In 2007 werd die afgevoerd en sindsdien wordt elke brief als prioritair behandeld. Koen Van Gerven, de topman van Bpost, wil echter terug naar de tijd van de verschillende tarieven. ‘We willen met een gedifferentieerde prijs werken’, zegt Van Gerven in een interview met De Tijd.
De postbodes van Bpost passeren vandaag nog elke dag voorbij elke brievenbus. Door het dalende aantal verstuurde brieven is het volgens Van Gerven niet realistisch om dat te blijven doen. ‘Het gaat erom wat de klant wil. En die heeft niet per se nood aan bedeling de dag nadien, maar wil gerust soms twee of drie dagen wachten op zijn post’, zegt de Bpost-topman.
Meer betalen voor snelle brief
Toch zal het mogelijk blijven om een brief de volgende dag te bezorgen. Van Gerven wijst op het voorbeeld van Denemarken. ‘Daar wordt elke dag maar één kant van de straat geleverd. Enkel voor wie een levering wil in één dag tijd en daarvoor meer betaalt, steken de postbodes de straat over.’
Wie snel een brief ter plekke wil, zal dus meer betalen. ‘Ik wil benadrukken dat onze postzegelprijs onder het Europese gemiddelde ligt. Ik realiseer me dat de postverdeling maatschappelijk en politiek zeer gevoelig ligt. Ik wil de tijd nemen om een draagvlak te creëren’, zegt hij. De topman verwacht dat de verandering tegen eind 2019 zichtbaar wordt.
Minder brievenbussen
Daarnaast is Van Gerven van plan om het aantal brievenbussen waarin brieven kunnen worden gepost af te bouwen. ‘Er staan in heel het land nog een kleine 14.000 rode brievenbussen. In tien jaar tijd is het aantal brieven dat daarin wordt gepost met de helft gedaald. In zo’n duizend brievenbussen zitten niet meer dan drie à vier brieven per dag. We denken na om dat aantal brievenbussen te verminderen.’
De vraag is of de overheid, de meerderheidsaandeelhouder van Bpost, met de plannen van Van Gerven kan leven. ‘Ik heb geen enkele indicatie ontvangen dat de overheid niet in dat verhaal wil meestappen. We zullen daarover in alle transparantie overleggen.’
Bronvermelding: De Tijd, 05/05/2018
https://www.tijd.be/ondernemen/logistiek/bpost-wil-duurdere-postzegel-voor-snelle-bezorging/10008990.html
Eigen mening: Voor mij neemt het niet zo nauw dat brieven pas enkele dagen later worden geleverd in plaats van de dag erna. We leven in een digitale wereld waarbij post verstuurd kan worden via e-mails en dat brieven posten veel minder wordt gedaan als vroeger. Vroeger bestonden al die digitale middelen om boodschappen te versturen niet en kon men enkel brieven schrijven. Ik denk dat binnen tien jaar, grof geschat, er amper nog brieven zullen worden gestuurd. Eigenlijk is dat best jammer want dat heeft zo zijn charmes brieven krijgen of schrijven. Als wij op Chirokamp gaan, krijgen wij ook brieven van familie of vrienden en iedereen vind het superleuk om af en toe post te krijgen op kamp.
Wie zijn geposte brief de volgende dag in de brievenbus van de bestemmeling wilde hebben, moest vroeger een duurdere priorzegel kopen. In 2007 werd die afgevoerd en sindsdien wordt elke brief als prioritair behandeld. Koen Van Gerven, de topman van Bpost, wil echter terug naar de tijd van de verschillende tarieven. ‘We willen met een gedifferentieerde prijs werken’, zegt Van Gerven in een interview met De Tijd.
De postbodes van Bpost passeren vandaag nog elke dag voorbij elke brievenbus. Door het dalende aantal verstuurde brieven is het volgens Van Gerven niet realistisch om dat te blijven doen. ‘Het gaat erom wat de klant wil. En die heeft niet per se nood aan bedeling de dag nadien, maar wil gerust soms twee of drie dagen wachten op zijn post’, zegt de Bpost-topman.
Meer betalen voor snelle brief
Toch zal het mogelijk blijven om een brief de volgende dag te bezorgen. Van Gerven wijst op het voorbeeld van Denemarken. ‘Daar wordt elke dag maar één kant van de straat geleverd. Enkel voor wie een levering wil in één dag tijd en daarvoor meer betaalt, steken de postbodes de straat over.’
Wie snel een brief ter plekke wil, zal dus meer betalen. ‘Ik wil benadrukken dat onze postzegelprijs onder het Europese gemiddelde ligt. Ik realiseer me dat de postverdeling maatschappelijk en politiek zeer gevoelig ligt. Ik wil de tijd nemen om een draagvlak te creëren’, zegt hij. De topman verwacht dat de verandering tegen eind 2019 zichtbaar wordt.
Minder brievenbussen
Daarnaast is Van Gerven van plan om het aantal brievenbussen waarin brieven kunnen worden gepost af te bouwen. ‘Er staan in heel het land nog een kleine 14.000 rode brievenbussen. In tien jaar tijd is het aantal brieven dat daarin wordt gepost met de helft gedaald. In zo’n duizend brievenbussen zitten niet meer dan drie à vier brieven per dag. We denken na om dat aantal brievenbussen te verminderen.’
De vraag is of de overheid, de meerderheidsaandeelhouder van Bpost, met de plannen van Van Gerven kan leven. ‘Ik heb geen enkele indicatie ontvangen dat de overheid niet in dat verhaal wil meestappen. We zullen daarover in alle transparantie overleggen.’
Bronvermelding: De Tijd, 05/05/2018
https://www.tijd.be/ondernemen/logistiek/bpost-wil-duurdere-postzegel-voor-snelle-bezorging/10008990.html
Eigen mening: Voor mij neemt het niet zo nauw dat brieven pas enkele dagen later worden geleverd in plaats van de dag erna. We leven in een digitale wereld waarbij post verstuurd kan worden via e-mails en dat brieven posten veel minder wordt gedaan als vroeger. Vroeger bestonden al die digitale middelen om boodschappen te versturen niet en kon men enkel brieven schrijven. Ik denk dat binnen tien jaar, grof geschat, er amper nog brieven zullen worden gestuurd. Eigenlijk is dat best jammer want dat heeft zo zijn charmes brieven krijgen of schrijven. Als wij op Chirokamp gaan, krijgen wij ook brieven van familie of vrienden en iedereen vind het superleuk om af en toe post te krijgen op kamp.