PDA

Bekijk de volledige versie : Gehuurde gebouwen die leegstaan en informatica uit 1983: wanbeheer bij Regie der Gebo


Jens.W*illems
25th April 2018, 12:15
Gehuurde gebouwen die leegstaan en informatica uit 1983: wanbeheer bij Regie der Gebouwen

Gehuurde gebouwen die grotendeels leegstaan, een informaticasysteem dat dateert van 1983 en personeel dat niet de juiste opleiding heeft. Een extern rapport legt de malaise bij de Regie der Gebouwen bloot.

Gerechtsgebouwen, gevangenissen en de vele kantoorgebouwen voor de overheidsdiensten. Ze worden allemaal beheerd door de Regie der Gebouwen, de vastgoedmogol van de overheid. In totaal goed voor 1.050 gebouwen of 7,3 miljoen vierkante meter. Zowat 40 procent van het patrimonium wordt gehuurd.

De Regie der Gebouwen sleept al jaren een zeer kwalijke reputatie met zich mee. Na een kritisch rapport van het Rekenhof komt consultancybedrijf Deloitte met een externe doorlichting, die vandaag wordt besproken in de Kamer. De conclusies zijn hard.

Zo is slechts 16 procent van alle gebouwen die de overheid beheert, in kaart gebracht. Over welke oppervlakte gaat het? Hoeveel ambtenaren zijn er aan het werk? Is er nog plaats over voor andere activiteiten? Een duidelijk overzicht ontbreekt.

Eurostation

Gevolg: heel wat van de 590 gehuurde gebouwen staat (deels) leeg. Ruim 256 gebouwen worden voor minder dan de helft bezet, blijkt uit aanvullende cijfers die CD&V-parlementslid Franky Demon opvroeg. "Dit is geen toonbeeld van een efficiënte overheid", zegt hij. In totaal besteedt de overheid een half miljard euro aan huurgelden.

Het meest sprekende voorbeeld is de huur van het gebouw voor Eurostation, de vastgoedpoot van de NMBS, vlak aan het Brusselse Zuidstation. De overheid betaalt jaarlijks 8,4 miljoen euro, terwijl het maar voor 26 procent gebruikt wordt. Maar ook de WTC-torens III en IV bij Brussel-Noord worden maar voor 32 procent bezet, en dat voor 4,2 miljoen per jaar.

Vaak gaat het om langlopende contracten, waar de overheid niet zomaar onderuit kan. Bovendien is onderverhuren niet evident: de procedures zijn in de huidige context complex, de regels streng. Maar alles begint bij een correcte registratie van het patrimonium. Meestal gebeurt er niets met de vrije ruimte, omdat de Regie niet eens op de hoogte is.

Informatica uit 1983

Een deel van de verklaring ligt bij de informatica. Voor de boekhouding draait de Regie nog steeds op een systeem dat dateert uit 1983, zo stipt Deloitte aan. Maar ook een degelijk hr-programma om het personeel in kaart te brengen, ontbreekt.

Daar ligt een ander belangrijk pijnpunt. Heel wat van de personeelsleden hebben niet de juiste opleiding of achtergrond. Terwijl er nood is aan juristen en financiële experts, zijn die nauwelijks aan boord.

"Als een vzw dit rapport voorlegt, wordt die meteen opgedoekt", zegt Groen-fractieleider Kristof Calvo. "Terwijl het hier over bijzonder veel geld en een belangrijke organisatie gaat. Minister Jan Jambon (N-VA) had veel sneller kunnen ingrijpen."

Werk van lange adem

Dat hij sneller had kunnen ingrijpen, ontkende Jambon vanmorgen in De ochtend op Radio 1. "In het begin van de legislatuur hebben we een doorlichting opgestart", aldus Jambon. "Intussen is de studie afgelopen en zijn er enkele aanbevelingen gedaan. Met die aanbevelingen ben ik naar de regering gedaan. Die heeft enkele weken geleden het licht op groen gezet. Dit is het eindpunt van een proces."

Jambon sloot net voor de paasvakantie binnen de regering een akkoord om de Regie der Gebouwen om te vormen naar een nv van publiek recht, zoals in het verleden ook met Proximus en Bpost is gebeurd.

Hij erkent de grote manco's. "De context is wat ze is", zegt woordvoerder Olivier Van Raemdonck. "Maar we hebben nu een gigantische transitie uitgewerkt, zonder grote schokken."

In het verleden werden er volgens Jambon te vaak huurcontracten op lange termijn afgesloten. "Wanneer de behoeften van de overheid wijzigen, raak je daar niet zo gemakkelijk vanaf, en dan staan die gebouwen leeg", zegt Jambon, die zich sterk maakt dat er in de nieuwe structuur soepeler gebouwen gehuurd, verhuurd en verkocht kunnen worden.

Ook komt er een geheel nieuw informaticasysteem. Toch zal het nog heel wat voeten in de aarde hebben voor de Regie haar verleden van zich heeft afgeschud. Jambon rekent op een proces van vijf à tien jaar.

Bron: https://www.demorgen.be/politiek/gehuurde-gebouwen-die-leegstaan-en-informatica-uit-1983-wanbeheer-bij-regie-der-gebouwen-b6fdd0bc/

Eigen mening:
Eerst en vooral vind ik het raar dat de regering hier nu pas achterkomt. Het gaat over zo'n grote uitgaven van de overheid maar niemand controleert of dit wel goed wordt besteed. Als ik zie hoeveel gebouwen er steeds maar bij worden gebouwd vind ik het nog spijtiger omdat ze de bestaande gebouwen nog niet eens opvullen. Dus zal er toch iets moeten gebeuren. Moesten ze minder gaan huren dan kunnen ze dit geld nuttiger gaan gebruiken. Of ze zouden alle gebouwen efficiënter kunnen gebruiken zodat er minder nieuwe gebouwen gebouwd moeten worden. Ten slotte vind ik het in onze technologische samenleving van de laatste jaren toch abnormaal dat er nog steeds met een informaticasysteem van 1983 wordt gewerkt.