PDA

Bekijk de volledige versie : Schiphol: problemen met inchecken verholpen, KLM annuleert wel 25 Europese vluchten


Laura.V*ndenborne
29th April 2018, 09:38
De problemen met inchecken op Schiphol zijn verholpen. Vannacht is de stroom er uitgevallen, daardoor werkte de check-in niet meer en stonden er lange rijen. De check-inproblemen zijn intussen opgelost, maar die problemen zijn intussen verholpen. Door de stroomstoring heeft KLM wel 25 Europese vluchten geannuleerd.

De toegangswegen naar de luchthaven waren vanochtend vroeg een tijd dicht, maar zijn intussen weer opengesteld. Ook de treinen rijden weer naar het vliegveld. Reizigers moeten wel nog rekening houden met gevolgen voor het vliegverkeer. Ze krijgen de raad om de website te raadplegen.

Schiphol werd afgelopen nacht getroffen door een stroomuitval. KLM heeft als gevolg daarvan 25 Europese vluchten geannuleerd.

Tussen 9 en 11 uur wordt het aantal binnenkomende vluchten verminderd. Voor uitgaande vluchten zijn er geen beperkingen, maar verschillende vluchten zijn wel vertraagd of geannuleerd.

De stroomuitval deed zich rond 00.45 uur voor en trof niet alleen de luchthaven, zo meldt elektriciteitsnetbeheerder Liander. In Amsterdam-Zuidoost zitten nog meer dan 10.000 gezinnen zonder stroom.

In Nederland is de meivakantie begonnen en dat is een van de drukste momenten op Schiphol.

Bron:VRT nieuws, Schiphol: problemen met inchecken verholpen, KLM annuleert wel 25 Europese vluchten, 29/04/2018, https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/04/29/schiphol-roept-reizigers-op-voorlopig-niet-naar-luchthaven-te-ko/

Eigen mening:
Een stroomuitval is een grote ramp voor een luchthaven, zeker bij het begin van een vakantie. Op dit moment maken meer gezinnen gebruik van het vliegtuig, waardoor het veel drukker is. Zo'n ramp zou niet mogen gebeuren op zulke belangrijke plaatsen. Waarom kunnen zij niet terug vallen op een reserve generator net zoals in een ziekenhuis?
Ik ga ervan uit dat het vertragen en het annuleren van gepaard gaat met vele kosten. De reizigers krijgen waarschijnlijk een vergoeding en een nieuwe vlucht toegewezen. Het herboeken van al deze passagiers gaat ook weer een extra administratieve kost met zich meebrengen.
Als dit in België zou gebeuren in het begin van een vakantie, dan zou dit ook grote problemen met zich meebrengen. Zijn wij hier wel op voorbereid?